Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stor flishugg  (läst 2760 gånger)

musikbonden

• Västergötland
Stor flishugg
« skrivet: 28 dec-14 kl 20:18 »
Hej
Någon som har tips om vart jag kan hurra en stor flishugg skm klarar träd med diameter om till 1000 mm ?

Nuffield

• Västerbotten
SV: Stor flishugg
« Svar #1 skrivet: 28 dec-14 kl 23:52 »
Tyvärr inte men de jag sett i den storleken var inte huggar utan krossar. En såg jag i drift och den drevs av en Detroit V-12:a av okänd storlek. Maskinen ändrade aldrig varvtal oberoende av hur mycket som matades in. Ändrades gjorde däremot färgen på avgaserna och vid högre belastning var det en imponerande svart rökpelare som steg mot skyn ;D

statustrött

« Svar #2 skrivet: 29 dec-14 kl 00:45 »
 Tror inte att en sådan går att hyra, man anlitar nog någon entrepenör som gör flis av ditt virke. Sedan tror jag inte att det finns så många i sverige som kan göra flis av stockar med en diameter på 1 metger.

musikbonden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 dec-14 kl 09:09 »
Något annat tips om hur man kan göra flis av stora stockar?

Tror inte att en sådan går att hyra, man anlitar nog någon entrepenör som gör flis av ditt virke. Sedan tror jag inte att det finns så många i sverige som kan göra flis av stockar med en diameter på 1 metger.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 29 dec-14 kl 09:53 »
Dynamit ;D

En stor grävmaskin kan göra mindre bitar, men det billigaste är nog att ta motorsågen och göra ved av det.

En snabbtitt på tuben och jag hittade de som jobbar med det  https://www.youtube.com/watch?v=C-4kK94-FyI

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 29 dec-14 kl 11:51 »
Varför inte låta så stora träd stå kvar? De är nog gamla och många olika slags djur kan leva i och på dem.

JFOT

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 29 dec-14 kl 12:29 »
Har du en enstaka stock så klyv den med motorsågen till en dimension som flisaren klarar av. Har du många som kolla med företagen om det är någon som faktiskt har en flisare som klarar av så grova stammar.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 30 dec-14 kl 06:56 »
Jag vet minst två företag som har såna fetkrossar, men de jobbar endast mot industrier och avfallsanläggningar. Åker på jobb där en kan räkna träet som ska flisas i tusentals kubikmeter, så de lär inte komma ut för några enskilda grova träd.
Jag tycker som ovanstående talare att du gott kan spara de grova träden - om de inte är kvallegranar* med röta i, feståss.

*eller motsvarande västgötskt uttryck
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser