Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Småland Gift par söker boende  (läst 656 gånger)

Absolutcaarlsson

• Bohuslän
Småland Gift par söker boende
« skrivet: 04 maj-17 kl 14:25 »
Hej! Pga ändrade jobbförhållanden så ser det ut att bli flytt från västkusten till Småland.
Jag och min man med djur söker ett lantligt boende i Vetlanda/Ädelfors med omnejd. Vi har katter, hund, höns och häst.
Renoveringsobjekt är inga hinder då vi är händiga och gillar att arbeta. Referenser finns!
Hör gärna av er med tips eller om ni har något härligt ställe. Med vänlig hälsning, Ida och Jimmy

Maria Waxin

• Småland
SV: Gift par söker boende
« Svar #1 skrivet: 08 maj-17 kl 14:01 »
Hej,
Vi har en gård, som är mer som en liten by, med herrgårdsbyggnad med café och flyglar med B&B samt privat boende. utöver det har vi två villor om ca 180 och 200 kvm samt en nyrenoverad stuga om 70 kvm. Gården heter Trollebo Gård och ligger 2,3 mil sydost om Vetlanda, mellan Nye och Lemnhult. Det större huset lämpar sig väl för den som vill ha djur. En hage om 1,5 ha, ett höns/fårhus, samt en hästlösdrift och en upplyst ridbana, gränsar till tomten.
Vi som äger gården siktar på självförsörjning med ekologisk andelsodling. En ekoby, som kan medverka till levande landsbygd. Gården ligger på en halvö i sjön Värnen med flera naturreservat och vandringsleder alldeles utanför dörren. Det är mycket vackert och rofyllt.
Det stora huset med hage och delad plats i uthus och lösdrift, med tillgång till litet stall och sadelkammare kan hyras för 10 000:- i kallhyra. Är man händig, renoverar och en tillgång i odlandet kan hyran diskuteras.
Vi vill inte ha kollektiv, men däremot delad vårdnad om grönsaksland och djur. Är man fler blir man mindre låst och kan resa osv.
Vi är inte särskilt kunniga, men lär oss under gång.
På gården bor nu vi som äger gården, vi är runt 60, min son och hans flickvän, min gamla mamma, en man som hyr en lägenhet i Slottet, herrgården kallas så, en ung tjej som hyr en mindre villa och en äldre man som hyr en annan stuga. Ibland har vi någon anställd, ofta från AF med olika behov av stöd. Under sommarhalvåret har vi några volontärer från hela världen. Mycket trevliga ungdomar som vill vara på en ekologisk gård.
De djur vi har är 4 hästar, vara 3 är våra och 1 är en inackordering, 12 höns, 3 ankor, 14 getter (6 killingar). Vi planerar att utöka antalet ankor när vi byggt damm. Planen med getterna är att producera ost och mjölk för eget behov. (Vi är inte vegetarianer.) En Cane corso och en katt finns också.
Gården är på 13 ha mark och 13 ha vatten. Vi diskuterar att köpa till lite skog.
Mer om gården och husen som är lediga finns att läsa på Trollebo Gård på Facebook. Vår hemsida, www.trollebogård.se, håller vi på att bygga om så den är inte så intressant just nu.
Vid intresse kan ni maila maria.waxin@trollebogard.com eller ringa 0707584364.

Maria & Rikard

Billybop

• Orka leva..
    • Småland
SV: Gift par söker boende
« Svar #2 skrivet: 22 maj-17 kl 18:23 »
Hej!
Jag har en liten gård mellan Vimmerby och Västervik som jag i första hand vill sälja men kan även tänka mig att hyra ut.
För mer info maila mig: jl22iz@hotmail.com

Mvh Jenny

Dela detta:

* Inloggade just nu

243 gäster, 4 användare
busholle, carlos, DennisCA, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser