Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beskära valnötsträd?  (läst 7619 gånger)

christelle

• Blekinge
Beskära valnötsträd?
« skrivet: 08 feb-16 kl 08:18 »
Har ett valnötsträd med två stammar. Vore det lämpligt att ta bort den ena stammen och när i så fall?
Går trädet att beskära så att det inte blir så högt och vidlyftigt?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Znibban

• Skåne
SV: Beskära valnötsträd?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-16 kl 09:16 »
Vet bara att valnötsträd blöder fruktansvärt mycket. Vi sågade av en gren på ett av våra träd, det var jättestort träd och grenen var handledstjock. Det pulserade ur sav hur länge som helst. Det var som pulsslag, vi försökte sätt på sårbalsam men det bara flöt av...
Så med andra ord; var försiktig och fråga någon arborist!

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 08 feb-16 kl 09:18 »
Vet bara att valnötsträd blöder fruktansvärt mycket. Vi sågade av en gren på ett av våra träd, det var jättestort träd och grenen var handledstjock. Det pulserade ur sav hur länge som helst. Det var som pulsslag, vi försökte sätt på sårbalsam men det bara flöt av...
Så med andra ord; var försiktig och fråga någon arborist!
Vilken månad/årstid sågade ni av grenen?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 08 feb-16 kl 11:05 »
Har ett valnötsträd med två stammar. Vore det lämpligt att ta bort den ena stammen och när i så fall?
Går trädet att beskära så att det inte blir så högt och vidlyftigt?

Gissar att det funkar lite som körsbär och plommon ifall det ska sågas i. Om det går att ta bort en stam och den som är kvar ser ok ut hade jag gjort det. Tror inte valnöt går att beskära så att det ser vettigt ut. Däremot borde det gå att plocka bort grenar som växer galet och kanske korta in en och annan gren som dragit iväg.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

malarmaster

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 feb-16 kl 19:44 »
har tagit bort en del grövre grenar på min valnöt och tidpunkt har alltid varit jan-febr innan saven kommer igång,mindre grenar har jag beskurit juli-sept utan skador.
annars sköter den själv diverse beskärning då många grenar torkar in o faller av efter något år. mest högt uppe så där kommer man ändå inte åt utan skylift.
tror nog man skall undvika beskärning när saven stiger,ungefär som på lönnar. ulf

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 08 feb-16 kl 20:01 »
har tagit bort en del grövre grenar på min valnöt och tidpunkt har alltid varit jan-febr innan saven kommer igång,mindre grenar har jag beskurit juli-sept utan skador.
annars sköter den själv diverse beskärning då många grenar torkar in o faller av efter något år. mest högt uppe så där kommer man ändå inte åt utan skylift.
tror nog man skall undvika beskärning när saven stiger,ungefär som på lönnar. ulf
Tack för hjälpen, ger jag mig ut med den stora sekatören imorgon  ;)

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 08 feb-16 kl 20:20 »
Vintern är okej men juli-augusti är egentligen bättre

Znibban

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 09 feb-16 kl 04:59 »
Vilken månad/årstid sågade ni av grenen?

Jaa du, det var en bra fråga men jag minns inte, det var länge sedan. Vi har aldrig beskurit dem efter det... :-[ De är hur höga som helst..
Skulle nog ta reda på rätt tidpunkt av någon utbildad arborist för jag har en känsla av att det viktigt att det blir rätt.

jaktfalk

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 05 mar-16 kl 20:41 »
Hurvida man ska ta bort ena stammen eller inte skulle jag säga beror på hur grova de är, samt om det egentligen är nödvändigt. Är det invuxen bark? Googla för bild och förklaring. Ofta kan det vara invuxen bark om det är ett flerstammigt träd (eller om det är för spetsig grenvinkel) och som kan med tiden bli en strukturellt försvagning och medföra trädkollaps. Så ur uppbyggnadsbeskärningsynpunkt vill man inte har två konkurrerande stammar.

Som tidigare nämnts är juli, augusti, september bra månader för beskärning. Nu är det nog lite för nära våren för beskärning av bästa resultat.

//Markus

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 6 användare (1 dolda)
karsan, Berberis, AnnaTorpare, Hans Hultén, Znurre

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser