Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktorgrävare, köp. Vad tänka på?  (läst 8149 gånger)

Halte

• Östergötland
Traktorgrävare, köp. Vad tänka på?
« skrivet: 06 mar-16 kl 13:17 »
Funderar på att införskaffa en traktorgrävare. Är i behov av en del grävning på gården men också själva frontlastaren då min nuvarande lastartraktor inte håller måttet.

Tror jag kan få loss ca 50-60 000 inkl moms som jag kan lägga på köpet. Finns det några bra generella råd att förhålla sig till som jag bör veta när jag letar och kikar på objekten?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Klasb

• Gotland
SV: Traktorgrävare, köp. Vad tänka på?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-16 kl 14:10 »
Glapp i svängningen

Jakobn

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 mar-16 kl 16:50 »
Har själv gått i de tankarna. Kan egentligen inte mycket om sådant men hade kollat på följande.
-Glapp i grävaggregatets och lastarens leder. Finns nog alltid mer eller mindre på gamla maskiner, bör väl inte vara för jävligt åtminstone.
- Om grävaren inte har vanlig växellåda till drivningen är det intressant att veta när den är bytt senast, det kan bli väldigt dyrt om den rasar.
- Helst bör den ha vanliga reglage till grävaggregatet. El eller hydraulservo kan bli dyrt att laga och är svårare att felsöka.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 07 mar-16 kl 00:14 »
Läckande hydraulcylindrar, skadade kolvstänger och sånt bör man se upp med.

Mer avancerade servoreglage för grävaggregatet tycker jag inte man behöver vara rädd för, de klåpare som inte klarar av att felsöka och reparera sådant ska inte hålla på med hydraulik överhuvudtaget. Fördelen med servosystemen är att man oftast kan arbeta med mycket bättre precision, det kan vara bra om man t ex ska hålla på med dräneringar och gräva alldeles intill byggnader och grundmurar.

Undvik maskiner som är ombyggda eller hopplockade på märkliga sätt, det kan ställa till högst oväntade problem. Det är bättre att ha en maskin där allt är i originalutförande så att tillverkarens verkstadshandböcker, reservdelskataloger mm stämmer med hur den verkligen ser ut.

Om den har någon slags miljövänlig (biologiskt nedbrytbar) hydraulolja i systemet, se till att få exakt besked om vilken sorts olja det är. Olika fabrikat av miljövänliga oljor är nämligen inte alls lämpliga att blanda vare sig med varandra eller med gammaldags mineralolja.

Se upp med spår av klåparreparationer (bristfälliga svetsningar av sprickor i grävaggregatet, sönderdragna hydraulkopplingar, elsystem som hänger i slamsor osv).

Kolla på t ex maskinisten.net om det finns kända standardfel på den maskintyp du är spekulant på.

Kolla varför säljaren säljer maskinen, vad hen har använt den till, hur länge hen har haft den osv. Dra öronen åt dig om säljaren verkar skum på något sätt eller har svårt att redogöra för maskinens historia.

Kolla hur skopfästet är gjort - om man måste slå ut axeltappar för att byta skopa eller om det är snabbfäste. Om det är snabbfäste, så tänk på att det finns en uppsjö av olika sådana, vars skopor inte är kompatibla med varandra. Har man ett udda snabbfäste kan det bli onödigt besvärligt att skaffa en skopa till om det skulle behövas.

Det är bra om maskinen har ett styrbart hydrauluttag på bommen för att t ex manövrera en släntskopa.

Jakobn

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 07 mar-16 kl 07:35 »
Mer avancerade servoreglage för grävaggregatet tycker jag inte man behöver vara rädd för, de klåpare som inte klarar av att felsöka och reparera sådant ska inte hålla på med hydraulik överhuvudtaget. Fördelen med servosystemen är att man oftast kan arbeta med mycket bättre precision, det kan vara bra om man t ex ska hålla på med dräneringar och gräva alldeles intill byggnader och grundmurar.

Vaknat på fel sida ?  ;D ;D ;D ;D

Klasb

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 07 mar-16 kl 08:14 »
Jag hade grävmaskin för flera år sedan då var det lag på att den skulle vara besiktigad, jag tror att det gäller fortfarande.
Jag är lite tveksam till om du får tag i en besiktigad maskin för 50.000

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 07 mar-16 kl 08:15 »
Vaknat på fel sida ?  ;D ;D ;D ;D

Sömnlös pga f d brutet revben som hade synpunkter på dagens verksamhet.

TW

• Finland
« Svar #7 skrivet: 07 mar-16 kl 08:37 »
Allt som är byggt på Valmet stomme innebär att det är extremt svårt att få tag på reservdelar till allt utom motorn.
Det är synd för 70-tals Valmetar var väldigt bra traktorer.

Titta noga på framaxeln. Då man gräver utan att lyfta upp framändan på skopan så runkar ju hela framändan i sidled hela tiden och då brukar framaxeln brytas sönder. Det här var ett stort problem på utan frontlastare. På en sådan maskin som börjar vara till åren får man nog räkna kallt med att byta hela framaxeln om den inte redan är bytt.

Det lönar sig också att titta efter så inte hela traktorkroppen är avbruten och hålls ihop bara av fästjärnen för grävaggregatet. Sådant kan inträffa.

Skadade cylinderstänger går att reparera men det är arbetsdrygt. Man svetsar i skadan med rostfri sticka och filar försiktigt ned reparationen i nivå med stången. Det skall vara en enkelhuggen fil.
Annars kan man köpa nya cylinderstänger i metervara och svarva infästningen för kolven och svetsa fast andra ändan i ledlagret.
Titta på ledlagren på cylinderändorna. Om de är för glappa måste de bytas.
Titta opckså på alla leder i grävaggregatet. Om glappet är stort får man anta att bussningarna är bortnötta och tapparna nöter i husen. Om husen har blivit skadade måste de skäras loss och bytas innan man kan pressa in nya bussningar.

Gamla sprickor och slarvigt svetsade reparationer är det värsta som finns. Det blir aldrig bra att planlöst kladda dit mera järnbitar och mera svetsfogar. Fastän de skulle ha lagt på ett halvt ton järn så kommer det ändå inte att hålla. Ju fler svetsfogar som går kors och tvärs destu fortare utmattas materialet och en ny spricka uppstår en bit från den gamla.
Alla grävaggregat spricker ibland men reparationerna måste vara väl genomtänkta och väl utförda. Ofta innebär det att byta eller lägga på ganska stora plåtar.

Jag skulle också undvika alla slags servostyrningar och elektroniska styrningar på elektroniken. Vi som inte kan reparera sådant skall inte ha sådana maskiner. Om man kan sin maskin och inte kör under tidspress går det att gräva precis lika exakt med ett gammaldags 6ventilersbord. Man måste bara ta det litet lugnare när man gräver.

Leta efter torv i hålrum. Torv innebär att maskinen har sjunkit i en mosse någon gång..... och då brukar det ha hänt ett och annat.

Hela bakändan på traktorn är utsatt för stora belastningar när det hänger ett flera ton tungt grävaggregat bakpå och man bråkar med stenar. Titta efter sprickor och tecken på invärtes slitade.

Det här är vad jag lärde mig då en granne köpte grävmaskin och renoverade den. Jag var med och tittade på ett par maskiner och jag var ofta och tittade på renoveringen och fungerade som extra par händer när han behövde.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

TW

• Finland
« Svar #8 skrivet: 07 mar-16 kl 08:37 »
Krya på dig!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 07 mar-16 kl 08:57 »
Ja, det har kommit bra tips så jag får väl fylla på med att det kan vara en bra tanke att fundera över vad du skall ha maskinen till. Smidighet och möjlighet att använda den till allt möjligt på gården tycker jag är högprioriterat.

Köpte själv en liten grävmaskin med band för att jag hade grävbehov. Runtomsvängande grävmaskin är många gånger bättre än traktorgrävare om man bara skall gräva. Använder den dock till allt möjligt efter de första större grävningarna, men blir begränsad av att den flyttar sig så sakta.

Och så en påminnelse till den dagen du har en grävare, kom ihåg att smörja ofta. Det finns de som slitit ut en ny grävarm på en vecka.

Jakobn

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 08 mar-16 kl 14:42 »

Det är ok :-)

Men du ska veta att du har fel  ;D ;D

Skogsola

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 mar-16 kl 16:13 »
Jag hade grävmaskin för flera år sedan då var det lag på att den skulle vara besiktigad, jag tror att det gäller fortfarande.
Jag är lite tveksam till om du får tag i en besiktigad maskin för 50.000

Besiktad ska den nog vara om du ska få komma in på en stor arbetsplats med anställt folk. Som "alternativgrävare" hemma på gården behöver man inte bry sig.

Halte

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 08 mar-16 kl 19:52 »
Tack ska ni ha för alla tipsen! Nu återstår bara att hitta lämpliga objekt.. Eller först ska avverkningspengarna trilla in. :)

Åker förbi två stycken lämpliga objekt på väg till jobbet.. :) Kanske skulle göra något så osvenskt som att stanna till och knacka på och se om någon av dem vill sälja.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Ex.

• -
« Svar #13 skrivet: 09 mar-16 kl 00:44 »
Med en budget på 50 000 tror jag inte man behöver vara orolig för att få tag i alltför avancerad elektronisk hydraulik :)

Sanningen är nog snarare att man kan råka ut för precis vad som helst.   Du kan köra en kvart och sen åka på en reparation för 50 000, eller köra i ett år utan att behöva göra nåt alls.  Gamla traktorgrävare i den prisklassen är minst sagt lynniga.
Volvos gamla modeller, som 616 tex är bra maskiner som brukar rulla bra. Men tveksamt om man hittar nån för det priset.  Dessutom var Volvo tidigt ute med grävelegant, som är väldigt bra om du ska gräva diken med en traktorgrävare.  Att grensla diken med en slik maskin är inte så kul.

Sen har man ju problemet med att priset trissas upp av såna som köper en maskin för att gräva en villatomt, och sen säljer den vidare för samma pris till samma ändamål.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Halte

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 09 mar-16 kl 19:21 »
Det som ska grävas närmsta åren är väl åkerdränering och rensa diken. För dräneringen borde ju en gammal häck till traktorgrävare funka men hur fu kar det till dikesrensning?
När jag har hyrt grävare och kört dikesrensning så har den haft sådan där hydraulisk släntskopa så man kunde tilta skopan i sidled. Då gick det ju i princip stå på ett ställe och rensa diket så långt man nådde åt båda håll innan man behövde flytta.

På en sådan gammal maskin som min prislapp tillåter lär ju inte det finnas. Om man inte kan gränsla diket, är det då så att man blir tvungen att flytta sig konstant och typ stå vinkelrätt mot diket och ta bara strax framför grävaren?
- Olof Palme

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 09 mar-16 kl 19:26 »
Det som ska grävas närmsta åren är väl åkerdränering och rensa diken. För dräneringen borde ju en gammal häck till traktorgrävare funka men hur fu kar det till dikesrensning?
När jag har hyrt grävare och kört dikesrensning så har den haft sådan där hydraulisk släntskopa så man kunde tilta skopan i sidled. Då gick det ju i princip stå på ett ställe och rensa diket så långt man nådde åt båda håll innan man behövde flytta.

På en sådan gammal maskin som min prislapp tillåter lär ju inte det finnas. Om man inte kan gränsla diket, är det då så att man blir tvungen att flytta sig konstant och typ stå vinkelrätt mot diket och ta bara strax framför grävaren?

Om det inte följer med någon släntskopa så är det ju bra om maskinen åtminstone har en extra  hydraulventil och hydraulledningar framdragna till snabbkopplingar på stickan för att kunna koppla in en sådan (eller något annat skopliknande med en egen hydraulcylinder).

Om grävaren har bomsväng så kan du ju stå längs med diket och gräva på tvären, så tar inte förflyttningarna längs diket så mycket tid. Dock får man ta det försiktigt så man inte välter maskinen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 2 användare
Skogsträdgård, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser