Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är ett rimligt pris för en timmerstomme?  (läst 2366 gånger)

victoria

• Jämtland
Vad är ett rimligt pris för en timmerstomme?
« skrivet: 17 feb-15 kl 23:25 »
Jag ska lägga ett bud på en gård och på denna gård står ett gammalt timrat hus i två plan.
 De tre nedersta varven på framsidan av huset måste bytas ut.

Vad jag undrar nu är hur mycket är timmerstommen kan vara värd där den står? Priset på gården blir i princip värdet på stommen plus marken. Till saken hör dock att det inte finns någon riktig väg till huset, ingen har bott där sen 60-talet, så skulle ägaren vilja sälja bara stommen till någon, kan det bli svårt att ta ned den utan skogsmaskin...
Tacksam för lite råd! ;D

Victoria

TW

• Finland
SV: Vad är ett rimligt pris för en timmerstomme?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-15 kl 00:33 »
Om någon skulle köpa huset för bortflyttning så är väl priset på stommen där den står någonstans mellan 0 och 50000 kronor skulle jag gissa. Allt beroende på hur angelägen köparen är om att få just det huset och hur angelägen köparen är om att sälja.

Om ni tänker på att renovera på plats så har ju grunden ett värde och så är en hel massa tomtarbeten gjorda. Det innebär stora inbesparingar jämfört med att börja från skogsmark och bygga en ny grund och jämna ut tomten och sätta upp timran. Långt över hundra tusen kronor i inbesparingar om grunden är felfri. Å andra sidan låter det där ju som en av de där landsdelarna där hus är alldeles hutlöst billiga..... så frågan är vad det där allt kan anses vara värt. Jag vet inte.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

RickardR

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 18 feb-15 kl 00:49 »
med största sannolikhet så går det inte att sälja, så om stommen ska vara värd något så ska den vara det för dig!!
så vad är den värd? en massa besvär helt enkelt
den som frågar är aldrig vilsen

victoria

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 18 feb-15 kl 10:58 »
Ja du TW här kan du köpa ett hus i byn och flytta in i det utan att renovera för mellan 15000 och 100 000, så ja du har alldeles rätt jag bor där det är billigt.  :) Just det hus jag nu är intresserad av ligger rätt avsides, det finns ingen körbar väg dit, inget vatten och ingen ström, marken i sig är värderad av skatteverket till ca 7500 då den är avverkad, men inte omplanterad och obrukad sedan 60-talet och därmed full av sly, stora som träd.
Personen som äger stället köpte det för att avverka och har aldrig varit intresserad av att varken bo där eller sälja förut. Huset är värderat till 0kr av skatteverket.
Ja du har rätt RickardR mycket besvär, men ett hutlöst intressant projekt!

hummelur

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 18 feb-15 kl 12:08 »
Hej
Instämmer i de råden med att husets värd borde vara noll eller nära noll.
Lägg ditt bud utifrån markvärde o din subjektiva vilja. Var försiktig med pengarna, alltför många som betalat för mycket. Efter rust har det blivit alldeles för mycket pengar. Det är lätt att falla för glädjekalkyler på rust.
Ställ dig frågor som: Är det den mängd mark du vill ha?  Går viss mark att göra i ordning för odling? Är det vildvuxen uppväxt skog, kan det bli till ved. Hur ser marken ut, vid sidan om och på nuvarande "väg/stig"? Du kan få en bild av kostnad för färdigställande av vägen?
Känns det som ett intressant projekt för att kunna bli något eget, då kan det ha ett värde för dig.
"sökare"

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 19 feb-15 kl 14:48 »
Ja...i så fall är priset på huset så nära noll man kan komma.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

RickardR

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 19 feb-15 kl 17:48 »
för många ett besvär men jag anar lite glöd;) och då blir det kul
den som frågar är aldrig vilsen

MagnusL

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 19 feb-15 kl 20:28 »
 Hur är det timmrat? Hur mycket besvär är det att byta ut dom där tre nedersta lagren?
Det är väl något som rakt av påverkar om det finns ett värde eller inte på husstommen.
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

jörmundur

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 23 feb-15 kl 07:09 »
börja med att ge ett bud på 10-15000 tror jag skulle vara rimligt. du har ju som sagt en del att göra med det
 bättre att börja bjuda lågt ock sen gå uppåt än börja högt o sen gå uppåt...
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser