Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Skåne Fältässja  (läst 2111 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Skåne Fältässja
« skrivet: 08 jul-16 kl 13:33 »
Största önsket just för tillfället är att få köpa en fältässja. Finns det nån som har en sån?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Bianca Castafiore

• Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
SV: Fältässja
« Svar #1 skrivet: 15 jul-16 kl 20:19 »
Om du inte får tag i någon så vet jag en bekant som nytillverkar insatserna till gamla BAHCO formorna, sedan fodrar man med eldfast runt den och ett bord av plåt samt en pannfläkt eller liknande för luften.

Jag har kanske baljan till en trågässja (husquvarna ässja (tillverkad efter originalformarna)) utan fläkt dock inget stativ till den, men den kan vara spräckt, men kan kolla vid intresse om den går att laga.

Annars hade Ellingsen i Skien, Norge nytillverkade insatser kompletta med fläkt förut, en ny fältässja gick på 4-5 k då, men det var nog 15-20 år sedan så jag vet inte vad de kostar idag. Jag köpte en lös insats med fläkt där då för att testa (jag var student då och hade dålig ekonomi så jag hade inte råd med en fältässja utan fick bygga själv) och jag måste säga att, trots all kritik jag hört om trågässjorna så blev jag (rent personligen) så nöjd med den att jag fortfarande använder den som huvudtråg i min rikitiga ässja trots dess enkelhet, jag har inte ens behövt byta "viften" som följde med den.

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.
Led and fists are ment to fly...
Support the Yellow Vests, Sweden shall burn until we got equal rights for the people!

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #2 skrivet: 16 jul-16 kl 21:15 »
Tack mizzarrogh. Jag vet inte så mycket om sådant här men fick se två smedar i Torekällberget för några veckor sedan o det tände en gnista i mig :) Jag har altid trott att om man skulle smeda något så var det stora eldar o mörka rum o så stod dom där med en liten smidig grej som jag fick googla fram till att den hette en fältässja. Att kunna göra sina egna hakar o krampar o spik o o o påett sånt enkelt sätt vill jag jättegärna lära mig. Jag hoppas hitta en fungerande för inte så mycket pengar o har set nån till 1500kr men alldeles för långt borta. Kanske jag har turen med mig så småningom.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Bianca Castafiore

• Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 16 jul-16 kl 23:58 »
Ja, de är tyvärr grisdyra begagnade idag.
Men de är inte så våldsamt svåra att bygga egentligen.

Du behöver egentligen inte alls särskilt stor härd för att få upp tillräcklig temperatur, min minsta ässja är mindre än 290x20 cm och jag kan köra den halvfull när det ftt upp glöden, du formar en fin liten kulle bara, men botten (och höjden på glödbotten) på glöden bör stämma mot ässjans tråg, annars hamnar man lätt för nära luftinblåset och järnet blir kylt av den.

Vill du bara testa räcker det i princip med ett gammalt järnrör och en grop i marken som du gör två väggar av lera i och sedan en gammal dammsugare eller hårtork om du bara vill testa för att se vad som passar dig i storlek och så.

Men, de små trågässjorna kommer du som sagt långt med, dessutom drar den mycket mindre bränsle än de stora modellerna då man alltid måste fylla trågbaljan med kol oavsett storlek.
Om du köper nytt, tex från Tjeckien så satsa på en forma i riktigt gjutjärn redan från början, det är helt klart värt det och du kommer att ha nytta av den sedan också om du vill bygga ut ditt smide i framtiden, den håller i princip en livstid för hobbybruk.

1500:- är helt ok pris tycker jag om den är i mekaniskt bra skick och fungerar och tråget inte är sprucket.

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.
Led and fists are ment to fly...
Support the Yellow Vests, Sweden shall burn until we got equal rights for the people!

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 17 jul-16 kl 10:54 »
Det går att bygga en hyfsad ässja av en bromstrumma eller en 50-tals gjutjärnsgolvbrunn och en oljebrännare som fläkt
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Körven

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 19 jul-16 kl 11:29 »
Jag har en, fast det är i Värmland.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser