Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dåligt foder  (läst 4158 gånger)

Ica

Dåligt foder
« skrivet: 08 maj-07 kl 14:07 »
Hej på er fårkunnare.

Vid ett flertal tillfällen i forumet har det påtalats att grovfodret man ger till får absolut inte får vara mögligt. Jag har full förståelse för detta men skulle behöva lite mer kött på benen om vad mögligt hösilage (tex) kan ge för åkommor förutom kastning.

De som vi vintrar fåren åt har nämligen införskaffat en hösilagebal med synligt mögel i och det luktar. De som köpte balen såg möglet och kommenterade det varvid bonden svarade att "lite mögel är som penicillin".

Vad jag har förstått så är det flera av er fårägare som även har nötkreatur. Jag har väldigt svårt att tro att mögel är nyttigt för dem, men är de kanske mindre känsliga än får?
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Dåligt foder
« Svar #1 skrivet: 08 maj-07 kl 16:28 »
De som vi vintrar fåren åt har nämligen införskaffat en hösilagebal med synligt mögel i och det luktar.
De som köpte balen såg möglet och kommenterade det varvid bonden svarade att "lite mögel är som penicillin".
Utfodra INTE av den balen utan kör tillbaka den till säljaren o få pengarna åter!
Köp sen inte foder mer av den säljaren, då den inte är seriös som gjort denna affär.

Sånt ensilage ska naturligtvis inte ges till något djurslag!

Vad jag har förstått så är det flera av er fårägare som även har nötkreatur.
Jag har väldigt svårt att tro att mögel är nyttigt för dem, men är de kanske mindre känsliga än får?
Men ingen här ger väl mögligt ensilage till sina kor?
Givetvis utfodrar man inte kor med mögligt ensilage heller det är ju lika farligt för dom.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 09 maj-07 kl 12:16 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ica

« Svar #2 skrivet: 09 maj-07 kl 11:38 »
Jag var nog inte tydlig nog med frågorna:
1. Varför / på vilket sätt, mer specifikt, är mögligt grovfoder farligt för får. Möjliga åkommor?
2. Är nötdjur mindre känsliga mot mögel i grovfodret? (bara en fundering, inget påstående om att ni nötägare för den delen ger dem mögligt foder, någon kanske har "hört" något om detta ändå)
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 09 maj-07 kl 11:41 »
Hej Ica
Jag visste inte om jag skulle våga vara så utförlig..
Det har ju visat sig att man är en Besserwisser om man vet för mycket  :'(
bättre då att vara en nollwisser..

Av dåligt ensilag får/riskerar djuren att få:
- diarre
- foderförgiftning
- juverinflamation
- kastningar
- hjärnhinneinflamation=Listerios
- klövfeber

När det gäller just hjärnhinneinflamation
är kor aningen tåligare än fåren men bara aningen....

Dåligt ensilage ska anses som giftigt och kastas.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 09 maj-07 kl 12:04 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lena A

« Svar #4 skrivet: 09 maj-07 kl 12:55 »
Rosa, om du inte fortsätter att vara en "besserwisser", så kommer ju vi andra inte att få reda på någonting och få lära oss något nytt.  ::) :D
« Senast ändrad: 09 maj-07 kl 12:55 av Lena A »

Ica

« Svar #5 skrivet: 09 maj-07 kl 13:14 »
Tack Rosa! Precis den information jag behöver för att fårägarna ska förstå VARFÖR det är så viktigt att höet ska vara av god kvalitet.

Nu kan jag bara hålla tummarna för att dom ska se till djurens bästa och inte bara plånboken! Å andra sidan så kan det svida ännu mer i plånboken med en massa onödiga veterniärbesök som hade kunnat undvikas.

Ibland kan det kännas lite hopplöst att sköta andras får då de inte lyssnar och förstår vikten av det man säger. Jag hade ju inte mycket mer till motivering än att "man inte ska ge". Nu får de mer konkreta bevis från fårägare med mångårig erfarenhet, tydligen även kallade besserwissar  ;)

1000 tack igen!

Ica

« Svar #6 skrivet: 09 maj-07 kl 13:20 »
PS. Försök att hänvisa till djurskyddslagen som säger att "får och getter dagligen ska ges foder av lämplig struktur" och att "fodret ska vara tjänligt" gav inte den reaktion jag hade hoppats på heller.  >:(

vallmia

« Svar #7 skrivet: 10 maj-07 kl 09:55 »
En mögelsvamp kan bilda mykotoxiner (gifter, 200-300 kända) och man kan aldrig veta om det är en eller flera, relativt harmlösa eller giftiga. Så man ska ALDRIG ge djuren mögligt foder!

Många av de symptom dessa ger är subakuta, ofta via sänkt immunförsvar, så de är inte alltid att man kopplar samman dem med det mögliga fodret. Mögligt foder kan förutom det som Rosa nämnt även ge allergier (mögelsporer) och medföra näringsförluster i ensilaget, så det finns ingen orsak alls att ge ett sådant foder till något djur, inte äns ekonomiska, för då är man bara dumsnål!

Om man som djurägare tycker det är ok att utfodra djuren med mögligt foder, så kan man ju ta och äta några tuggor av det själv till frukost!

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser