Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga gård, ekonomi + byggifrågor, samt söker duktig arkitekt/konstruktör  (läst 5013 gånger)

JoE-

• Västergötland
Någon som vet något om etableringsstöd eller liknande? Kommer inte på vad det heter.
Edit:
Hittade detta och har följdfrågor: https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/stodilandsbygdsprogrammet/startstod.4.6ae223614dda2c3dbc4555b.html

Om du har ett jordbruksföretag ska du, förutom gymnasieutbildning, ha utbildning inom jordbruk på minst tio veckor, vilket motsvarar 20-25 studietimmar i veckan
Vad är det för utbildning som åsyftas?
Kan min fru köpa fastigheten, gå 10v utbildning och få startstöd samtidigt som jag utbildar mig (saknar ett år av gymnasiet :< och jag bli delägare senare och få startstöd? Eller menar de att även gymnasieutbildningen ska vara inom respektive näring?

Och är tänket rätt att starta med verksamhet för att kunna dra moms på vissa delar?
Marken är i minsta laget men att få en del klassat som skogsbete om det inte tidigare varit det, är det omöjligt?

Biodling vill vi gärna ha och växtodling men med bara 2 ha öppen mark och önskan om ett par sällskapsgeter och ett antal fåglar är frågar om det blir godkänt?

Är ved och snickeri godkända verksamheter?

Hur håller man isär boende och näring? Vid köpet blir man företagare, alltså kan man söka stöd och starta verksamheten och dra moms men lånet är ett privatlån?

Vem rekommenderar ni att ta hjälp av i början? Lrf konsult, hushållningsällskapet, ???
« Senast ändrad: 19 feb-16 kl 17:22 av JoE- »

JoE-

• Västergötland
Hittade svar på en av  frågorna och det låter lovande men antagligen väldigt svårt att få bidrag och timea köp med ansökningsperioder osv.

Om du har ett jordbruksföretag ska du, förutom gymnasieutbildning, ha kompletterande utbildning inom jordbruk på 10 veckor, om detta inte ingår i din gymnasieutbildning.   
Om du har ett trädgårdsföretag ska du, förutom gymnasieutbildning, ha grönt kort, om detta inte ingår i din gymnasieutbildning. Grönt kort är ett yrkesbevis för grönytearbete och trädgårdsanläggning.     
Du kan begära att få komplettera din utbildning för att klara kraven. Du kan som mest få uppskov i tre år räknat från ditt beslut om stöd.
« Senast ändrad: 19 feb-16 kl 20:13 av JoE- »

Jakobn

• Skåne
Tycker i ärlighetens namn att du kan lägga ner det där med företag och dra av moms. Det kommer kosta mer än det smakar, du kommer dessutom fuska vilket kan leda till tråkigheter om du blir påkommen. Inte värt det, de få kronor du kanske kan tjäna på avdrag äts snabbt upp av andra kostnader man har i företagandet. Du kommer spara mycket mer pengar på att ersätta en snickares timmar med de du hade tänkt lägga på låtsasföretaget.

Sedan är du ut och cyklar vad gäller takmaterial, tegel är ett av få takmaterial som kan klassas som underhållsfritt. Ett tegeltak håller lätt din livslängd om det är väl lagt med ett bra undertak. Betongpannor kan också hålla väldigt länge men blir till skillnad från tegel blir de fula med åren(när färgen tar skam).
Plåttak behöver målas, och de som är spikade med synliga spik behöver tätas efter ett antal år.

JoE-

• Västergötland
Ok! Läser på mer om tak alltså. Vari ligger fusket? Använda verktyg köpta till bygge av verksamheten privat? Använda ytan till husmaterial? Kommer ju behöva ytan till verksamheten? Finns det egentligen inga skattemässiga fördelar att dra?

olivia.k

• Jämtland

Om du har ett jordbruksföretag ska du, förutom gymnasieutbildning, ha utbildning inom jordbruk på minst tio veckor, vilket motsvarar 20-25 studietimmar i veckan
Vad är det för utbildning som åsyftas?
Marken är i minsta laget men att få en del klassat som skogsbete om det inte tidigare varit det, är det omöjligt?

Biodling vill vi gärna ha och växtodling men med bara 2 ha öppen mark och önskan om ett par sällskapsgeter och ett antal fåglar är frågar om det blir godkänt?

Är ved och snickeri godkända verksamheter?

Hur håller man isär boende och näring?

Ett jordbruksföretag är där företagaren är bonde, driver mjölkproduktion , köttproduktion etc. Allt står ju i länken du har i ditt inlägg. Du kan inte heller får startstöd för något som är en hobby vilket din verksamhet med några sällskapsgetter kommer vara. Ved och snickeri-verksamheter är inget du kan få startstöd för inom jordbrukssektorn. Utbildning till lantbrukare finns på gymnasieskolans naturbruksprogram och det finns säkert några liknade kurser på komvux eller YH-utb.
Nej, skogsbete kan endast klassas som skogsbete om det fungerat som skogsbete tidigare. Ska du vara jordbrukare på heltid krävs ca 100 hektar. Med 2 hektar kan du inte ens söka gårdsstöd. Du kommer antagligen gå back på dina "sällskapsgetter" med så lite mark och ett företag skall vara vinstdrivande och varaktigt.
När man driver jordbruksverksamhet hör den privata bostaden, manngårdsbyggnaden, till det privata och man kan få rotavdrag på renovering, medans uthusen hör till verksamheten så där drar man av hela summan när man renoverar istället.

JoE-

• Västergötland
Jag vet att man behöver 4 ha för att få gårdsstöd. Jag vet också att det finns näringar som inte tar stor plats, särskilt när det är massor med ängsmark och ljung i närheten och även ett koloniområde lär biodling gå utmärkt. Som sagt är getterna hobby och kommer ta plats, så en del plats försvinner på vår hobby. Samtidigt finns det möjligheter att få getterna att betala lite av sitt käk med barnkalas osv. Samma sak med fåglarna. Ren hobby men går det att att få in några småslantar är det bara ett plus. Jag vet att djur är en kostsam hobby.Jag har underlag på flera verksamheter(där ingen innefattar djur) som inte kommer gå med minusresultat förutom min tid där gården är ett måste.

Så om jag tillvaratar material från skogen som jag förädlar och extrautrustar till produkter jag säljer med vinst är det icke godkänd verksamhet?

Ett svart får

• Bohuslän
Både braskamin och vedspis kan placeras vid vägg för att kunna dra ut skorsten. Någon som gjort och har prisbild?
Jag gjorde det. Jag köpte helt ny kamin för ca. 5000kr, det var en enklare modell. Det hade säkert funkat lika bra med en begagnad för 500kr, men nu har jag en certifierad där minimiavstånd till brännbara ytor och annat specificeras. Sedan tog jag ett hål genom väggen mellan två reglar, det vill säga knappt 60cm, och lika högt. Där murade jag in ett par lecablock istället, knackade ur ett hål i mitten och drog ut rökröret. Utanför står en skorsten av pimpsten, kostnad ca. ytterligare 5000kr. Här anser jag att det är svårt att spara in några pengar, visst kan man mura av tegel istället men det blir nästan lika dyrt. Eventuellt kan man köpa begagnad skorsten av isolerat stålrör och komma undan lite billigare. Sedan lite krafs runt som plåtinfattningar och annat som egentligen inte behövs.

Således 10k, vilket jag sparat in för länge sedan eftersom jag nästan inte förbrukar någon ström för uppvärmning. Skall man leja ut jobbet tillkommer kostnader för det men det är ju enkelt jobb som man kan göra själv. Sedan skall det ju godkännas av sotaren/maffian också, vilket kostar en hyfsad slant.

olivia.k

• Jämtland

Så om jag tillvaratar material från skogen som jag förädlar och extrautrustar till produkter jag säljer med vinst är det icke godkänd verksamhet?

Godkänd verksamhet för vadå? För att få f-skatt? Skall du bedriva ett företag? Jag har kanske inte förstått frågorna, men om du köper en jordbruksfastighet så har du en jordbruksverksamhet, passiv eller aktiv, och då kan du dra av utgifter som hör till jordbruket. Att smälla upp en privatbostad hör inte till jordbruket utan är just privat så där kan du inte göra några avdrag.

JoE-

• Västergötland
Godkänd verksamhet för vadå? För att få f-skatt? Skall du bedriva ett företag? Jag har kanske inte förstått frågorna, men om du köper en jordbruksfastighet så har du en jordbruksverksamhet, passiv eller aktiv, och då kan du dra av utgifter som hör till jordbruket. Att smälla upp en privatbostad hör inte till jordbruket utan är just privat så där kan du inte göra några avdrag.

Jag vill dra av för bygget av ekonomibyggnaden jag behöver för att kunna driva verksamhet. Jag vill bygga ekonomibyggnaden först då det ger stora fördelar vid husbygget samt möjlighet att starta med verksamhet. Då påpekade någon att det var skattefusk och att jag ska bygga utan att dra av något. 

Jag undrar även om någon har erfarenhet av vad som kan vara bidragsgrundande på en liten gård, särskilt om någon  gjort något liknan de en av mina affärsideėr där jag tillverkar saker till största del med material från den egna marken.

JoE-

• Västergötland
Jag gjorde det. Jag köpte helt ny kamin för ca. 5000kr, det var en enklare modell. Det hade säkert funkat lika bra med en begagnad för 500kr, men nu har jag en certifierad där minimiavstånd till brännbara ytor och annat specificeras. Sedan tog jag ett hål genom väggen mellan två reglar, det vill säga knappt 60cm, och lika högt. Där murade jag in ett par lecablock istället, knackade ur ett hål i mitten och drog ut rökröret. Utanför står en skorsten av pimpsten, kostnad ca. ytterligare 5000kr. Här anser jag att det är svårt att spara in några pengar, visst kan man mura av tegel istället men det blir nästan lika dyrt. Eventuellt kan man köpa begagnad skorsten av isolerat stålrör och komma undan lite billigare. Sedan lite krafs runt som plåtinfattningar och annat som egentligen inte behövs.

Således 10k, vilket jag sparat in för länge sedan eftersom jag nästan inte förbrukar någon ström för uppvärmning. Skall man leja ut jobbet tillkommer kostnader för det men det är ju enkelt jobb som man kan göra själv. Sedan skall det ju godkännas av sotaren/maffian också, vilket kostar en hyfsad slant.

Toppen, tack!!

JoE-

• Västergötland
Går det lagligt att bo i vagn eller barack på fastigheten?

Ett svart får

• Bohuslän
Går det lagligt att bo i vagn eller barack på fastigheten?
Om den ställs upp för en längre tid krävs bygglov. Men det kräver att någon anmäler dig, kommunen letar inte aktivt efter folk som bosatt sig i husvagn. Frågan är bara hur du skall lösa anslutningarna av ström och VA? Kan man lösa det på ett smidigt sätt skulle jag inte tveka inför att bosätta mig i husvagn och bara flytta på den om byggnadsnämnden mot förmodan skulle opponera sig.

JoE-

• Västergötland
Om den ställs upp för en längre tid krävs bygglov. Men det kräver att någon anmäler dig, kommunen letar inte aktivt efter folk som bosatt sig i husvagn. Frågan är bara hur du skall lösa anslutningarna av ström och VA? Kan man lösa det på ett smidigt sätt skulle jag inte tveka inför att bosätta mig i husvagn och bara flytta på den om byggnadsnämnden mot förmodan skulle opponera sig.

Låter bra :) El hoppas jag kunna lösa med ekonomibyggnaden, om vi inte drar av elen gör vi väl inget fel?  Bränntoa, mulltoa eller liknande. Frågan är hur man gör med gråvattnet. Kan vara sparsam med vatten och bygga ihop nåt med uv-filter och ibc för att kunna vattna med  men en enklare lösning är såklart bättre när det är tillfälligt. Högt grundvatten så tänker gräva ned ett par brunnsringar med grävaren och slå i rörspets i botten. Finns plats för pump, ev filter osv och lätt att hålla frostfritt. Ska vi skriva oss hos släktingar då eller hur gör man?

Lermoster

• Västmanland
Hej Joe! Ser att du/ni letar efter arkitekt. Eller är det överspelat? Kom just in på den här sidan så jaghar inte läst alla inlägg ännu. Men jag är arkitekt. Och vurmar för både enkla gör-det-själv projekt, miljö och hållbarhet. Försöker lära mig så mycket som möjligt rent praktiskt också. Ser ut som om ni fått många bra råd och tips redan, men är i intresserade av mina synpunkter också kan ni kontakta mig på min e-postadress. (Brukar inte ägna så mycket tid åt forum: det blir så lite gjort här hemma då.
Måtten 40 kvadrat per plan: inte så olikt en gammal torpstuga i timmer. Som kanske byggts på en våning när man fått råd, tänker jag.Gammal timmerstomme har den fördelen att den är billig/mycket BRA material för pengarna och med hjälp av ett gäng kompisar  får ni snabbt upp väggarna och har in-och utsida färdigt. Inga konstiga plaster som spärrar etc. Jag vurmar också för gamla bågar med innanfönster av ett eller annat slag. Så bra virke i bågarna och så vackra glas! Ja!!! Så många roliga möjligheter det finns och idén med uthuset först är jättebra. OM bygglovsavdelningen har synpunkter på ordningen, så kanske ni kan välja en tält-variant. Vet att man inte får bygga friggeboden före huvudbyggnaden, men hör med kommunen på ett tidigt stadium, så får ni en bra dialog från början och vet hur de resonerar i just er kommun.
Lycka till! Hör av er om ni vill ha hjälp. Är osäker på hur det går till här, så tipsa mig gärna  :). Jag fortsätter läsa en annan kväll.

JoE-

• Västergötland
Hej Joe! Ser att du/ni letar efter arkitekt. Eller är det överspelat? Kom just in på den här sidan så jaghar inte läst alla inlägg ännu. Men jag är arkitekt. Och vurmar för både enkla gör-det-själv projekt, miljö och hållbarhet. Försöker lära mig så mycket som möjligt rent praktiskt också. Ser ut som om ni fått många bra råd och tips redan, men är i intresserade av mina synpunkter också kan ni kontakta mig på min e-postadress. (Brukar inte ägna så mycket tid åt forum: det blir så lite gjort här hemma då.
Måtten 40 kvadrat per plan: inte så olikt en gammal torpstuga i timmer. Som kanske byggts på en våning när man fått råd, tänker jag.Gammal timmerstomme har den fördelen att den är billig/mycket BRA material för pengarna och med hjälp av ett gäng kompisar  får ni snabbt upp väggarna och har in-och utsida färdigt. Inga konstiga plaster som spärrar etc. Jag vurmar också för gamla bågar med innanfönster av ett eller annat slag. Så bra virke i bågarna och så vackra glas! Ja!!! Så många roliga möjligheter det finns och idén med uthuset först är jättebra. OM bygglovsavdelningen har synpunkter på ordningen, så kanske ni kan välja en tält-variant. Vet att man inte får bygga friggeboden före huvudbyggnaden, men hör med kommunen på ett tidigt stadium, så får ni en bra dialog från början och vet hur de resonerar i just er kommun.
Lycka till! Hör av er om ni vill ha hjälp. Är osäker på hur det går till här, så tipsa mig gärna  :). Jag fortsätter läsa en annan kväll.

Hej, vad kul! Vi försöker få ihop det och är jättetacksamma för hjälp :)
Just nu väntar jag svar från ett par myndigheter osv men det ser bra ut än så länge.
Hoppas verkligen samhällsbyggnadsnämnden kommer med positivt besked. Som sagt tror jag att vi skulle spara enormt mycket på att börja med ekonomibyggnaden så hoppas de ser den nyttan. Är ju inte heltänd på timmerstomme men jag får ta till mig din och andras rekommendation och kolla lite mer på det. Är det rimligast att söka bygglov som fritidshus för en timmerstomme? Annars kan jag tänka mig att det ska upp enorma mängder isolering. Angående begagnade fönster, är det något du har sett användas i nybyggen? Än en gång tack för svaret och skicka gärna din email i ett privat meddelande så kan vi höra av oss när vi passerat markköparstadiet  och drunknar i bygglovsfrågor :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 2 användare
RickardR, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser