Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få NER luftfuktigheten i äggkläckningsmaskin  (läst 4594 gånger)

Mijho

• Västergötland
Få NER luftfuktigheten i äggkläckningsmaskin
« skrivet: 30 jan-16 kl 16:18 »
Nu är mina ägg i kläckaren på dygn 4 och luftfuktigheten pendlar mellan 50%-53% Är inte detta lite högt? Det är ju säkert lite hög fuktighet i luften pga att det är så blött ute men bör jag vara orolig? Det är en King suro max 20. Hur kan man få ner fuktigheten? Har maskinen i köket.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Få NER luftfuktigheten i äggkläckningsmaskin
« Svar #1 skrivet: 30 jan-16 kl 18:45 »
Den blir lägre om du ställer kläckaren i ett rum som inte används så mycket, det är lite lägre fuktighet där. En luftavfuktare går ju också att använda för att sänka fuktigheten i ett rum, men en sådan kanske du inte har stående.

Vi, eller dottern snarare, har haft lite dåligt resultat vid några kläck som vi misstänker kan bero på för hög luftfuktighet, men det är mot slutet av tiden. I början drar ju inte kycklingen så mycket syre. Men jag är inte kläckexpert, så vi får hoppas någon annan kompletterar.

Mijho

• Västergötland
SV: Få NER luftfuktigheten i äggkläckningsmaskin
« Svar #2 skrivet: 30 jan-16 kl 22:03 »
Den blir lägre om du ställer kläckaren i ett rum som inte används så mycket, det är lite lägre fuktighet där. En luftavfuktare går ju också att använda för att sänka fuktigheten i ett rum, men en sådan kanske du inte har stående.

Vi, eller dottern snarare, har haft lite dåligt resultat vid några kläck som vi misstänker kan bero på för hög luftfuktighet, men det är mot slutet av tiden. I början drar ju inte kycklingen så mycket syre. Men jag är inte kläckexpert, så vi får hoppas någon annan kompletterar.

Tack så mycket för hjälpen!

Borde kanske kunnat räkna ut det själv men nu har jag flyttat maskinen till ett annat rum och så luftade jag i ca 30 sekunder, nu är luftfuktigheten perfekt:)
« Senast ändrad: 31 jan-16 kl 08:06 av Mijho »

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 1 användare
Robert Magnusson

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser