Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativa drivmedel  (läst 5083 gånger)

lodjuret88

  • Inlägg: 57
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
Alternativa drivmedel
« skrivet: 30 aug-17 kl 08:43 »
Hej jo mina tankar går lite kring alternativa drivmedel vilket anser ni vara den med mest energi innehåll men som samtidigt är den lättaste att framställa själv till lägsta använda hektar. Låt tankarna flöda så ska vi se om vi inte kan komma framtillnågot För egendel så lutar det mot något tillverkat på raps när det kommer till energi men hur man ska göra vid själva tillverkningen har jag inte kommit på än några förslag?
tänkare och älskare

kretslopp

  • Inlägg: 1544
  • 68 år arbetat med lantbruk skog, har mindre gård
    • Småland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #1 skrivet: 30 aug-17 kl 09:10 »
Min ide har varit att framställa biogas. Iden som jag har är att lägga ut dräneringsrör sen att slå av gräs och lägga det i stora limpor ovanpå. Iden kom när kommunen lade ut gasdränering på soptippen här. Deras gas eldade dom i fjärrvärmeverket. Min gas  tänker jag mej ska eldas i gasbrännare i vattenburet system. Där man också kan få ut elproduktion. Gasen ska också användas för gasdrivna kylar och frysar och för gasspis i för matlagning. Jag tänkte mej också det skulle vara tillskottsvärme i växthus på vår och höst. Den här produktionen ger också en bra luktfri gödsel för lantbruk och trädgård.
kretslopp

lodjuret88

  • Inlägg: 57
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #2 skrivet: 30 aug-17 kl 12:00 »
kretslopp oh! låter som en intresant ide ^^ lägg gärna upp en skiss på de hela när du fått systemet att fungera :3
tänkare och älskare

kretslopp

  • Inlägg: 1544
  • 68 år arbetat med lantbruk skog, har mindre gård
    • Småland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #3 skrivet: 30 aug-17 kl 19:49 »
Det blir inte mer än ide här tyvärr. Gubben är en sjuk pensionär, full med idéer. Men jag har Presis klart för mej hur det ska göras. Först ska en lämplig  plats letas upp, en åkerhörna eller annat lämpligt område, en bit ifrån husen. din första provlimpa behöver inte vara så stor en fyra fem meter lång, någon meter bred Det kommer nämligen att lukta ensilage om dina limpor. Dra ut dräneringsslang i sicksack över din limpbotten , den ska inte komma närmare kanten än en meter. I änden längst från utaget ska du ha en plugg. i den andra änden ska du ansluta din uttagsslang. Lägg på gräs, Så du får ett jämt lager över slangen, ungefär en halvmeter. Fortsätt lägga på nytt gräs varge eller varannan dag så luktar det inte så mycket. Införskaffa en utagsfläkt och en avbränningsfackla. Som du kommer att använda innan du kommer igång och när du får överskott eller stänger av dina förbrukare. Gör ett studiebesök hos en gastillverkare, dom vet också vilka grejer som behövs.
kretslopp

Visionaryrealist

  • Inlägg: 553
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #4 skrivet: 30 aug-17 kl 20:49 »
Gillar tanken. Borde kanske tätas väl uppifrån dock?

Postat med Alternativ.nu´s app


kretslopp

  • Inlägg: 1544
  • 68 år arbetat med lantbruk skog, har mindre gård
    • Småland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #5 skrivet: 31 aug-17 kl 07:10 »
Om det kontinuerligt läggs på nytt gräs får du tätningseffekt till en del.
kretslopp

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1427
    • Skåne
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #6 skrivet: 31 aug-17 kl 07:46 »
Lättaste utan ansträngning är garanterat solceller och elbil.
När du satt upp solcellerna kan du luta dig tillbaka och njuta av avkastningen i minst 10år.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1379
    • Ångermanland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #7 skrivet: 31 aug-17 kl 08:06 »
Jag undrar om det där kommer att fungera i praktiken? En soptipp är fylld över många årtionden och gasen kommer från djupare lager och stiger uppåt. Tror inte det går att locka gasen ur limpan att sjunka ner till rören. Limpan är bara ett lock för det som försigår i de undre liggande lagren.
Det måste också vara enormt stort. Små högar producerar ingen eller mycket små mängder gas under kort tid.

Tror mer på biogas som hemmaproducerat. Går att dra en ledning till en stationär motor som ger både el och värme, gasen som drivmedel.

torbjorn

  • Inlägg: 11538
    • Medelpad
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #8 skrivet: 31 aug-17 kl 08:48 »
Ska man röta saker för att göra biogas gäller det att se till att inget av gasen läcker ut på sidan om, metan som är huvudbeståndsdelen i biogas är ju en mycket effektivt "växthusgas", många gånger mer klimatpåverkande än CO2.
Biogasens dagar som fordonsdrivmedel har jag en känsla av håller på att vara färdigräknade vid det här laget, man börjar mer och mer få upp ögonen för problem med åldrade biogasbilar - explosioner i bränsletankar som har passerat bästföredatum mm.

Raps kan man ju alltid odla, men avkastningen blir inte så stor, speciellt inte i norra Sverige. Och numera verkar det som om man får bättre betalt för rapsoljan som livsmedel eller smörjolja än som drivmedel.

Ska man driva fordon på egen biomassa så är det nog bäst att sikta på ved och gengasdrift.

kretslopp

  • Inlägg: 1544
  • 68 år arbetat med lantbruk skog, har mindre gård
    • Småland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #9 skrivet: 31 aug-17 kl 11:20 »
Det finns en sugfläkt som ger undertryck i dräneringsslangen. Dessutom är metangasen tung så den sjunker själv ned till slangen. Det blir ganska stora kvantiteter snabbt så det är en fördel att ha anslutning till en brännare till gasbrännare i pannan. Jo det är sant att metan är en växthusgas. Just därför är det bättre att elda upp den.
kretslopp

simon.arvestrand

  • Inlägg: 790
    • Östergötland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #10 skrivet: 31 aug-17 kl 11:37 »
Metangas är lätt och stiger. 

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


kretslopp

  • Inlägg: 1544
  • 68 år arbetat med lantbruk skog, har mindre gård
    • Småland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #11 skrivet: 31 aug-17 kl 16:00 »
Va bra att du rättar mej, jag har fel! Metan är lättare än luft. Men biogas innehåller också koloxid, så om jag läst rätt så är den tyngre än luft.
kretslopp

Karlsdotter

  • Inlägg: 1379
    • Ångermanland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #12 skrivet: 31 aug-17 kl 17:20 »
Metangas är värre än CO2, men metangasen försvinner på mycket kort tid. Så dess skadliga verkan är ändå mycket mycket mindre än vad CO2n är som ligger kvar längre uppe i atmosfären.
Det släpps ju ut mängder av metan från ryska mosshedar när permafrosten smälter, även andra delar av världen har stora naturliga utsläpp. Men den metanen omsätts snabbt och dess verkan är kortsiktig.
https://www.theguardian.com/environment/2012/jan/16/greenhouse-gases-remain-air

Raps har för lång utvecklingstid för att ge moget oljerikt frö i hela norrland och även delar av svealand. Har gjorts tester och det är inte lönsamt att ens försöka. Visst odlas det raps i hela sverige men inte som oljegröda utan som omoget till djurfoder.
Oljedådra vet jag inte hur långt den klarar sig i sverige men rovfrö har ju odlats. Rovolja drev ju fyrarna förr i tiden då de lystes upp av olja.

Hur långt kommer vi som bilister på svenskt trä? Mesta skogen är privatägd också. Om alla svenska hushåll ska ha en egen gengasbil?
Och lastbilstransporter och bussar på det. Hur mycket ved per dag?per fordon?per år? Räcker skogskubiken i tillväxt?

Elfordon som laddas från en batteribank hemma som laddas av egenproducerad biogas?

För att tillverka egen biodisel från rapsolja så krävs det metanol och det är inte så enkelt att tillverka det hemma.

kretslopp

  • Inlägg: 1544
  • 68 år arbetat med lantbruk skog, har mindre gård
    • Småland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #13 skrivet: 31 aug-17 kl 19:46 »
Den egenproducerade biogasen år inte tillräckligt ren för motordrift, men fungerar utmärkt att elda som vid matlagning, kylskåpsdrift och uppvärmning. eftersom det är lätt att få relativt stora mängder behövs en konsumtion som motsvarar produktionen. Annas får man ordna lager och då blir det dyrt. Det är också en produktion för sommarhalvåret.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 11538
    • Medelpad
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #14 skrivet: 31 aug-17 kl 21:22 »
Det är inte lämpligt att ersätta all bensin- och dieseldrift med gengas. Gengasen passar bäst för långa sammanhängande körningar, i synnerhet med tyngre fordon, småkörningar i stadstrafik kan gott få tas över av elbilar.
Om man inte nödvändigtvis ska producera ett förnybart bränsle själv utan kan tänka sig att vara beroende av storskalig infrastruktur inom Sveriges gränser, så passar etanol bra in som bensinersättning och olika slags hydrerade bränslen ( t ex HVO) istället för diesel.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1379
    • Ångermanland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #15 skrivet: 01 sep-17 kl 07:06 »
Att rena biogas för fordonsdrift är inte så svårt, kräver bara möjligheten att tvätta den ett par gånger efter tillverkningsprocessen.

Vätgas har vi som biprodukt till en hel del industriprocesser här inom landet. Borde gå att bygga ut det lite mer också. Hemmaproducerat inte så lätt, men som ett alternativ till fossila bränslen idag.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 10431
    • Östergötland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #16 skrivet: 01 sep-17 kl 07:40 »
Kanske skulle odla alger för oljeproduktion?

Men jag tror det är smartast att använda solceller och antingen ingå i nätet och på så sätt slippa lagra, eller att hålla sig utanför och lagra själv med flow-teknik.

kretslopp

  • Inlägg: 1544
  • 68 år arbetat med lantbruk skog, har mindre gård
    • Småland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #17 skrivet: 01 sep-17 kl 15:06 »
Vedvärme och ett termoelement som ger ström när det blir varmt. Det finns redan nu ett kampingkök som när dt eldas ger ström.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 11538
    • Medelpad
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #18 skrivet: 01 sep-17 kl 15:24 »
Problemet med termoelement (peltierelement) är dock att de har mycket dålig verkningsgrad, det är inte ens en procent av värmen från en eldstad som det med rimliga medel går att göra el av med ett termoelement. Vill man kunna få ut större effekt än några enstaka watt så börjar kostnaden dra iväg otrevligt mycket också.

Förutom de här små moderna kaminfläktarna är en annan klassisk tillämpning av termoelement de ryska fotogenlampgeneratorerna som tillverkades på 60-talet, man bytte ut lampglaset på en fotogenlampa mot ett termoelement med stora kylflänsar på utsidan och fick i bästa fall ut tillräckligt med ström för att nödtorftigt kunna driva en liten radio.

Större gasoldrivna termoelementgeneratorer har använts, och kanske används fortfarande, av svenska Trafikverket för att försörja en del vädermätstationer längs större vägar. I första hand används vindkraftverk eller solceller på ställen där det inte går att få fram ström från elnät, men på ställen där man har haft ständiga problem med att sådana anordningar "får fötter" har man ställt dit ett tungt grått skåp med en termoelementgenerator istället. Besväret och kostnaden för att byta gasoltuber är väl mindre än besväret att ersätta stulna solceller.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 10431
    • Östergötland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #19 skrivet: 01 sep-17 kl 17:04 »
TS vill väl ha ut mesta möjliga mängd drivmedel per hektar? Eller kanske omräknat, flest antal mil per hektar.

Hur många kWh rörelseenergi får man ur skogstillväxten på ett hektar under ett år? Raps? Sockerbetor? Solceller?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1427
    • Skåne
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #20 skrivet: 01 sep-17 kl 20:09 »
TS vill väl ha ut mesta möjliga mängd drivmedel per hektar? Eller kanske omräknat, flest antal mil per hektar.

Hur många kWh rörelseenergi får man ur skogstillväxten på ett hektar under ett år? Raps? Sockerbetor? Solceller?

Solceller  ca 150kwh per kvm och år

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 10431
    • Östergötland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #21 skrivet: 02 sep-17 kl 10:35 »
Och vad får man i olja på ett rapsfält? 4 ton kanske om man är duktig odlare? Och med dieselmotorns effektivitet på 40% så har man kanske 1,6 kWh per kvm och år. Så det räcker till en mils transport. Alexn72 kommer säkert 75 mil på en kvm och år.

Med en bonitet på 7,5 så kan man alltså ta ut 0,75 liter ved per kvm och år. Orkar inte räkna, men intuitivt så tror jag inte man kommer en mil på den veden om man stoppar den i en gengasbil...

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1427
    • Skåne
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #22 skrivet: 08 sep-17 kl 10:22 »
Ingen som har mer fakta på andra energislag?

torbjorn

  • Inlägg: 11538
    • Medelpad
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #23 skrivet: 08 sep-17 kl 10:58 »
För en gengasbil kan man räkna med att vedförbrukningen (mätt i volym på färdig kubb) är högst 10 gånger samma bils bensinförbrukning. Många gånger högre vid kortkörningar med stilleståndsperioder, då det pyr vidare i gasgeneratorn utan att man får någon nytta av den ved som förbränns under den tiden, något lägre vid långa sammanhängande körningar med hård belastning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 10431
    • Östergötland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #24 skrivet: 10 sep-17 kl 00:05 »
Sockerbetor kan ge uppemot 60 ton per hektar, och med en sockerhalt på 17% skulle man väl kunna få ut en liter sprit per kvadratmeter. Fortfarande bara någon mils transport per kvm och år...

Hur man än vrider på det så tror jag inte man fixar mer än kanske fem mil per kvadratmeter och år ur växtriket om man inte går över till växthusodling. Och växthusodlade grödor är så bra betalda rakt av att det inte lönar sig att göra drivmedel av dem.

Solceller på impedimentet och potatis i jorden, det är nog det bästa :)


malarmaster

  • Inlägg: 4065
    • Småland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #25 skrivet: 10 sep-17 kl 09:11 »
biodrivmedel kommer i bästa fall endast att bli en övergångsfas,dvs äldre bilar kan använda dem när fossilbränslen förbjuds. I realiteten kommer nu elbilar på bred front och inom bara ett fåtal år kommer fordonsparken att förändras.
finns egentligen ingen anledning att puffa för biodrivmedel  särskilt inte om det skall odlas på åkrar.Med de klimatförändringar som påbörjats kommer istället behovet av matproduktion att öka även inom sverige.
nu meddelar även jaguar att man lägger ner förbränningsmotorerna,alla bilar skall drivas med el från 2020.mercedes presenterar sin version 2019 och de flesta biltillverkarna släpper sina modeller under 2018-2020. Det innebär att inom ett fåtal år kommer bensin/diesel att få problem med avsättning och förvandlas till en krisbransch.
även på tunga sidan kommer nu ellastbilar på bred front,Bussar finns redan på marknaden och nu presenteras även lastbilar tänkta till distribution i storstadsområden.
Det går fort när bollen väl är i rullning....

simon.arvestrand

  • Inlägg: 790
    • Östergötland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #26 skrivet: 10 sep-17 kl 09:49 »
Malarmaster lever i en liten bubbla men har delvis rätt iallafall . Tänker inte argumentera mot saker i inlägget för jag vet att du inte kommer ur bubblan.
Såg dock en bil som jag gillar (bränslelösningen) Opel Ampera som man körde el och biogas en sådan lösning för fler personbilar tycker jag verkar vettig.
Skulle gärna se lite ändrade politiska delar så man även kunde gå runt på el tillverkning av biogas.
Att gnälla på biogas från grödor handlar mest om okunskap om hur det går till.
Blir ibland lite fel när folk som inte vet vad dom pratar om styr vad som gäller i landet.
Efter veckan som gick så vet jag att den tunga trafiken satsar lika mycket på lbg och sådana lösningar som el . Även personbilar satsas på dock inte på samma nivå.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


malarmaster

  • Inlägg: 4065
    • Småland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #27 skrivet: 11 sep-17 kl 00:21 »
bubblor finns det många men fakta talar för sig själva.
Just precis meddelade den kinesiske teknikministern att Kina kommer att förbjuda fossilbränslen och satsa enbart på el.Han meddelade att det är hög tid för omställning och att turbulenta tider väntar bilbranschen.
Norge har redan  beslutat att förbjuda förbränningsmotorer i nya bilar från 2025,storbrittanien inför kraftiga restriktioner mot dieselbilar från 2020 samt förbjuder fossilbränslen från 2040.tyskland har sin tidsgräns 2030.  Holland och Frankrike har ännu inte meddelat sina tidsgränser men har lagförslag färdiga.
följande städer förbjuder dieselbilar från 2025,paris,aten,madrid,mexico city. Stuttgart kommer att förbjuda bilar som inte uppfyller Euro6.Många fler tyska städer ligger i process om att få införa förbud.
Stockholm väntar på besked från regeringen,vill förbjuda dieselbilar från 2020. Ser inga större protester mot detta i Riksdagen.Införs miljözoner kommer troligen alla större städer att haka på,inga dieselbilar i stadskärnorna.
på andra sidan med ellastbilar på gång är mercedes,scania. Tesla lanserar i höst,lastbilstillverkaren Man samarbetar med företaget E-moss och volvo söker just nu 500 ingenjörer till sin framtida fordonsutveckling där man främst går på el spåret.
Samtliga personbiltillverkare i Europa har nu antingen modeller till försäljning och prototyper och många tillverkare kommer att lägga ner förbränningsmotortillverkning inom några få år.mercedes och jaguar har redan satt sina tidsgränser.BMW snabbutvecklar just nu sina versioner.
Fossilbränslena är därmed snart döda på marknaden,de flesta länder kommer inte heller att satsa på biobränslen då det inte kommer att finnas förbränningsmotorer till dessa annat än äldre fordon som troligen snabbt skrotas ut pga kraftigt höjda skatter och bränslepriser.
Bollen ligger inte hos biltillverkarna idag utan hos politikerna som sätter miljömålen.Inom EU är redan besluten tagna om att fossilbränslena skall fasas ut,de biltillverkare som vill ha något att sälja bör snabbt byta teknik.
Biogas/fordonsgas  till bilar tror jag inte på,anledning är att även biogas m.fl biobränsle släpper ut CO2. skall du producera biogas är det bättre att använda den i fjärrvärmeverk istället för den sopförbränning som många kommuner idag ägnar sig åt.
Frankrike har t.ex förbjudit sopförbränning då allt skall återanvändas.Förslag finns även i Sverige på liknande lagstiftning.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1427
    • Skåne
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #28 skrivet: 11 sep-17 kl 10:57 »
Malarmaster lever i en liten bubbla men har delvis rätt iallafall ....

De härliga med bubblor är att när den spricker får man sig en helt ny värld.

Men kör man fossilt och lever i en bubbla så lär man dör av koldioxidförgiftning ;)

Kan inte bli mycket klarare
Och vad får man i olja på ett rapsfält? 4 ton kanske om man är duktig odlare? Och med dieselmotorns effektivitet på 40% så har man kanske 1,6 kWh per kvm och år. Så det räcker till en mils transport. Alexn72 kommer säkert 75 mil på en kvm och år.( med solceller och elbil på samma kvm yta)

Med en bonitet på 7,5 så kan man alltså ta ut 0,75 liter ved per kvm och år. Orkar inte räkna, men intuitivt så tror jag inte man kommer en mil på den veden om man stoppar den i en gengasbil...

simon.arvestrand

  • Inlägg: 790
    • Östergötland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #29 skrivet: 11 sep-17 kl 13:02 »
De härliga med bubblor är att när den spricker får man sig en helt ny värld.

Men kör man fossilt och lever i en bubbla så lär man dör av koldioxidförgiftning ;)

Kan inte bli mycket klarare
Gissar att du inte är så involverad i alternativbränslevärlden och alla politiska spel runt det?
Min del i detta handlar inte om att köra fossilt iallafall.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1427
    • Skåne
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #30 skrivet: 11 sep-17 kl 14:51 »
Gissar att du inte är så involverad i alternativbränslevärlden och alla politiska spel runt det?
Min del i detta handlar inte om att köra fossilt iallafall.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

För insatt för att inse att folk inte är insatta ;)
Trodde dock att du va inne på att köra fossilt. Så det är ju bra.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 790
    • Östergötland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #31 skrivet: 11 sep-17 kl 15:58 »
För insatt för att inse att folk inte är insatta ;)
Trodde dock att du va inne på att köra fossilt. Så det är ju bra.
Onej . Jag lever och jobbar för fosilfritt:)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Anders G.

  • Inlägg: 969
    • -
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #32 skrivet: 03 okt-17 kl 14:04 »
Det säljs redan mycket förnybart fordonsbränsle i Sverige, över 20% av energiinnehållet.
Många blir förvånade.
http://www.energinyheter.se/20170821/18191/svebio-mer-20-procent-biodrivmedel-forsta-halvaret

x-lab

  • Gäst
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #33 skrivet: 09 dec-17 kl 22:59 »
Hej jo mina tankar går lite kring alternativa drivmedel vilket anser ni vara den med mest energi innehåll men som samtidigt är den lättaste att framställa själv till lägsta använda hektar. Låt tankarna flöda så ska vi se om vi inte kan komma framtillnågot För egendel så lutar det mot något tillverkat på raps när det kommer till energi men hur man ska göra vid själva tillverkningen har jag inte kommit på än några förslag?

Tveklöst biogas, 60,000 BTU Råolja 18,000 BTU och vätgas 90,000 BTU BTU = Energiinnehåll . Ta ett oljefat, en vacumpump. Lägg ner allt organiskt (köksavfall, blommor avföring (om ni har en bondgård..perfekt) lägg i en solslinga i botten på tunnan koppla in den med vatten i med rötmatrialet, stäng tunnan sätt på vacumpumpen vänta i 10-12 dagar  ( vist ja anv hållet som finns för slangkoppling med en gastätt slang (måste klara av vätgas) ha en 600L farmartank med ena gavels avkapad. mura upp en ring som är ca 30-40 cm större än farmartanken , mura upp ca 1 M och gör den vattentätt . längst ner i ringen gör du ett hål för en PEM slang 25-32 MM led slangen från fatet och slanghållet till din fina nymurade bassäng. Ta dinomgjorda farmartank och ställ den med bort kapade änden neråt i bassängen. Förankra farmartanken väl i marken/muren med wire men låt det spela något. Fyll din bassäng med vatten till hälften och koppla i hop allt. I toppen på farmartanken ska det in en slang med ventil (för att du skall kunna reglera mängden gas). VIKTIGTDu kan ite sälja gasen då den är orenad (rågas) men om lagen inte förädrats sista året så hardu rätt att amv för eget behov

torbjorn

  • Inlägg: 11538
    • Medelpad
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #34 skrivet: 09 dec-17 kl 23:42 »
Varför använda konstiga gamla energienheter från brittiska imperiets dagar istället för SI-enheten joule, som har varit lagstadgad i de flesta civiliserade länder sedan 1974?
En siffra i BTU eller joule säger ingenting om man inte dessutom anger vilken vikt eller volym av bränslet som har detta energiinnehåll. T ex J/kg.
1 BTU är för övrigt den energi som går åt för att värma 1 ounce vatten 1 °F.

Småskalig biogasproduktion under primitiva förhållanden är helt förkastlig ur miljö- och klimatsynpunkt. Metan, som är huvudbeståndsdelen i biogas, är ju en synnerligen effektiv växthusgas som man inte gärna vill släppa ut oförbränd i atmosfären. Och i en primitiv anläggning kan man knappast undvika att en ganska stor del av produktionen läcker ut.
Helt orenad biogas innehåller stora mängder vattenånga och koldioxid, den brinner ganska dåligt men kan till nöds användas att elda i en värmepanna. Om man får bort det mesta av vattenångan så kan den duga för gasspisar och möjligen för mindre nogräknad motordrift.
Förbränningsmotorer bör dock helst inte köras på biogas med tanke på svårigheterna för en kolvmotor att förbränna metan fullständigt, och svårigheterna för en katalysator att sönderdela det oförbrända metanet i avgaserna. Det är bättre att använda gasen för uppvärmningsändamål.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 10431
    • Östergötland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #35 skrivet: 10 dec-17 kl 00:58 »
Och då känns det enklare att torka skiten och elda den direkt i pannan.

x-lab

  • Gäst
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #36 skrivet: 10 dec-17 kl 14:30 »
Varför använda konstiga gamla energienheter från brittiska imperiets dagar istället för SI-enheten joule, som har varit lagstadgad i de flesta civiliserade länder sedan 1974?
En siffra i BTU eller joule säger ingenting om man inte dessutom anger vilken vikt eller volym av bränslet som har detta energiinnehåll. T ex J/kg.
1 BTU är för övrigt den energi som går åt för att värma 1 ounce vatten 1 °F.

Småskalig biogasproduktion under primitiva förhållanden är helt förkastlig ur miljö- och klimatsynpunkt. Metan, som är huvudbeståndsdelen i biogas, är ju en synnerligen effektiv växthusgas som man inte gärna vill släppa ut oförbränd i atmosfären. Och i en primitiv anläggning kan man knappast undvika att en ganska stor del av produktionen läcker ut.
Helt orenad biogas innehåller stora mängder vattenånga och koldioxid, den brinner ganska dåligt men kan till nöds användas att elda i en värmepanna. Om man får bort det mesta av vattenångan så kan den duga för gasspisar och möjligen för mindre nogräknad motordrift.
Förbränningsmotorer bör dock helst inte köras på biogas med tanke på svårigheterna för en kolvmotor att förbränna metan fullständigt, och svårigheterna för en katalysator att sönderdela det oförbrända metanet i avgaserna. Det är bättre att använda gasen för uppvärmningsändamål.

Helt överens om att det inte är en miljövän på något sätt orenad (har tittat lite på hur man tvättar gasen , men är lite förbryllad av den tekniken) Jag vet att blan av gas och luft skall vara 21 % och den skall vara så nära exkt som möjligt. Metan tände vid 300 C och har man inte exakt eller väldigt nära så blir det dålig eller ingen tändning., petroleum har en flam puny på 60 C. För att tvätta gaser generellt så är det en ganska enkel process,Tryck in gasen i ett dimma av vatten ånga så blir den tvättad (så har jag fattat det hela iaf). men detta stämmer nog inte

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 10431
    • Östergötland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #37 skrivet: 10 dec-17 kl 16:31 »
Det beror på vad man skall tvätta bort.

torbjorn

  • Inlägg: 11538
    • Medelpad
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #38 skrivet: 10 dec-17 kl 23:29 »
Helt överens om att det inte är en miljövän på något sätt orenad (har tittat lite på hur man tvättar gasen , men är lite förbryllad av den tekniken) Jag vet att blan av gas och luft skall vara 21 % och den skall vara så nära exkt som möjligt. Metan tände vid 300 C och har man inte exakt eller väldigt nära så blir det dålig eller ingen tändning., petroleum har en flam puny på 60 C. För att tvätta gaser generellt så är det en ganska enkel process,Tryck in gasen i ett dimma av vatten ånga så blir den tvättad (så har jag fattat det hela iaf). men detta stämmer nog inte

Antändningstemperatur och flampunkt är två helt olika saker.
Flampunkt är något som bara existerar hos vätskor (och möjligen vissa fasta ämnen men det är i så fall överkurs). Det är den temperatur där vätskan ger ifrån sig tillräckligt mycket brännbara ångor för att man ska kunna få dem att brinna utan veke. Om det rör sig om ett ämne som både kan existera som vätska och gas under normala förhållanden, så ligger flampunkten alltid lägre än kokpunkten.  Det finns flera olika metoder för att bestämma flampunkten, och beroende på vilken av dem som används så blir det olika värden. En vanlig metod är t ex Pensky-Martens.
Antändningstemperatur är den temperatur där en blandning av gas och ett oxidationsmedel (t ex luft) fattar eld av sig självt utan att behöva hjälp av t ex en gnista.  Enligt Wikipedia är metans antändningstemperatur för övrigt inte 300 °C utan 537 °C.

När det gäller hur blandningsförhållandet ska beräknas så kan man komma fram till helt olika procenttal beroende på om man tittar på volym, vikt eller molaritet. Om det rör sig om volym så får man också olika siffror beroende på temperatur och tryck hos de två gaser som ska blandas. Om det rör sig om en förbränningsmotor eller lite mer avancerad eldstad så låter man nog idag ett reglersystem mäta avgaserna med t ex en lambdasond, och reglera blandningen så att det går jämnt ut.

Ett gott råd är att läsa på litegrann - se till att man har hela högstadie- och gymnasiekursen i fysik och kemi helt klar för sig, och dessutom läst någon enklare högskolekurs i termodynamik, innan man börjar förvirra sig alltför mycket i energi- och förbränningssammanhang.

Brukspatronen

  • Inlägg: 775
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #39 skrivet: 11 dec-17 kl 14:44 »
Bara en reflektion om eldrivna fordon. Jag tror visst att det finns en framtid i dem. Men jag tycker det är naivt att tro det kommer minska utsläpp från fossila källor mer än möjligen marginellt. Sen kan det visst vara vettigt att flytta utsläppen från fordonen till stora kraftverk. Speciellt med tanke på luftkvaliteten i större städer.

x-lab

  • Gäst
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #40 skrivet: 11 dec-17 kl 19:40 »
Antändningstemperatur och flampunkt är två helt olika saker.
Flampunkt är något som bara existerar hos vätskor (och möjligen vissa fasta ämnen men det är i så fall överkurs). Det är den temperatur där vätskan ger ifrån sig tillräckligt mycket brännbara ångor för att man ska kunna få dem att brinna utan veke. Om det rör sig om ett ämne som både kan existera som vätska och gas under normala förhållanden, så ligger flampunkten alltid lägre än kokpunkten.  Det finns flera olika metoder för att bestämma flampunkten, och beroende på vilken av dem som används så blir det olika värden. En vanlig metod är t ex Pensky-Martens.
Antändningstemperatur är den temperatur där en blandning av gas och ett oxidationsmedel (t ex luft) fattar eld av sig självt utan att behöva hjälp av t ex en gnista.  Enligt Wikipedia är metans antändningstemperatur för övrigt inte 300 °C utan 537 °C.

När det gäller hur blandningsförhållandet ska beräknas så kan man komma fram till helt olika procenttal beroende på om man tittar på volym, vikt eller molaritet. Om det rör sig om volym så får man också olika siffror beroende på temperatur och tryck hos de två gaser som ska blandas. Om det rör sig om en förbränningsmotor eller lite mer avancerad eldstad så låter man nog idag ett reglersystem mäta avgaserna med t ex en lambdasond, och reglera blandningen så att det går jämnt ut.

Ett gott råd är att läsa på litegrann - se till att man har hela högstadie- och gymnasiekursen i fysik och kemi helt klar för sig, och dessutom läst någon enklare högskolekurs i termodynamik, innan man börjar förvirra sig alltför mycket i energi- och förbränningssammanhang.

Håll god ton!
saken är den att metan är säkrare än pretolium så, frågan är om metanen är i gas eller vätska och om den är i naturlig eller renad form +
« Senast ändrad: 11 dec-17 kl 20:24 av christelle »

simon.arvestrand

  • Inlägg: 790
    • Östergötland
SV: Alternativa drivmedel
« Svar #41 skrivet: 11 dec-17 kl 20:00 »
Helt överens om att det inte är en miljövän på något sätt orenad (har tittat lite på hur man tvättar gasen , men är lite förbryllad av den tekniken) Jag vet att blan av gas och luft skall vara 21 % och den skall vara så nära exkt som möjligt. Metan tände vid 300 C och har man inte exakt eller väldigt nära så blir det dålig eller ingen tändning., petroleum har en flam puny på 60 C. För att tvätta gaser generellt så är det en ganska enkel process,Tryck in gasen i ett dimma av vatten ånga så blir den tvättad (så har jag fattat det hela iaf). men detta stämmer nog inte

När det gäller tvättad gas ( fordonsgas ) så tror jag standarden man oftast håller sig till är minimum 96% metan.
Det finns flera olika sätt att rena gasen och vanligast tror jag är vattenskrubbern. i dom anläggningarna är det vattendimma och tryck justeringar som man använder sig av.
sen finns aminoskrubber , den har jag minst koll på men tycker den liknar vattenskrubbern men man använder sig av aminosar , ( ingen mer koll där )
en annan teknik som inte är så vanlig men som jag vet flera använder sig av är membranteknik, i princip blåser man gasen igenom en strumpa som fångar upp allt man inte vill ha.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 2 användare
Klibba, Nicklas_gbg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser