Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ungkycklingar från rede till pinne  (läst 980 gånger)

Omega1

• Småland
Ungkycklingar från rede till pinne
« skrivet: 17 okt-15 kl 14:43 »
Hej! Mina "kycklingar" är ca 4 månader och väljer att sova i värpredena. Det blir skitigt och äggen blir skitiga och det vill jag ju inte. Har ni några förslag på hur jag skyndar på till nattpinnen? Eller låta det ske naturligt.

Vivvi88

• Bohuslän
SV: Ungkycklingar från rede till pinne
« Svar #1 skrivet: 20 okt-15 kl 11:13 »
Jag har två ruvhönor varav den ena lärde kycklingarna att sova på pinne vid två månaders ålder, men den andra däremot sov i rede med sina och gick plötsligt bort en natt. Hennes kycklingar sov i redet nån månad till, tills 3 av 4 sov på pinnen självmant.

Den som fortsatte sova i redet var tupp och vi slaktade av de överflödiga tupparna, så jag provade aldrig att få honom att sova på pinne.

Däremot har jag läst om vissa som satt nät för redena på natten för att kycklingarna ska välja andra ställen att sova på. Hoppas det löser sig med dina!

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 20 okt-15 kl 18:52 »
finns det vuxna höns också? I så fall kanhända de kör bort kycklingarna från pinnen. En pinne till kanske?

Omega1

• Småland
« Svar #3 skrivet: 20 okt-15 kl 19:39 »
Hej och tack för era svar! Ja, vi har 8 vuxna höns o tupp (fram tills för ett par dar sen, innan mården tog honom). En tuppkyckling höll på att gå åt också, ser skadad ut på bröstet, vi får väl se :(. Idag när jag skulle kolla att mården inte kommit tillbaka, satt den skadade tuppkycklingen + annan kyckling på pinnarna... Tre kycklingar i redena... Det kanske löser sig av sig självt. Det finns gott om plats till alla. Hej så länge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser