Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korsvirkes handböcker?  (läst 2515 gånger)

Summertime

• Södermanland
Korsvirkes handböcker?
« skrivet: 03 feb-15 kl 12:34 »
Hej! Jag är ute efter Svenska korsvirkes handböcker! Sökt på webben och varit i kontakt med Stadsbiblioteket.
Varför jag söker efter Svenska böcker är att bland annat Benämningar av konstruktion, Mätsystem, och andra saker är skillnad på Svenska. Och att jag tycker att det är lättare att förstå Svenska.

Hoppas detta är rätt tråd. Tack. :) 

kurt

SV: Korsvirkes handböcker?
« Svar #1 skrivet: 03 feb-15 kl 14:18 »
Du får nog snarare söka efter Danska böcker, det är ju främst i Skåne som tekniken har använts

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 03 feb-15 kl 20:34 »
Pröva att mata in nåt sånt här i Google så hittar du en del:
korsvirkeshus (handbok|råd|renovering|byggnadsteknik)
Sen kan du komponera din egen handbok.

Jakobn

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 feb-15 kl 21:48 »
Hej, en bra början är att låna Gunnar Henrikssons Skiftesverk i Sverige samt Bålehus. Finns en del riktigt nyttig information om korsvirkestekniken.

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 09 feb-15 kl 09:23 »
August Holmbergs byggnadslära. Mycket trevlig bok. Beskriver olika tekniker som knuttimring, skiftesverk och korsvirke.

Finns i Åters bokklubb och som .pdf på nätet om du googlar lite.

Hittade denna intressanta rapport för ett tag sen. Rekomenderas!

www.knadrikskulturbygg.se/files/Lerhantverksrapp7_dec_2011.pdf

Jakobn

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 09 feb-15 kl 09:27 »
August Holmbergs byggnadslära. Mycket trevlig bok. Beskriver olika tekniker som knuttimring, skiftesverk och korsvirke.

Finns i Åters bokklubb och som .pdf på nätet om du googlar lite.

Hittade denna intressanta rapport för ett tag sen. Rekomenderas!

www.knadrikskulturbygg.se/files/Lerhantverksrapp7_dec_2011.pdf

Inte står det något om korsvirke i den boken. Vilken sida och upplaga skulle det vara i så fall?

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 09 feb-15 kl 10:41 »
Inte står det något om korsvirke i den boken. Vilken sida och upplaga skulle det vara i så fall?

Minns tydligen fel...  :-[

Hur som helst finns där många tekniker och metoder som kan vara intressanta även för en korsvirkeskonstruktion och eftersom man kan ladda ner boken gratis kan det vara värt att ta en titt om man är nyfiken.

Här finns den: https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/31449

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 09 feb-15 kl 17:46 »
Holmbergs bok är rolig om inte annat: (om en byggnad med tak)
"Den enklaste jag sett, och vars tillvaro var en följd av fattigdomen, var belägen i Björnamåla. En backstugesittare kallad Petter kusk, hade byggt en stenkoja, något mer än 3 meter i fyrkant invändigt mellan murarna, och lagt några stockar horisontalt ovanpå murarna, vars höjd var sådär 7 fot. Ovanpå åsarna låg ett alns tjockt la- ger av granris, och detta var hela takkonstruktionen. Petter själv, hustrun och 4–5 ungar, samt en knotig häst, vistades i detta usla och trånga utrymme. Barnen växte upp, blev friska och starka, inte ens nödåret 1868 tog knäcken på dem. Och att de var dåligt utrustade å huvudets vägnar rådde inte stugan för."
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 09 feb-15 kl 18:02 »
Var de tvungna att ta in hästen också? Var de rädda att den skulle frysa eller ville de att den skulle hjälpa till att värma upp inne i stugan? Om det var idag, vilken myndighet hade slagit till först? Vad för slags internetuppkoppling hade dom förresten?

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 10 feb-15 kl 14:33 »
1868 är väl innan Europolitan bytte namn till Vodafone va? Isåfall var det nog främst Horsebook de använde: en skrev nåt meningsfullt typ "idag åt jag köttbullar" på ena sidan och sen vände de på hästen så de på andra sidan kunde läsa och bli imponerade.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Jakobn

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 10 feb-15 kl 18:29 »
Många korsvirkeshus är byggda med samma tekniker som skiftesverket, allt kan vara identiskt på hus med dessa tekniker förutom
- Skiftesverket har bredare stolpar
- Korsvirket har lösholt och tätare mellan stolparna
- Korsvirket har snedsträvor vilket verkar vara ovanligt i skiftesverk

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser