Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katter och höns?  (läst 2704 gånger)

john

• Gäst
Katter och höns?
« skrivet: 22 aug-04 kl 21:56 »
Vi tänkte skaffa några höns. Men vi är lite oroliga för att våra katter ska jaga eller skada dom. Någon som vet? Fast iofs så har ju höns sprungit ute på gårdsplaner i alla tider utan att bli kattmat...

AndersT

Re:Katter och höns?
« Svar #1 skrivet: 22 aug-04 kl 22:27 »
Jag har tre katter och hönor som går fritt, när jag är hemma, katterna är mer rädda för hönsen, än tvärtom.., och katterna fanns här innan hönorna kom..
« Senast ändrad: 23 aug-04 kl 09:35 av admin »

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #2 skrivet: 23 aug-04 kl 08:02 »
och jag har 5 katter! Samtliga mina katter är andrahandskatter och 4 av dem övergivna katter som kommit från ingenstans.
Samtliga låter mina höns och även småkycklingar som går lösa på tomten vara ifred! De tar allehanda andra fåglar och smådjur men våra marsvin springer lösa inne på golvet på dagarna och hönsen går fria ute i trädgården och de rör ingen av dem. Våra egna djru är inte mat, de får man bara inte ens tänka på att röra. Det har aldrig varit något problem hos oss, de har aldrig tagit något av våra egna djur.
Iband ligger äldsta hankatten i landet och sover med fullt av solande/balande höns runtomkring sig. Han bryr sig inte - utom då de är för nyfikna och drar honom i svansen. Då jamar han till, går en meter längre bort och lägger sig igen, men mer gör han inte. Den ena av våra hundar morrar åt hönsen då de försöker ta hans köttben men då de inte lyder ens om han nafsar lite efter dem tar han benet och går därifrån.
« Senast ändrad: 23 aug-04 kl 09:35 av admin »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
« Svar #3 skrivet: 23 aug-04 kl 09:36 »
Delade upp inlägget "Hur många höns..." så att den nya frågan om Katter och höns blev en egen tråd.

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #4 skrivet: 23 aug-04 kl 09:42 »
vi har 2 katter som inte heller vågar sig på våra höns.
vi har dvärgskäggisar, som vi var lite oroliga för. men de är lika oberörda av katternas närvaro som de större raserna.
skumt, då katterna inte drar sig för att fånga skatorna som försöker sno åt sig av godsakerna på tomten.

Pullarius

• Uppland
SV: Katter och höns?
« Svar #5 skrivet: 17 jan-11 kl 21:11 »
I slutet av augusti fick jag mina första höns. Det är Hedemora, tre tuppar och fyra hönor. Helt underbara vänner. Där jag bor så stryker det omkring tre katter som mina grannar inte känner till, vem eller, om de har någon ägare. Det var lite nervöst, vad som skulle hända när det blev möte dem emellan. När jag är hemma så går de fritt i trädgården. Hönsen gav varningssignal, jag tittade och såg en jättekatt komma gående mot oss. Hur skulle hönsen reagera, jag var beredd att rusa för att hjälpa men det behövdes inte för hönsen formerade sig på linje och gick långsamt och helt lugnt rakt emot katten som erkände sig besegrad och lommade bort. Vilka hjältar!
Det här var inte något slumpmässigt agerande för några dagar senare kom nästa katt och det hela upprepade sig exakt på samma sätt. När den tredje katten kom så brydde de sig inte om att gå mot den. De stod lugnt kvar, vände sig mot katten, och stirrade ut den och den lommade kuschad där ifrån. Sedan har jag inte sett några katter här mera.
Det skulle vara kul om någon har annat intressant att berätta om mötet mellan höns och katt.
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Misonten

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 jan-11 kl 21:32 »
Mina katter är väldigt nyfikna men det räcker att hönsen ruskar lite på sig så sitter katten i trädet här ;)
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #7 skrivet: 17 jan-11 kl 21:51 »
Mina två katter brukar sova inne hos hönsen, ibland så ligger de i redena och så fort det blir mat och nytt vatten så trängs alla ink katterna. hehe de inser snabbt att det inte är nått gottigt till dem. Hönsen brukar vara rätt nyfikna på  katterna.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 17 jan-11 kl 23:42 »
Våra dvärg cochin har talat om för katterna att de får passa sig när det är kycklingar som finns runt omkring. Annars så går det hur bra som helst. Vi har en katt som faktiskt förösker äta hönspellets även om han ser plågad ut. :) Katterna går i hönsgården och ingen höna har blivit skrämd av de, de håller däremot skator och kajor på lite avstånd.

Så köp höns! :)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 18 jan-11 kl 00:43 »
OJ, vilken gammal tråd ni hittat! Sen 2004!
Haha, Men iallafall min katt Morris brukade kela med hönsen  ::)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Natha

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 18 jan-11 kl 07:43 »
glömde säga att det är bra att ha katterna hos hönsen me, för att de skrämmer bort stora råttor och tar möss osv. Råttor har tagit många kycklingar av mig innan.

Pullarius

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 18 jan-11 kl 20:37 »
Jag håller med VarggraV att det var en en riktigt gammal tråd. Kanske var det tokigt att väcka den till livs igen. På en amerikansk sida  som jag hänger på tar det hus i helsingland om man startar en ny tråd om det redan finns en gammal. Hur ser ni på det här. Råd mig tack!

Kul att läsa om era erfarenheter av hur höns och tamkatter kan umgås. Men jag tycker också att det skulle vara spännande att få höra  hur ni ser på hel- eller halvvilda katter i möte med höns. Någon som har något att berätta?
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Natha

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 18 jan-11 kl 20:58 »
Jag har vildkatter här,  de har aldrig rört några höns inte kaninerna heller.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1718 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser