Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slang lös i motorsåg, ska det vara så?  (läst 3764 gånger)

Attis

• -
Slang lös i motorsåg, ska det vara så?
« skrivet: 15 jan-16 kl 14:07 »
Jag har en motorsåg av äldre snitt som går illa, en Husqvarna 40. Använder den inte värst mycket men vill att den ska gå bra. Just nu är problemet att den nästan dör när man gasar. Förut var det någon gång ibland, nu är det hela tiden och nästan omöjligt att såga med den.
Jag tänkte jag skulle ge den en rejäl rengöring först och se om det kan hjälpa något.
Jag upptäcker då en slang som hänger lös, ser lite märkligt ut (se bild). Ska den verkligen göra det? Ska den sitta i "hålet" som pilen visar mot? Isåfall hur sitter den fast, som det är nu glappar den och riskerar att glida ur.
Kanske inget problem när locket är på?

/Attis

Skogsola

• Gäst
SV: Slang lös i motorsåg, ska det vara så?
« Svar #1 skrivet: 15 jan-16 kl 19:21 »
Det skulle kunna vara avluftningen til tanken. I så fall så kan sågen läcka bensin om den inte sitter rätt men det ska inte påverka motorgången. Låter förr som att förgasaren behöver justeras. Det kanske var femtio grader varmare när du sågade sist?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 15 jan-16 kl 20:31 »
Går det att se var slangen kommer ifrån? Eller om den kommer från förgasaren eller någon annanstans?

Jag skulle plocka lös förgasaren och göra ren, gärna blåsa ur lite försiktigt med tryckluft. Om det finns ett membran i den så kolla att det är helt.

Attis

• -
« Svar #3 skrivet: 15 jan-16 kl 20:49 »
Jag rev isär det mesta och gjorde rent. Såg ganska fint ut efter, men vad hjälpte det? Samma problem. Slangen satte jag i "hålet", det verkar vara till avluftningen av tanken. Det fanns ett ställe man skulle klämma fast den på vid den "genomskinliga" plasten. Så nu sitter den ganska bra.

Ska försöka mig på en justering av förgasaren. Såg att det fanns en grundlig genomgång i en manual till Husqvarna 45. Har varit och skruvat på dessa skruvar förut, blir sällan bättre. Men visst kan det vara det som är felet.

Återkommer :)
/Attis

Gottfrid

• -
« Svar #4 skrivet: 15 jan-16 kl 22:15 »
Vad beträffar justering av förgasare på motorsågar så föreslår jag att du överlämnar detta till någon som behärskar detta gebit och tillhanda håller något som denne person har någon nytta utav.Jag har märkt att man ska inte djävlas med det andra finner njutning i.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 16 jan-16 kl 00:41 »
Kan vara bra att kunna ställa sin egen såg. Det är ju faktiskt bara 3 skruvar som skall skruvas på för att den skall gå bra, och det finns en grundinställning att utgå från.

Som skogsola skrev så är de känsliga för omgivningstempen. Min Jonsered går kanon vid nollan som jag ställt den, men nu vid -20 tror jag knappt den skulle gå. Husqvarnan har jag ställt fetare, så den går utan problem, men är å andra sidan törstigare och luktar lite mer.

Sedan kan det ju vara skit i förgasarn eller en liten spricka i membranet. Men skruva först ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser