I slutet av augusti fick jag mina första höns. Det är Hedemora, tre tuppar och fyra hönor. Helt underbara vänner. Där jag bor så stryker det omkring tre katter som mina grannar inte känner till, vem eller, om de har någon ägare. Det var lite nervöst, vad som skulle hända när det blev möte dem emellan. När jag är hemma så går de fritt i trädgården. Hönsen gav varningssignal, jag tittade och såg en jättekatt komma gående mot oss. Hur skulle hönsen reagera, jag var beredd att rusa för att hjälpa men det behövdes inte för hönsen formerade sig på linje och gick långsamt och helt lugnt rakt emot katten som erkände sig besegrad och lommade bort. Vilka hjältar!
Det här var inte något slumpmässigt agerande för några dagar senare kom nästa katt och det hela upprepade sig exakt på samma sätt. När den tredje katten kom så brydde de sig inte om att gå mot den. De stod lugnt kvar, vände sig mot katten, och stirrade ut den och den lommade kuschad där ifrån. Sedan har jag inte sett några katter här mera.
Det skulle vara kul om någon har annat intressant att berätta om mötet mellan höns och katt.