Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger uthus/förrådsbod  (läst 12463 gånger)

Landet

• Västerbotten
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #60 skrivet: 23 jul-20 kl 16:29 »
I en sådan konstruktion kan du kasta ner spillcement  och annat du hittar och vill bli av med

DennisCA

• Finland
« Svar #61 skrivet: 24 jul-20 kl 13:36 »
Hälften klart, idag gick det mycket bättre, hade planerat rutten bättre med skottkärran, fick till blandningen bättre. Nu bävar jag för morgondagen, men har gjort ryggövningar och stretchningar, jag hoppas det inte blir så farligt iom. ryggen får mera träning, svaga muskler är ju mitt problem, resultatet av ett liv med data.

DennisCA

• Finland
« Svar #62 skrivet: 29 jul-20 kl 15:01 »
Gjöt tredje sektionen igår. Idag ser jag att jag haft hjärnsläpp och glömde föra in armeringsjärnen som ska styra upp skarven. Vafasiken gör man nu. Kan väl inte skita i det. Måste man hacka upp ett spår i betongen tro och sätta dit armeringsjärnen men då blir det ju ändå inte del av samma betong precis. Fan.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #63 skrivet: 29 jul-20 kl 15:16 »
Det blir ju ändå inte mycket krafter som trycker isär grunden, det mesta kommer rakt uppifrån i form av byggnadens tyngd och håller alltihop på plats. Det enda lilla blir ju av gruset när du kör in något tungt i boden. Dessutom kommer ju materialet du fyller på utsidan grunden, upp till marknivå, hålla emot. Men kanske du kan mura in armeringsjärn mellan varven lecablock för säkerhets skull?

Skogsvilde

• Straight forward!
    • -
« Svar #64 skrivet: 29 jul-20 kl 16:00 »
Inget stort problem.
Slagborrmaskin och borra så djupt det går med ett bott som passar till armeringsjärnet.
Det finns ett slags cement på tub som man trycker in innan man sätter armeringsjärnet på plats. Det kan även räcka med att du trycker i slammad cement med dammet från borrningen.
if you don't like me and still watch, you are a fan!

Landet

• Västerbotten
« Svar #65 skrivet: 29 jul-20 kl 16:15 »
Som tidigare skrivits är det inget större problem. Borra in dubb/armeringsjärn och njut/gjut.

DennisCA

• Finland
« Svar #66 skrivet: 03 aug-20 kl 08:41 »
Pust, i lördags vart jag färdig med gjutningen av grunden. Nu blir det istället att börja mura leca block. Men nu jobbar jag igen så får se om det finns nån ork över.

Tvättade och borstade av formarna och lägger dom på tork, ska kolla om det går att använda dom till odlingslådor.
« Senast ändrad: 03 aug-20 kl 09:22 av DennisCA »

DennisCA

• Finland
« Svar #67 skrivet: 02 sep-20 kl 08:02 »
En fråga om LECA block. Dom jag hade designat runt finns inte att köpa i affären jag hämtar material från. Jag hade designat kring 25x25x59cm block, men dom har bara följande (höjd, bredd, längd):

20x24x59 cm
20x15x59 cm

Nu tappar jag 15cm i höjd på stenfoten om jag går med en av följande. Den som är 20x15 cm i profil är dock såpass billig jag kunde lägga på en rad till. Men är 15cm bredd tillräckligt starkt?

Det är bredare än syllen som görs av 100x50mm sågat virke.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser