Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reparera gängor  (läst 2222 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Reparera gängor
« Svar #1 skrivet: 09 dec-16 kl 15:03 »
Biltemas insats är av sämre kvalite.   

Fundera på vad den skall användas till och vilka krav som ställs på förbandet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 09 dec-16 kl 15:35 »
Har du egen erfarenhet?
Hur mycket sämre och vilka delar är sämre?

Pettson2

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 09 dec-16 kl 15:51 »
Utan att ha kollat respektive sats, kan man någonstans utläsa vilken kvalité de har.
Om inte, hur avgör man vilken som är bäst?
Är vissa material bättre än andra?
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Skogsvilde

• -
« Svar #4 skrivet: 09 dec-16 kl 16:30 »
Har du egen erfarenhet?
Hur mycket sämre och vilka delar är sämre?

Jag har haft Biltemas sats och det hände flera gånger att gänginsatsen sprack  köpte lösa helicoils och satte i stället och dom höll.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 09 dec-16 kl 16:37 »
Man kan inte dra några säkra slutsatser av kvaliteten ur specifikationer från nasarna som säljer satserna, utan man måste titta närmare på dem själv för att avgöra.
T ex bedöma kvaliteten på gängtappar och borrar - precision, rakhet, ytjämnhet, skarp egg osv.

För min egen del skulle jag inte vara rädd att köpa Biltemasatsen om den ser bra ut när jag ser den med egna ögon, det mesta av deras verktyg är av fullt godtagbar kvalitet nuförtiden (till skillnad från för 15-20 år sedan). Dock måste jag säga att de gånger jag behöver reparera gängor så rör det sig nästan aldrig om vanliga M-gängor utan något mer konstigt (de senaste var en metrisk fingänga M14x1,5 eller något sånt till en oljeplugg, samt 5/16" UNC till ett motorfäste i en snöskoter).

Skulle det däremot röra sig om en stor verkstad som måste montera gänginsatser dagligen och har så mycket jobb av den typen att verktygskostnaden är försumbar i sammanhanget, så kan det säkert motivera att man köper från en dyrare leverantör för säkerhets skull.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 04 jan-17 kl 21:40 »
När skruvar sitter så hårt i tex. en aluminiumtopp så skruven går av. Hur gör man då så man får prova gängsnittet från Biltema? Har provat med att svetsa fast muttrar utan resultat.

Skogsvilde

• -
« Svar #7 skrivet: 04 jan-17 kl 22:06 »
När skruvar sitter så hårt i tex. en aluminiumtopp så skruven går av. Hur gör man då så man får prova gängsnittet från Biltema? Har provat med att svetsa fast muttrar utan resultat.

Det jag tror är ett av problemen i aluminium är att en järnskruv bränner fast i aluminiumet och kommer att sitta som berget.
En jag känner han tog en drivdorn och klappade till skruven och om han hade tur så kunde den släppa.
Annars så blev det att borra ut den med baklängesborr.
Dessa är hyffsat dyra så det skall göras med stora mängder kylmedel som även smörjer och han sa att det väldigt ofta hände att skruven släppte och följenmed ut redan här. Annars så var det bara att borra och borra tills det går att peta ut gängorna.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 05 jan-17 kl 09:34 »
Jag har lyckats bra med att svetsa fast mutter på avdragna skruvar (och i all synnerhet bromsluftnipplar) i aluminium. Men förutsättning för att det ska lyckas är att skruven är ganska ytligt fastrostad, så att värmen från svetsningen hinner sprida sig till det ställe där rosten finns.

Ska man få loss saker som har rostat fast i aluminium så brukar det fungera bra att värma på aluminiumklumpen och utnyttja att aluminium har mycket större värmeutvidgning än stål.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 06 jan-17 kl 18:29 »
Någon som provat induktionsvärmare? De har varit väldigt dyra, men såg att www.p-lindberg.se säljer dem för 5310:-

Skogsvilde

• -
« Svar #10 skrivet: 06 jan-17 kl 18:39 »
Någon som provat induktionsvärmare? De har varit väldigt dyra, men såg att www.p-lindberg.se säljer dem för 5310:-

Det är.....    Kärlek i maskinform.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser