Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket bete?  (läst 1613 gånger)

Fordson

Hur mycket bete?
« skrivet: 03 apr-07 kl 09:32 »
Hej.
Vi har drygt 2ha "öppet" skogsbete och ca. 2ha "bra" vallåker.
Hur många tackor (gute och lantras) kan vi försörja på det. Spannmål köper vi så det gäller hö och bete.
Hur utnyttjar vi marken bäst till får?
Tacksam för ett insiktfullt svar.

leifhh

• Gäst
Re:Hur mycket bete?
« Svar #1 skrivet: 03 apr-07 kl 09:49 »
Låter ungefär som storleken på mitt ställe, fast jag har något mer betesmark och lite mindre äng/vallåker. Rätt mager mark har jag också, det är traktens gamla utmark. Hur som haver, jag kan precis försörja 6-8 livdjur och ungefär ett dussin lamm. Då skördar jag några hundra kärvar löv som komplement till höet. Havre köper jag.

En viktig fråga gäller väl var i landet du bor, dvs hur lång betessäsong du potentiellt kan utnyttja. För det foder djuren själva skördar genom bete är betydligt mycket billigare än det skördade höet..... Bor du långt norr över har du kort betessäsong och stort beov av att skörda vinterfoder, tvärt om om du exempelvs bor i odlingszon 1 eller 2.

Henning

« Svar #2 skrivet: 03 apr-07 kl 10:00 »
Om du optimerar produktionen kan du nog ha drygt 20 tackor. Det förutsätter dock bra snurr på vallen, gödsling samt nysådd med korta intervall och delning av dina 2 hektar i minst fyra fållor. Vill du ta det lite lugnare kan du kanske sikta på 10 tackor och inte ha samma krav på gräsproduktion. Du blir nog tvungen i vart fall att dela in markerna i flera fållor. Ett vallbete till en början sedan kan du släppa dem på skogen. Runt midsommar slår du gräset på den övriga vallen. Släpp tillbaka fåren där de betade först. Sedan kanske det har vuxit till sig där du tog höet och efter det kan de besöka skogen igen osv.

Fordson

« Svar #3 skrivet: 03 apr-07 kl 10:07 »
Låter bra, vi hade tänkt 12-15 tackor (har 9+lamm nu) och att bruka jorden effektivt vill jag verkligen. Kommer att gödsla vallen om några veckor. Det ena gärdet höstplöjde jag och kommer att så senare i vår. Det andra vallgärdet plöjdes och såddes för två år sedan. Vet du någon bra bok/sajt om vallproduktion?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 23 jul-07 kl 12:36 »
Om du optimerar produktionen kan du nog ha drygt 20 tackor.
hmm  ???
20 tackor med 2 lamm var = 60 djur på 2 ha vall som det samtidigt ska tas hö på....

Hur som haver, jag kan precis försörja 6-8 livdjur och ungefär ett dussin lamm.
Låter rimligare  :)

Men jag vet ju förstås inte vad för "skogsbete"* som avses här...
(där jag bor är det 5 grässtrån mellan några Björkar eller Tallar  ::) )

*Söker man EU-stöd har ett skogsbete;
Oplanteranterade träd, 100 åriga träd el. stubbar, olika åldrar på träden, inga hyggen eller planteringar, och betespräglade växtarter.
« Senast ändrad: 23 jul-07 kl 12:55 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1461 gäster, 4 användare
torbjorn, Torkel, Själv är bäste dräng, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser