Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  häst och get tillsammans  (läst 5107 gånger)

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
häst och get tillsammans
« skrivet: 23 dec-14 kl 06:26 »
Jag funderar och drömmer. Då vi snart kommer att flytta längre ut i skogen på landet. där kan vi även ha min foderhäst på lösdrift, håller på att fixa iordning hagen, då funderar jag på om en get eller två kan vara kompis med en stor men snäll häst?
Det finns redan ståltråd runt hagen, håller på att lära mig "stängsel", tänkte ha solcellsenergi till stängslet, då vi har det på huset. Det är rätt mycket mark till, så sly finns det gott om, och min sambo kör skogsmaskin, så han kan nog ta hem lite sly om det krisar.
Har även flera djur, som även äter hö, som jag tycker är hanterbart!
Jag är laktosintolerant så jag har provat getmjölk, och det tål jag, så jag är inte rädd och lära mig mjölka!
Har flera vänner som har getter, och bock, så den biten kan jag...
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: häst och get tillsammans
« Svar #1 skrivet: 09 jan-15 kl 19:04 »
Visst kan getter bli kompisar med hästar men du ska ha minst ett par getter :).

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: häst och get tillsammans
« Svar #2 skrivet: 09 jan-15 kl 19:56 »
De kan säkert gå ihop, men både hästar och getter ska ha kompis av samma art.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

nath-wes

  • Inlägg: 11
  • Cowgirl by choice
    • Skåne
SV: häst och get tillsammans
« Svar #3 skrivet: 09 jan-15 kl 23:20 »
De kan säkert gå ihop, men både hästar och getter ska ha kompis av samma art.
Enligt jordbruksverkets regler finns inga krav på att häst ska ha sällskap av samma art. Så här står det på sidan " du ska se till att din häst får social kontakt. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar. Det kan fungera med ett annat lämpligt flockdjur, som tex får eller nötkreatur, om detta räcker för att din häst ska må bra. "
Det finns inga drömmar, det finns bara mål.

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: häst och get tillsammans
« Svar #4 skrivet: 10 jan-15 kl 06:10 »
Ja, tack! Jag vet vilka regler som gäller! :-[ Tanken var att det är tillfälligt och ev lättare att hitta två getter som KAN VARA I SAMMA HAGE... dÅ HÄSTEN JAG HAR ÄR "RANGLÅG"... OCH SVÅRARE ATT HITTA EN HÄST SOM PASSAR...
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: häst och get tillsammans
« Svar #5 skrivet: 10 jan-15 kl 23:27 »
... dÅ HÄSTEN JAG HAR ÄR "RANGLÅG"... OCH SVÅRARE ATT HITTA EN HÄST SOM PASSAR...
Men då torde det inte vara svårt att finna lämplig sällskapshäst - skaffa ett sällskap med högre rang. Bästa sällskapet för häst är en artfrände, det hindrar ju inte att du även har getter. Båda djurarterna är flockdjur och passar bäst med kompis ur egna arten.  :)

Emushka

  • Inlägg: 536
  • Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
SV: häst och get tillsammans
« Svar #6 skrivet: 11 jan-15 kl 00:07 »
Getter kan vara rätt otrevliga mot hästar. Jag hade personligen inte satt ihop häst med get, även om det säkert finns gånger då det funkar bra.
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: häst och get tillsammans
« Svar #7 skrivet: 11 jan-15 kl 01:22 »
Har en kamrat som hade getter ihop med hästar, och en häst blev skadad i frambenet när geten skar till med hornet. Vet inte hur vanligt det är, men håll ögonen öppna om du släpper ihop dem.

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: häst och get tillsammans
« Svar #8 skrivet: 22 feb-15 kl 21:07 »
Jag har sett i övrigt snälla hästar jaga getter i en hage.  :o  Det är nog som med alla djur som man ska släppa ihop:  Var mycket försiktig!

  Just getter har lättare än t ex får för att "ta in" individer av andra arter i sin flock.  Om du har vänner med getter, så kanske du kan låna hem en i taget, och se hur de fungerar i din miljö?  Om din häst är ranglåg, tycker jag det vore taskigt att släppa ihop den med en ranghög häst.

  En laktosintolerant som tål getmjölk?  Se där, något som jag faktiskt inte begriper alls!  Är det inte laktos i getmjölken också?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 7 användare (2 dolda)
Tiomilaskogen, Kerstin Nilsson, tuslus, Westerbergarn, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser