Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp med att välja ågräsklippare  (läst 4245 gånger)

jörmundur

• Medelpad
SV: hjälp med att välja ågräsklippare
« Svar #20 skrivet: 11 aug-15 kl 19:13 »
oj, här har hänt en hel del:) mycket matnyttigt.

jag ska bara klippa gräs..
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

bo_i_dala

« Svar #21 skrivet: 11 aug-15 kl 19:18 »
Hej!

En robotgräsklippare!!

(automower kan verkligen rekommenderas )

MVH/ Bo

Tännlappen

• -
« Svar #22 skrivet: 12 aug-15 kl 02:07 »
...Normalt klipper man gräs ca en timme i veckan med vanlig motorklippare...fyra gånger i månaden...ca 5månader...Betyder ca 20timmars mindre datorknappande eller tv-tittande på ett år  :D ....Med en åkgräsklippare kan man ju korta den tiden ,med hur mycket vet jag inte...Med robot missar man inte data eller tv-tittandet med 20 timmar...Nu vet vi att maskinen ska vara till endast gräs...bara att spana in sina gräsytor , hur dom ser ut i framkomlighet och välja efter plånboken...Som sagt frontaggregat om det är många hinder...Tubevideo med stiga villa frontaggregat...

https://www.youtube.com/watch?v=B2xoXxyP1So

Aqualize

« Svar #23 skrivet: 13 aug-15 kl 10:07 »
...Ingen vet ju här vad trådskaparen ska ha traktorn till...Tänker du bara klippa gräs så gäller det ju att ha en maskin som passar till ens typ av trädgård...Många hinder typ träd o dylikt borde en maskin med aggregatet längs fram bli bäst... Ska man leka typ lite jordbruk med en trädgårdstraktor borde dom dyrare maskinerna vara mer lämpade för det...Säkerligen starkare drivlinor på dom...
Tack. Tycker det blev massa ältande om motorer i tråden.

jörmundur, beskriv gärna hur trädgården/gräsmattan är men mina standardrekommendationer är att är det mycket hinder man ska köra runt, speciellt buskar som hänger ut, så är en åkgräsklippare med frontmonterat aggregat bra val.
Är det öppet så du bara ska nöta på så går en "traktor" bra med aggregatet under. De är ju oftast billigare.
Driften av den. Är det mycket "krånglig" körning så är en hydrostat bekväm för att växla körriktning och hastighet. Men är det som sagt en öppen gräsmatta som man åker runt runt runt på så räcker ju en växellåda där du väljer en bra växel och sedan bara kör utan att behöva hålla foten på en pedal.

Speciellt på öppna ytor så prioriterar jag klippaggregatets bredd. Över 1 meter cm tack! Ska man över 1,1 meter börjar det bli toppmodellerna (=dyrt). MTD har jag aldrig haft men modellen RG 145 är ju på 107 cm.

Är man ute efter billiga maskiner finns ju McCulloch (tidigare Partner, när allt var inom Electrolux-koncernen), numera ett märke i Husqvarna-koncernen (de har väl också Jonsered). Säljs inte på orten här men lokala handlaren av Husqvarnamaskiner har ju service och reservdelar till dem.
Antar Husqvaran-maskinerna kanske får nya finesser tidigare men McCulloch duger gott och väl. De maskiner med frontmonterat aggregat kanske är innovativa på saker men en traktor är en traktor - inte mycket som hänt i utvecklingen, köper man en av fint märke betalar man nog mest för märket bara.

Senast hos föräldrarna blev det en McCulloch M145-107T. Tidigare en Partner med 107 cm klippbredd. Tittar nu på prisjakt och måste säga att den ökat flera tusenlappar i pris medan den med mindre motor (och mindre däck), M125-107T verkar hålla ett lågt pris och motorn räcker till. Köpte M145 för det bara skiljde lite mot en modell som jag inte ser nu med manuell låda men mindre hjul. Nu passade snökedjorna bra eftersom det var samma som tidigare.

Skulle du använda åkgräsklippare för att dra en kärra med något tungt lastat (grus) är traktorerna att rekommendera (eller de midjestyrda med 4wd men det är ju flera gånger dyrare). Framhjulsdrivna maskiner med styrhjul bak ger jag inte så mycket för.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #24 skrivet: 16 aug-15 kl 07:28 »
mja, mattan är mestadels tom på hinder ock mkt gropig ock ojämn. visst är en midjestyrd klippare med frontmonterat klippbord bättre men det blir för dyrt.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser