Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sojafråga  (läst 2316 gånger)

ulrica

• Skåne
    • Min blogg
Sojafråga
« skrivet: 15 aug-04 kl 18:29 »
Hej!

Jag har en önskan om att äta mer vegetarisk mat, och gick iväg och köpte mig lite sojaprodukter i den lokala hälsokostaffären. Dessvärre fann jag att de inte föll mig i smaken.

Min fråga så: smakar alla fabrikat likadant? I sådana fall kan jag ju ha lyckats få tag på ett märke som inte var kompatibelt med mina smaklökar.

=)/ulrica
=)/ulrica

Ebba

• Småland
Re:Sojafråga
« Svar #1 skrivet: 15 aug-04 kl 21:55 »
Hej Ulrica,

vad menar du med sojaprodukter? Är det färdigrätter med sojabitar, sojakorv eller liknande du prövat?

Jag har varit blandkostare men övergått alltmer till lakto-ovo-vegetariskt. De torra sojabitarna kräver först kokning i vatten. Att äta det rakt upp och ner är absolut INTE gott, ens med ris eller pasta.

Enligt min mening krävs det mycket kryddsättning, ex soja för färgen, vitlök, tomatkross, chili och spiskummin för att det ska bli riktigt smakligt. En sån påse brukar kosta mellan 15-20 kr i min hälsokostbutik och det blir hur mycket som helst.

Färdigrätter av soja är ofta väldigt dyra per portion, men gillar man inte sojaprodukter så finns så mycket annat att välja på.

Lycka till /Ebba

ulrica

• Skåne
    • Min blogg
« Svar #2 skrivet: 16 aug-04 kl 19:38 »
Tack för svaret!

Jo, jag köpte färs, och några större bitar. Jag tror att jag har hanterat dem rätt, åtminstone med koktider. Kanske har jag varit för mesig med kryddningen. Kan nog vara så.  Sedan är jag väl inte någon hushållets virituos över huvudtaget.

Det vore bra om det funkade, för det är ju väldigt drygt tycker jag.

/ulrica
=)/ulrica

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #3 skrivet: 16 aug-04 kl 19:51 »
Det är väldigt stor skillnad på olika märken. Sen måste man som sagt marinera ordentligt om man vill att det ska smaka bra.
Jag tycker att Veggo är bäst på allt utom färs. Färsen ska nog helst komma från Bonesto, tror jag. Biofoods färs är billig och god, men några gånger har jag fått sten i, så jag aktar mig för den numera.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Sofia

« Svar #4 skrivet: 18 aug-04 kl 01:51 »
Jag brukar steka färsen i stekpannan direkt utan "förkokning". Jag har bara i lite vatten och en god buljongtärning. Sedan kan man krydda på med lite vad man känner för.

Är man inte alls van vid att äta soja så smakar det nog lite ovant i början. Det är förmodligen så att man skulle tycka att kött smakade jättekonstigt om man levt helt utan det till vuxen ålder innan man smakade:)

Om du ändå inte gillar det så prova någon annan vegetarisk mat!

Recept finns på:

www.vegan.nu   och   www.vegfab.org

Lycka till!

Sofia

ulrica

• Skåne
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 18 aug-04 kl 17:09 »
Jag blir alltmer övertygad om att det är i kryddning jag fallerat.
Konsistensen tycker jag är helt ok, så jag får ge det en chans till. Sedan tror jag att jag skall testa ett annat märke.

Tack för alla svar!
=)/ulrica

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #6 skrivet: 09 aug-06 kl 16:34 »
Du borde pröva tempeh, jag gillade inte sojaprod så mycket tills jag prövade detta. Mycket gott, men man måste precis som med andra sojaprodukter koka den mjuk och smaksätta rejält. Är väldigt gott med tomat och örtkryddor tycker jag.
elliha.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser