Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Material till stängsel.  (läst 6246 gånger)

olivia.k

• Jämtland
Material till stängsel.
« skrivet: 20 maj-15 kl 00:06 »
Jag förstår så lite av vad jag behöver köpa och hoppas någon kan förklara.

Från huset till aggregatet kan jag ta en vanlig utomhussladd?

Från aggregatet till stängseltråden ska jag ha en matarkabel? Enl Lg-produkter ska det vara en som är 2,5mm men det finns inte i djurbutikerna här, så 1,6mm får duga. Matarkabeln skruvas fast på stängseltråden med en kopplingsklämma? Jag ska köpa ht-tråd.

Från aggregatet skall jag även ha matarkabel till jordspett 1? hur sätts den fast i jordspettet? Varför finns det anslutningskabel till jordspett att köpa? Vad är skillnaden på dem och en matarkabel? Hur förbinder jag det första spettet med de andra jordspetten? Kan man ta vilken järntråd som helst som man hittar på gården eller ska jag klippa flera bitar matarkablar. Jordspetten på granngården har ett hål med en mutter, ska man skruva fast matarkabeln där?

Måste man köpa jordspett för 80kr stycket? Jag har flera gamla stängselstolpar i järn. Kan de funka att banka ned dem?

Går det inte snurra ihop ht-tråd vid skarvning? Det står att man måste köpa gripple skarvlås, är det så?

Ex.

• -
SV: Material till stängsel.
« Svar #1 skrivet: 20 maj-15 kl 07:43 »
Jag brukar för det mesta klara mig med det som går att rota fram på gården, även om vissa grejer ibland kunde vara bättre att köpa.

Jordspett kan du göra av vilken järnpinne eller rör som helst, men visst är det en liten fördel att ha en skruv så man får fast tråden ordentligt. Det brukar gärna ärga sig precis där man lindar tråden runt järnpinnen, och då blir det dålig kontakt.

Matartråden som ska gå till själva stängseltråden brukar man vilja ha isolerad, för den ska ju inte gå emot nåt annat på vägen fram till tråden.

Matarledningen till jorden spelar ju ingen roll, den ska ju ändå jordas.

Jag brukar sätta aggregatet så nära stängslet som möjligt, och då kan jag ta järntråd även som matarledningar. Man får bara se till så det går fritt i luften.

Visst kan man skarva HT tråd genom att tvinna ihop den, bara man är lite försiktig och inte tvinnar för hårt, för då går den ju lätt av sen.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

skogaliten

• -
« Svar #2 skrivet: 21 maj-15 kl 01:18 »
Vi har kilometervis med rovdjurstängsel, och det gäller att göra stängslen så att man får onödiga problem i efterhand, vid underhåll, eller att få taskig (el-)spänning i stängslet.

Om man ska ett stängsel för får, med ordentligt spända trådar, och bra sprutt i elen, så går det inte att skarva genom att tvinna tråden.
Dels så blir det dålig kontakt när ytorna blir ärgade,  det är ursvårt att få tråden spänd om man inte är en superatletisk bläckfisk (försök själv spänna hård tråd och tvinna den samtidigt), och dessutom är jobbet med att skarva/tvinna den superhårda tråden nästan omöjligt efter ett tag, händerna tar slut. Tänger för trådtvinning funkar inte med HT-tråd, de funkar bara för mjukare järntråd.

Det som gör att Gripples är superbra, är att de fungerar som trådspännare förutom som skarvar! Det är enkelt att sätta ihop skarven, och sedan spänner man enkelt tråden med Grippletången. Det fungerar även att eftersträcka tråden vid underhåll via Gripplen många år efter monteringen. Så använder man Gripples, behöver man inte skaffa några trådspännare, Gripples löser det.

Vid var 250:e meter ungefär, så sätter man fjädrar på tråden på HT-stängsel. Vi sätter alltid en Gripple 1-2 meter ifrån fjädern, för att kunna spänna stängslet ordentligt.

Ska man få till ordentlig kräm i stängslet så är jordningen superviktig, och man måste ha tillräckligt många jordspett, som är placerade på ett lämpligt ställe (fuktig jord/lera, inte grus och sand). Det går naturligtvis att använda vilka järnstörar som helst, bara det går att få fast jordkabeln på ett säkert sätt, det går kanske att borra ett hål i de järnstörarna du har, och sätta fast jordkabeln (vi använder stängseltråd efter första jordspettet) med en bult med mutter?.

Målad metall/järn är inget bra, det kan vara isolerande färg, och man ska inte blanda olika metaller (koppar och järn t.ex.), eftersom det kan ge galvaniska strömmar som i själva verket motverkar jordningen.

Vi har också goda erfarenheter av att använda aluminiumtråd som en av trådarna (näst nedersta i femtrådigt stängsel), den leder ström oerhört bra, och är lätt att jobba med.

HT-tråd är bra, hållbar och leder ström bra, men eftersom den så hård så är den lite besvärlig att jobba med. Låna eller köp en särskild vinda, det underlättar enormt.

Bygger man bara bra hörn av parallellogram typ (LG har beskrivning i sin katalog), så får man ett hållbart och bra stängsel. På raksträckor kan man använda billiga plaststolpar, varvat med enstaka trästolpar.

Tännlappen

• -
« Svar #3 skrivet: 21 maj-15 kl 01:54 »
:) ...Grunden i sitt stängselbygge måste vara bra precis som vilket bygge som helst...dålig grund lika med trubbel...vill inte jinxa men det är viktigt... riktiga jordspett är inte helt fel....har du fem joule på aggregatet sätter du fem spett... hittade en stängselskola...

http://www.bmsab.se/subdet209.htm

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 21 maj-15 kl 06:49 »
ht-tråd är bra men den är ett h-e att jobba med jämfört med vanlig järntråd. Så behöver du det?

olivia.k

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 21 maj-15 kl 08:10 »
Tack för svar.

Jag har beställt ht-tråd och fårnät för 1,5v sen och det har inte kommit än. Har också tänkt på att ht-tråd är för avancerat när jag inte har nån vinda och inte kan spänna det, så dyker det inte upp köper jag vanlig tråd.

Länken med "stängselskolan" har jag läst, och även viltskadecenters broschyr om hur man sätter stängsel, men många grundläggande saker där tar de inte upp.

Stängselstolparna i järn som jag tänkte använda som jordspett, har 2 isolatorer på varje stolpe, så tar jag bort dem så finns ett hål i stolpen för tråd. Jag vet inte vilket material det är, men jag tänkte prova dessa, och går det ej får jag väl köpa jordspett. Jag har ett dike några meter från stängslet jag tänkte sätta jordspetten i.

Gripplar kan väl vara bra, men inte vill jag köpa en tång för 900kr för att kunna spänna tråden.( http://se.lgprodukter.se/product.html/tang-till-gripple?category_id=371) Det är nog bättre jag köper en vanlig järntråd ändå. Det är synd att ingen annan verkar bygga ordentliga stängsel för då kanske man kunde låna en tång.

Angående stolpar kan jag inte bygga parallellogram för det verkar jättesvårt, men jag har satt 14cm stora hörnstolpar och kan ju sätta stöttor som de beskriver i "stängselskolan" istället. På resten av sträckan har jag satt 8cm trästolpar.

skogaliten

• -
« Svar #6 skrivet: 22 maj-15 kl 00:38 »
Men nu förstår jag inte?

Om du tycker att det är svårt att spänna eltråden, hur har du då tänkt att spänna fårnätet?

Det måste spännas med kedjespännare och traktor/fyrhjuling, och dessutom behöver man vara fler än en person som sätter upp det. Fårnätet kommer att sagga så in i vassen efter bara en vinter, om det inte är ordentligt spänt, eftersom trästolparna rör sig med både torka, blöta och tjäle. Tackorna buffar  gärna på elstängslet för att försöka nå särskilt attraktiva grästuvor, så de bidrar till att "förstöra" stängslet. Ett välspänt fårnät håller liksom ihop hela stängsel konstruktionen, ett illa spänt nät är massor med problem varje år.

En kedjespännare för nät är mångdubbelt dyrare än en Gripple-tång. Men du kanske har möjlighet att låna attiraljer för att spänna fårnätet, och har hjälpredor till arbetet?

Om man bara ska göra en liten inhägnad, så kan man faktiskt spänna nätet (om det har låsknutar) med Gripple-tången...Har jag gjort till rastgården...

Jag tycker det är väldigt mycket svårare (och väldigt mycket dyrare) att bygga ett korrekt uppsatt och långsiktigt hållbart fårnät-stängsel, än ett mångtrådigt elstängsel. Det går åt betydligt fler stolpar, som alla måste vara av trä, och fårnät av vettig kvalité kostar massor. Och så måste man i alla fall ha eltrådar för att skydda sig mot rovdjur och rymningar.
På ett elstängsel kan man spara in på trästolparna på raksträckor där det är plan mark, och använda billigare plaststolpar i mönstret "3 plaststolpar, en trästolpe" ungefär.

Här i trakten finns det snart inte ett enda fårnätstängsel kvar längre, utan alla byter, eller har bytt till, 5-trådiga elstängsel.

Jag har bara fårnät i mina vinterrastgårdar numera, eftersom det finns viss risk för elavbrott på vintern. Men rastgårdarna finns innanför våra 5 trådiga rovdjursstängsel.

Det är inte ett dugg svårt att bygga parallellogram hörn!

1: Sätt 3 stolpar i 90 graders vinkel. T.ex. 8 cm tryckimpregnerad med ca 140-160 cm mellan hörnstolpen och de två stolparna "längs" stängslet. slå ner dem så att ca 130 av stolpen är kvar över mark.

2: Fasa ur ett urtag på insidan av stolparna där de horisontella tvärslåarna ska sitta.

3: spika fast en, till rätt längd avsågad, 6 cm stolpe med en spik i urtagen. Eller fuska lite, strunta i urtagen och skruva (2 skruvar i varje ända) fast en lagom lång bit tryckimpregnerad trallvirke på insidan av stolparna.

4: Sätt en bit HT-tråd "som åtta" från nederkanten, 15 cm från marken, på hörnstolpen, till överdelen på "längs med stolpen", sätt fast löst med en krampa så tråden kommer på rätt nivå, spänn med en Gripple, slå fast krampan lite mer för att fästa tråden.

Gripple-tången och Gripples använder man inte enbart när man sätter upp stängslet, den använder man för att reparera och underhålla stängslet.
Om en älg t.ex. sprungit sönder stängslet under vinterns älgjakt, så tar man med sig tången och lagom många gripples, och lagar tråden. På våren, när man går runt för att rätta till stängslet efter vintern, så finns det alltid några stolpar som rört sig, då är det busenkelt att spänna upp stängslet igen.

Åter till dina jordspett. Är stängselstolparna du tänkt använda sådana där rödmålade? Då kommer det inte att fungera något vidare, målarfärgen fungerar som ett isolerande skikt. Jag gissar att du vill hålla rovdjur ute, och fåren inne? Snåla då inte på sådant som jordspett! Ett välbyggt elstängsel håller åtminstone 10 år med minimalt med underhåll, bara lite trådspänning (via gripple ;)) och justering av någon stolpe här och där.

Skicka hellre tillbaka det dyra fårnätet, och satsa på ett rejält byggt elstängsel i stället! Elstängslet blir billigare och håller längre.

Våra elstängsel, utförda enligt regelverket för bidragsberättigade rovdjursskyddande stängsel (ja, vi har fått bidrag), har en  materialkostnad strax under 30 kr/meter, och vår länsstyrelse tillåter endast trästolpar på stängslen...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 22 maj-15 kl 01:39 »
Här finns en spännare som kostar lite mindre    http://grindar.se/index.pl/trdspnnare

Men se upp om du spänner med spännare, och framför allt om du inte har fjädrar (vilket är bäst att ha). Ett femtrådigt stängsel med hård spänning drar gärna upp hörnstolpar. Använder själv helst vanlig järntråd och spänner för hand, men har lagat HT-stängsel där rullspännare suttit, och det är lätt att spänna för hårt.

Olika metall i jordspetten motverkar inte jordningen, de galvaniska spänningarna rör sig om enstaka volt medan aggregatet matar ut tusentals volt. Däremot kan de vittra lite snabbare än om du inte blandar.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 22 maj-15 kl 11:37 »
Tack för svar.

Jag kände på sådan HT-tråd igår på Granngården och den är jättestyv. Jag skulle aldrig få upp den och jag kan se tjorvet framför mig när tråden rullar till en sprial och allt blir ett enda trassel. De andra trådarna de har som är mjuka känns lättare att jobba med, fast de leder väl strömmen sämre. De är nästan lite för mjuka. De gick ju böja hur som helst? Vilken tråd rekommenderar ni?

Jag håller med om att det är enklare med stängsel av endast trådar men är rädd för att getterna kryper emellan. Tyvärr är det väl så att om jag inte lyckas spänna nätet ordentligt kommer det se hemskt ut redan efter ett år och så får jag göra om det.

Ja, dessa spett jag har (ej rödmålade utan ca 30 år gamla och har stått ute så de är lite rostiga) funkar nog inte, men det är väl värt att prova? Jag vill gärna återanvända den skrot jag har.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 22 maj-15 kl 12:27 »
Rostiga järn fungerar bra, bara du putsar av lite där du fäster tråden. Mjuk järntråd leder ström lika bra som hård, du kommer att ha spänning på hela tråden om du inte jordar ner den för mycket med växtlighet, men då faller spänningen överallt. Använder du fjädrar så blir det snyggt.

Jag rekommenderar billig järntråd som inte är allt för tunn. Sedan kan det vara kul med ett välbyggt HT-stängsel där rådjuren studsar tillbaks ;D Men jag tycker det är overkill.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 22 maj-15 kl 13:01 »
Angående att sätta upp och spänna nätstängsel, se detta inlägg av Olof, samt hans följande inlägg i tråden:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=163097.msg1541641#msg1541641

olivia.k

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 22 maj-15 kl 22:19 »
Jag rekommenderar billig järntråd som inte är allt för tunn. Sedan kan det vara kul med ett välbyggt HT-stängsel där rådjuren studsar tillbaks ;D Men jag tycker det är overkill.

Tur att nån rekommenderar det. Vad tror du om gammal tråd? Min farfar var mjölk-bonde fram till 1975 ungefär och jag har några kilometer fint upprullad tråd i pumphuset som ser fin ut. Den är rätt tjock, kanske 2,5mm, men mjuk och böjlig. Visst kan jag använda den?

Tännlappen

• -
« Svar #12 skrivet: 22 maj-15 kl 22:44 »
...Går bra att göra en nätspännare av två träreglar som man drar genomgående bult i, sedan in med nätet dra åt bultarna, sedan en typ spaklyft kanske fäst i en dragkrok på bilen,principen är enkel. Man ska inte heller underskatta en kofot , kan vara ett bra hjälpmedel. Matartråden till jordningen kan du skala en liten bit där skruven sitter på spettet sedan en ögla av tråden runt skruven och dra åt, likadant med resten . Något som är bra att ha är en elstängselprovare så man vet att allt fungerar , så krydda finns .

skogaliten

• -
« Svar #13 skrivet: 22 maj-15 kl 23:15 »
Rostigt gamla stängselstolpar är OK, det är målarfärg som är isolerande.

Den tråd sedan 1970-talet du har på logen är inte avsedd för elstängsel alls. På den tiden fanns nog bara elstängsel runt sådant som fångvårdsanstalter och runt Försvarets skyddsobjekt...Antagligen har den dålig galvning och är rostig här och där, även om det inte syns tydligt innan du börjar rulla upp tråden.
Hade också sådan där tråd som låg så fint rullad ute på logen, och trodde att den skulle kunna bli användbar... Men det var den inte: rostig, gick inte att sträcka, och dessutom så var det väldigt många rullar som innehöll "kortare" stumpar (100 meter här, 50 meter där...allt på samma rulle). 

Rost, massor med skarvar och "knixar" gör att tråden leder ström dåligt. Det blir liksom inte värt jobbet att sätta upp den...Sälj den som metallskrot istället.

För att att elstängsel ska ge den elstöt man önskar, så vill man ha tråd med så lågt motstånd som möjligt, ju högre motstånd destå mindre kräm i stängslet. Sådant som rost, skarvar där man tvinnar tråden, många skarvar, trasiga/dåliga isolatorer, många grindar m.m. stjäl förmågan att leda ström i stängslet.

Vill du ha en tråd som är lätt att sätta upp, och som leder ström väldigt bra, så prova aluminiumtråd! Den är följsam och kan lätt sättas upp utan vinda.

Men om du ändå tänker sätta upp Fårnät, och "bara" ska komplettera med eltråd, så kan du ju faktiskt använda elrep istället, det är lätt att sätta upp. Det lär inte gillas om du  ska ha bidrag, och livslängden är begränsad jämfört med HT-tråd eller Aluminium-tråd, men det är lätthanterligt och inte så värst jättedyrt.

Hur långt är stängslet du ska sätta upp egentligen?

Visst bor du i Jämtland? Synd att det är så långt mellan oss, annars så kunde jag visa dig hur vi gjort här...

skogaliten

• -
« Svar #14 skrivet: 22 maj-15 kl 23:27 »
Här finns en spännare som kostar lite mindre    http://grindar.se/index.pl/trdspnnare

Men se upp om du spänner med spännare, och framför allt om du inte har fjädrar (vilket är bäst att ha). Ett femtrådigt stängsel med hård spänning drar gärna upp hörnstolpar. Använder själv helst vanlig järntråd och spänner för hand, men har lagat HT-stängsel där rullspännare suttit, och det är lätt att spänna för hårt.

Olika metall i jordspetten motverkar inte jordningen, de galvaniska spänningarna rör sig om enstaka volt medan aggregatet matar ut tusentals volt. Däremot kan de vittra lite snabbare än om du inte blandar.

Rullspännare är ett otyg! Vi har helt tagit bort dem, och ersätter dem med Gripple istället. Det är mycket lättare spänna lagom på det sättet.

Det där med galvaniska strömmarna håller jag inte med om. Vi försökte komplettera en bristfällig jordning (vanliga jordspett) till ett 25 joules aggregat genom att gräva ner en uträknad längd med koppartråd.

Vi fick sämre jordning och en massa kryptiska felmeddelanden på elaggregatet. Vid kontakt med importören av elaggregatet så, varnande man för den blandningen. Efter att ha bytt till vanliga galvade jordspett (det var inte lätt att hitta plats för 10 spett till..) så fungerar det utmärkt.

Men det är kanske så, att det inte spelar så stor roll när man behöver 5 spett, om ett spett har avvikande metall, det kanske är värre när det är 25-30 spett sammanlagt....

Tännlappen

• -
« Svar #15 skrivet: 22 maj-15 kl 23:31 »
...Kollade lite på skarvning av tråd, råbandsknop ska gå bra, bara goggla råbandsknop och öva om så behövs...

http://www.agria.se/hast/artikel/forbered-betet--checklista

olivia.k

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 22 maj-15 kl 23:55 »
Vill du ha en tråd som är lätt att sätta upp, och som leder ström väldigt bra, så prova aluminiumtråd! Den är följsam och kan lätt sättas upp utan vinda.

Men om du ändå tänker sätta upp Fårnät, och "bara" ska komplettera med eltråd, så kan du ju faktiskt använda elrep istället, det är lätt att sätta upp. Det lär inte gillas om du  ska ha bidrag, och livslängden är begränsad jämfört med HT-tråd eller Aluminium-tråd, men det är lätthanterligt och inte så värst jättedyrt.
Hur långt är stängslet du ska sätta upp egentligen?
Visst bor du i Jämtland? Synd att det är så långt mellan oss, annars så kunde jag visa dig hur vi gjort här...

Hmm. ok,, får se om jag hittar någon aluminium-tråd. Synd jag inte kan använda den tråd jag hittade på gården. Nej, jag kommer inte få bidrag för att sätta stängsel. Det finns inga rovdjur som björn eller varg i byn, så kan inte få RAS-stängsel-bidrag. Ja, jag bor i Jämtland. Hagen är 80x 70m, så ca 600m tråd räcker. Jag har planerat att köpa ett aggregat som har 5,4 J. Hade det funnits någon som kan sätta upp stängel, dvs spänna det mot betalning hade jag anlitat någon, men har frågat runt och ingen jobbar med sådant här. Alla stängel som jag har sett i verkligheten här omkring är slarvigt uppsatta med trådar som är slaka och tvinnade ihop vid skarvningarna och en granne hade till och med tråd som låg nere mot marken tills jag sade till att de måste fixa det. Fast ingen av dem har får eller getter, utan stora djur.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 maj-15 kl 01:55 »
Har inga gripplar och grejer i mina stängsel. Tvinnar ihop HT-tråd. Fjärdrar håller spänn på dem. Jordspett av galvade rör, med borrat hål i ändarna. Och inte dåligt med ström i dem. Inte i gamla sådana som jag underhåller heller.
Tre rullar tråd som inte gick att tvinna öglor av har jag fått, men de reklamerades utan problem. Så spröda ska de inte vara.
Använder inte de djävulsstyva "båtfjärdrarna", utan de andra lite mjukare.

skogaliten

• -
« Svar #18 skrivet: 23 maj-15 kl 02:09 »
Har inga gripplar och grejer i mina stängsel. Tvinnar ihop HT-tråd. Fjärdrar håller spänn på dem. Jordspett av galvade rör, med borrat hål i ändarna. Och inte dåligt med ström i dem. Inte i gamla sådana som jag underhåller heller.
Tre rullar tråd som inte gick att tvinna öglor av har jag fått, men de reklamerades utan problem. Så spröda ska de inte vara.
Använder inte de djävulsstyva "båtfjärdrarna", utan de andra lite mjukare.

Har du får i ett rovdjursområde? Det har jag, och därför vill jag att mina stängsel ska vara så bra som möjligt. Det räcker inte med 2000 volt i tråden om man vill hålla vargen borta, utan vi försöker hålla 7-8000 volt och 25 joule i stötarna.
Och med kilometervis med 5 trådiga elstängsel, så gäller det att inte tappa "några volt här och där", som till slut summerar sig några tusen...

Det är inte sprödhet hos tråden som är problemet med att tvinna gång på gång, utan att vekligheten hos människan som ska göra't!

En stödlina, fine, det fixar jag, eller två, kanske tre, men sedan tar händerna och fingrarna för mycket stryk...

skogaliten

• -
« Svar #19 skrivet: 23 maj-15 kl 02:13 »
...Kollade lite på skarvning av tråd, råbandsknop ska gå bra, bara goggla råbandsknop och öva om så behövs...

http://www.agria.se/hast/artikel/forbered-betet--checklista

Råbandsknop på HT-tråd är nog inte möjligt. Hästfolket använder elband och elrep, de materialen är rimligare att "knyta".

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser