Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjukt tacklamm 2 mån, önskar hjälp att tolka symptom  (läst 2355 gånger)

martenwallberg

• Uppland
Hej!

Har ett tacklamm på två månader som avviker i beteende. Har dem utomhus dagtid, men tar in dem på kvällen. Har inte sett något konstigt i hagen idag, men jag tyckte att hon verkade lite hängig med öronen under eftermiddagen. Nu när de kom in lade hon sig ner i ett hörn och vill inte resa sig. Alla andra gjorde som de brukade, gick fram till foderrännan och åt. Tyckte mig ana att hon gnisslade tänder. Hon vek upp huvudet bakåt ett par gånger då hon låg ner. Verkar spänd i buken, men inte mer än de andra lammen födda samtidigt. Tog tempen 38,1.

Har gett dem pellets, men sedan en vecka tillbaka gick vi över till havre och korn. De har mineralbalja i hagen och saltsten i både bås och hage där de även har hö och vatten.

Vad kan vara fel?

Mårten

olivia.k

• Jämtland
SV: Sjukt tacklamm 2 mån, önskar hjälp att tolka symptom
« Svar #1 skrivet: 08 apr-15 kl 19:51 »
Den kan ha akut brist av något, selenbrist, kopparbrist, b-vitaminbrist etc. Då hjälper inte att dutta med svagt pulver från granngården utan den måste få injektion av veterinär med höga doser om den ska klara sig. Har du gett extra selen åt tackorna medans de var dräktiga, eller kan den ha selen-brist?

Diar den fortfarande eller får den lammnäring? Har den inte diarre? Kanske den ätit för mycket av spannmålet? Har du släppt ut dem på bete så den förätit sig av det, eller har ni inget bete?

För övrigt har den undertemp. Lamm ska ligga 39-40.

Det finns en mängd bristsjukdomar och andra sjukdomar lammet kan ha. En bra sida för att läsa om de olika sjukdomarna och dess symtom är denna:

http://www.sva.se/djurhalsa/far

martenwallberg

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 08 apr-15 kl 20:10 »
Tack för ditt svar.

Fick tackorna utan att vi visste att de var havande. De har ätit hö och ett svindyrt helfoder, pellets, tills för en vecka sedan.
Den diar fortfarande, eller iaf tills idag... Ingen diarré. Finns inget att äta i hagen förutom gammalt gräs och den hö jag lägger ut.
Har lagt in ett extra lager halm för värmen.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 08 apr-15 kl 21:21 »
Ok, jag gissar på någon brist. Man ska ge extra selen åt tackorna när de är dräktiga.
Jag har själv haft ett lamm som blev sjuk  (slutade äta och kunde inte stå) och han blev frisk av höga doser b-vitamin och E-selen som gavs av veterinär. Jag vet inte varför bara den blev sjuk.

Det är dyrt med veterinär men det blir billigare om du kör in lammet till distriktsveterinärerna istället för att ta ut vet. Du kan även ringa dit för gratis rådgivning.
Håll koll på tempen. Blir det lägre än 37 kommer den dö om du inte får upp tempen.

martenwallberg

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 08 apr-15 kl 21:35 »
Tack, kontaktar veterinär imorgonbitti.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 08 apr-15 kl 21:44 »
Om du har en värmelampa kan du hänga ut den så länge så att lammet inte behöver lägga energi på att hålla värmen. Ett täcke typ hundtäcke om du har det hjälper också.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

martenwallberg

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 09 apr-15 kl 14:41 »
Lite uppföljning:

Imorse var lammet piggare. Nu följer hon flocken som hon ska. Något tröttare än de andra, men beteendet kändes rätt.
Jag har sett henne kissa, bajsa, dia och ätit ett par nävar foder. All avföring hade bra färg (vad jag kunde se) och konsistens (precis som de andras).
Försökte mata med lammnäring i nappflaska, men de är inte vana vid det och det gick inte att tvinga i henne heller.
Tempen uppe i 39,2.

Var till veterinären idag och hon fick en selen- och en b-vitaminspruta. Eftersom det var en överraskning både för mig och tidigare ägaren att tackorna var havande så fick även de två andra lammen varsin selenspruta.

Får hoppas att det går åt rätt håll nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser