Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  8kvm med gjutjärnskamin  (läst 11041 gånger)

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #40 skrivet: 18 nov-14 kl 02:00 »
Den där skorstenen blir bra!
Med spjäll.

Om din burk fungerar istället för kokplattan vet jag faktiskt inte men jag är litet skeptisk.
Jag undrar om det skulle vara en ide att ersätta kokplattan med en stor rund klump av täljsten eller annat värmemagasinerande och eldtåligt material. Då har du värme en stund efter att du slutar elda. Den kan du lyfta bort och sätta dit kokplattan när du vill.
Bara en tanke.......
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #41 skrivet: 18 nov-14 kl 02:05 »
Är det verkligen nödvändigt med spjäll på skorstenen? Jag har inget och jag har aldrig saknat det heller.

andtol

  • Gäst
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #42 skrivet: 18 nov-14 kl 08:23 »
Är det verkligen nödvändigt med spjäll på skorstenen? Jag har inget och jag har aldrig saknat det heller.

Inte jag heller.

malarmaster

  • Inlägg: 5264
    • Småland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #43 skrivet: 18 nov-14 kl 09:06 »
min kamin funkar också utan spjäll men jag har ju murad skorsten. draget styrs av draglucka så jag har också undrat över de som i tråden förespråkat spjäll.
Men inget spjäll förutsätter ju att dragluckan funkar till hundra samt att kaminen inte tar luft någonannanstans.
Spjäll har jag på kakelugnen men där saknas ju draglucka. Ulf

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #44 skrivet: 18 nov-14 kl 10:16 »
Sätt en kopparspiral i "blindtarmen" och ta ut varmvatten till en tunna.

Ta in kallt vatten från botten av tunnan till toppen av spiralen, lämna av det varma vattnet från botten av spiralen till toppen av tunnan.

Enklaste typen av fontänpump för nån hundralapp ger mer än tillräckligt flöde. En kulventil på frånloppet för att styra flödet till lagom temperatur.

Ska du flytta vagnen är det enkelt att dränera tunnan och du slipper bära masssa tegelstenar som sen också ska transporteras.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #45 skrivet: 18 nov-14 kl 10:26 »
Sätt en kopparspiral i "blindtarmen" och ta ut varmvatten till en tunna.

Ta in kallt vatten från botten av tunnan till toppen av spiralen, lämna av det varma vattnet från botten av spiralen till toppen av tunnan.

Enklaste typen av fontänpump för nån hundralapp ger mer än tillräckligt flöde. En kulventil på frånloppet för att styra flödet till lagom temperatur.

Ska du flytta vagnen är det enkelt att dränera tunnan och du slipper bära masssa tegelstenar som sen också ska transporteras.
Det kommer bli dålig effekt på det varmvattnet eftersom röken i "blindtarmen" står still. Annars är det en bra idé.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #46 skrivet: 18 nov-14 kl 11:14 »
Som någon redan påpekat, så är gamla gjutjärnskaminer av den här modellen inte allra (luft), tätast kring drag/sot och asklucka.
Man behöver alltså ett spjäll på skorstenssidan, för att bromsa insatsluften + rökgaserna och därmed maximera värmeeffekten.

Är det verkligen nödvändigt med spjäll på skorstenen? Jag har inget och jag har aldrig saknat det heller.

andtol

  • Gäst
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #47 skrivet: 18 nov-14 kl 12:34 »
Som någon redan påpekat, så är gamla gjutjärnskaminer av den här modellen inte allra (luft), tätast kring drag/sot och asklucka.
Man behöver alltså ett spjäll på skorstenssidan, för att bromsa insatsluften + rökgaserna och därmed maximera värmeeffekten.


Så det kanske skulle vara bra med ett spjäll på skorstenen i mitt växthus?



Det går åt mycket ved för att värma.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #48 skrivet: 18 nov-14 kl 12:40 »
På tal om spirorör  ;D

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #49 skrivet: 18 nov-14 kl 12:59 »

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #50 skrivet: 18 nov-14 kl 13:08 »
Absolut!.

TW´s inlaga/or förklarar rätt bra hur man maximerar värmeutbyte (och indirekt minskar vedförbrukningen), i den här typen
av kaminer, och erfarenhetsmässigt delar jag detta i stort.

Så det kanske skulle vara bra med ett spjäll på skorstenen i mitt växthus?

Det går åt mycket ved för att värma.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #51 skrivet: 18 nov-14 kl 14:14 »
Så det kanske skulle vara bra med ett spjäll på skorstenen i mitt växthus?



Det går åt mycket ved för att värma.


Häng en stektermometer längst upp i skorstenen (eller ännu hellre en rökgastermometer) så kan du få en hum om hur mycket som åker till kråkorna.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #52 skrivet: 18 nov-14 kl 19:04 »
Spjäll behövs. Det är i första hand på utloppen man vill strypa elden. För maximal värme och förbränning. Att bara strypa på tilluften är ju värdelöst. Kass värme och förbränning.

Nyare sådana gröna kokskaminer, med inbyggt spjäll, brukar gå att strypa som tusan. Den lilla jag har uppe, får man ha det nästan helt stäng på och då är ingen pipa som påverkar draget åt effekthållet. Vet inte pipmåtten där, men jag får plats där den är ansluten.

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #53 skrivet: 18 nov-14 kl 19:48 »
Tack för alla svar och förslag!

Det sitter ett spjäll i kaminen precis vid bakanslutning. Så det blir inget på nya röret.

När det gäller den ack så viktiga säkerheten; Vilken mätare förutom brandvarnare bör jag ha i vagnen? Koldioxid, Kolmonoxid, Syre ?
Det är lätt hänt att en somnar när spjäll är felinställd och att inte vakna upp igen är inget man vill oroa sig över.
Någon som kan rekommendera något larmsystem?

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #54 skrivet: 18 nov-14 kl 19:52 »
Stäng inte spjället med eld eller glöd i kaminen när du lägger dig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14487
    • Östergötland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #55 skrivet: 18 nov-14 kl 20:33 »
En kolmonoxidvarnare är väl en trevlig extra säkerhet i en liten koja. Det skulle ju kunna sätta igen i skorsten när det bara är glöd kvar.

Syrebrist blir det inte, och koldioxiden märker du.

Widar

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #56 skrivet: 27 nov-14 kl 07:45 »


Sorry för off topic, men vilken fantastiskt vacker väggbonad! :)

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #57 skrivet: 30 nov-14 kl 01:12 »
Nu har jag eldat och testat in det nya röret. Bra skillnad!  :)

Från -1/0 till 12 grader på 30min. Efter en timme närmade det sig 19 grader.
Jag tänder med öppet spjäll o lucka. När jag fått igång lite glöd stänger jag lucka (öppet spjäll lucka) och vrider anslutningsspjäll tills det inte låter som om för mycket syre dras in i elden( ca 45 grader).
Då verkar det bli som ni förklarade, att elden långsamt stryker toppen mot rökrör istället för dras ut av rökrör. Plattan strålar mycket bra och jag upplever att kamin blir varmare också.
Elden klarar sig själv om jag matar med 2st 30cm 3cm diameter. Större bitar kräver spjäll och lucköppning nån minut för att få fart i förbränningen.

Tack igen för tips och vägledning!

 

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #58 skrivet: 30 nov-14 kl 17:08 »
Roligt att höra att det fungerar nu!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #59 skrivet: 10 nov-15 kl 16:48 »
Någon som har lite tips på hur jag använder den gamla kaminen allra bäst?

Ska en börja med ett lager kol o få det till en bra glödbädd först?

Har jag väl fått en glödbädd på 3-4cm kan jag kasta i vad som utan att justera in/utläpp men den är känslig innan dess.
Funderar på vad som kan ge glödbädden snabbast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 5 användare (1 dolda)
Stengrim, alternaiv, sayerbýr, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser