Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knuttimrad av plank  (läst 1303 gånger)

ensamhet

• Lappland
Knuttimrad av plank
« skrivet: 20 feb-17 kl 14:30 »
Någon som vet hur man enklast sågar/fräser ur för knutarna, när man bygger av plank?

Nordic Vargtand

• Hälsingland
SV: Knuttimrad av plank
« Svar #1 skrivet: 20 feb-17 kl 15:40 »
Tex solosågen, logosol, mfl har grejer till detta om det är fråga om ett stort projekt, är det bara en liten bod och klenare dimmensioner klarar du dig nog med en hyggligt bra handöverfräs (jag har en orange från AEG, inget särskilt, men duger till sådanthär ´, men de är ganska likvärdiga) och bygga en riktig arbetsbänk till den så att den kan följa anhållet mot plankan.

Det underlättar också om du har tillgång till en bra och stark cirkelsåg till knutarna.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 20 feb-17 kl 15:43 »
Jag funderar på att göra många, så lite maskinellt bör det vara.

Thomas_

• Biodlare sedan -91. Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 feb-17 kl 17:01 »
Jag funderar på att göra många, så lite maskinellt bör det vara.

Du har väl en stooor bordsfräs? Enklast lär väl vara i den maskinen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 20 feb-17 kl 17:11 »
Har för mig att det var någonting till denna http://www.logosol.se/sagverk/sagaggregat/timmerfras.html

Eller så kunde man lägga dem och köra i en stor borrdsfräs, men tror de behöver någonting som spänner ned plankan, samt ett rörlit mothåll, vi gjorde ett mothåll med en liten axel samt ett nylonhjul i ena änden, sedan den andra änden kunde man hålla och styra som en hävstång så att hjulet tryckte in plankan mot fräshjulet, går säkert att göra bättre, men principen var den, sedan gott stöd i bägge ändar medan man fräser.
Byggde ett eget fräsbord när vi skulle fräsa tjocka foderlister, men tror principen är densamma, men du behöver en mycket kraftigare maskin som kan ta djupare dubbelskär (på samma axel) så att du kan köra hela spåret med ett och samma verktyg, eller åtminstone så få som möjligt i varje moment...

Ganska dyra verktyg dock, men värt det om man skall köra mycket, då man mer än halverar arbetsinsatsen.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser