Vi är i precis samma situation och jag ser fram emot de svar du får . Jag funderar dessutom på hur man bäst gör mot resten av ladugården, mycket av värmen från hönsen lär ju försvinna in i resten av den stora ytan.
Precis som du säger tycker jag att då du bor där du bor så är isolering en onödig utgift, hönsen dör inte för att du får isskorpa på vattnet några morgnar.Jag hade nog bara spantrat upp en enkel vägg, täck med skivor om det är så du vill ha det, själv hade jag gjort i.a.f en vägg, kanske 2 av reglar och nät, då får du garanterat nog ventilation.Jag har höns i Piteå, hönshuset är isolerat (15kvm frigga, var tänkt som sovstuga därav isoleringen), värmer inte hönshuset, har 2 55x22cm ventiler vid taket, samt deras utgång står alltid öppen.Har de bara dragfritt och välventilerat (lite motsägelsefullt kanske) så klarar de sig bra.Som kallast hittils i höst har jag haft -18, och då var hönsen sura.... för att jag inte släppte ut dem lika tidigt som jag brukar De raser jag har är f.n Dv.kochiner (kommer flytta snart), Sussex av 2 färgvarianter och en vorwerktupp.
Jo den tanken har slagit mig, men så tänker jag om man skulle få ohyra.. då kanske dom spider sig ut i hela byggnaden lättare om man bara har nätväggar?