Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa tvätt & Diskmaskin med varmvattenanslutning ??  (läst 10096 gånger)

IT_Perra

• Gäst
Köpa tvätt & Diskmaskin med varmvattenanslutning ??
« skrivet: 27 mar-07 kl 15:33 »

Hej !

Blir så arg ...
Jag har ett hus med solfångere, och har gratis varmvatten stort sett hela sommarhalvåret.
Jag tycker därför det är onödigt att diskmaskinen och tvättmaskinen skall ödsla elenergi på att värma upp kallt vatten från kranen, när det redan finns varmt vatten värmt av solen ( miljövänligt o billigt ).
Eftersom vi nu slall byta disk o tvättmaskin så letar vi led ljus o lykta efter maskiner som har både varm och kallvattenanslutning, men det går inte att hitta någonstans.

Finns det någon på detta forum som vet var man kan köpa tvätt och diskmaskin med både varm och kallvattenanslutning i Sverige ?

Alla butiker jag pratat med i Göteborgsområdet säger att det det inte tillverkas några sådana maskiner med varmvattenanslutninge eftersom den europeiska energiklassmärkningen inte går att tillämpa på en sådan maskin.

Tvättmaskiner i hyreshus tvättstugor har ju kall o varmvatten anslutning, men det finns inga sådan aför villor.

varför ??

//PAO

Bärfisen

• Jag kånkar å sliter
Re:Köpa tvätt & Diskmaskin med varmvattenanslutning ??
« Svar #1 skrivet: 27 mar-07 kl 20:28 »
Ytterst handlar det om vårt förhållandevis låga elpris som lett fram till dagens situation. Det krävs en s.k. shunt för att reglera värmen, och den kostar en slant. Som allt annat måste ett ekonomiskt incitament finnas för att göra produkten lönsam. Är man duktig hemmaplurare så kan man nog bygga en själv, fast det krävs en del kunskaper i reglerteknik.
Troligtvis kommer alternativen fram i dagens ljus i takt med omställningen av vårt energisystem.

Jag har länge tänkt skissa på en shunt för tvätt och diskmaskin, men tiden är knapp och det finns kanske fler med kunskaper och idéer(?).  ???

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 mar-07 kl 21:14 »
Var det inte en tråd om detta för länge sedan? Kontentan var, vill jag minnas, att proffsmaskiner har varm- och kallvattenanslutning och att vissa hemmamaskiner är gjorda för det men ändå bara är utrustade med kallvattenanslutning.

trädman

« Svar #3 skrivet: 27 mar-07 kl 21:14 »
Vi köpte en begagnad Wascator "proffstvättmaskin", dvs sådana som brukar användas i gemensamma tvättstugor etc. Den använder både varm- och kalvatten, tvättar fort, kan lastas tungt och ger ett allmänt solitt intryck. Det brukar finnas gott om sådana på Blocket till vettiga priser. Jag har också sett företag som annonserar om rekondionerade maskiner med några månaders garanti.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 mar-07 kl 22:12 »
Har man skitbilligt varmvatten i överskott från tex sol, går det att via en blandare skicka in vatten så varmt att det kan accepteras vid sköljning, och då går det mindre el åt att värma upp.

Något man kan göra "så länge" tills en bättre lösning finns.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 28 mar-07 kl 13:21 »
När jag bodde i lägenhet och hade "gratis" varmvatten men, betalade elen så kopplade jag vår bänkdiskmaskin direkt till varmvattenuttaget. Där man i vanliga fall anslöt kallvattnet då. Det gick bra, disken blev skinande ren.  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Hson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 mar-07 kl 13:40 »
Om inte jag är felunderrättad så har Miele den funktionen på några av sina maskiner.

Kolla på www.miele.se

statustrött

« Svar #7 skrivet: 01 apr-07 kl 12:55 »
 Om man ansluter tvättmaskinen till en kran med både varmt och kallt vatten så kan man vrida på varmt vatten och vänta tills maskinen fyllt tvättvattnet. Sedan så slår man över till kallvatten som den får skölja med. Jag gör så för det mesta eftersom jag får varmvatten från vedpannan

Tapio

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 01 apr-07 kl 13:39 »
Halaj!

Precis samma diskussion fördes på byggahus.se för ett tag sedan.
Där kom församlingen fram till att om en tvättmaskin inte är förberedd för varmvatten så skall man heller inte koppla den så.
Argumentet för detta var att det tar ju en given tid för maskinen att värma vattnet. under denna tid slabbar ju maskinen runt tvätten.
om man kopplar den till varmvatten så blir ju tvättiden mycket kortare och därför blir inte tvätten riktigt ren.

//T

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 01 apr-07 kl 13:47 »
Tvätten blir ren även om den tvättar kortare tid, samma är det om man minskar temperaturen, nästan all tvätt blir ren vid 40 grader.

Skickar man in 30 gradet vatten och bara värmer upp till 40, räcker det för de flesta tvättar.

En tvättmaskin som tar varmvatten, är knappast lönt att skaffa om inte den man har går itu, och något andrahandsvärde finns knappast på tvättmaskiner.

Man kan "fuska" med programmen oxå, så tvätt-tiden blir längre.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
« Svar #10 skrivet: 01 apr-07 kl 22:07 »
Hej IT_Perra!

Jag har ett gäng med Wascator WE46 och WE47. Dom är förberedda för hetvatten. Sen har dom kraftigt elelement så med bara kallvatten så är dom ändå snabba, 60 graders kulörtvätt med 1200-varvs centrifugering tar ca 50 minuter...

Finns på Blocket, men betala inte för mycket!

Annars har jag som sagt ett gäng av dom.

Köp _inte_ såna stora 7 kg Wascatormaskiner om du inte kan bulta dom i ett betonggolv med 12 mm expanderbultar! Dom hoppar sönder huset!

Ha det bra!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

mumriken

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 apr-07 kl 22:45 »
Diskmaskinen kan vara lämpligt att ansluta på det billiga varmvattnet. Som nämnts har Miele sådana, man väljer själv anslutningssätt, kallt eller varmt. Eftersom disken är varm behövs ingen torkning efteråt, det räcker med att ställa luckan på glänt efter avslutad disk.

När det gäller tvättmaskin är det nog mindre lämpligt/ekonomiskt.
Dels är det vissa typer av fläckar, t ex blod, som bör tas bort med kallt vatten, dels går det åt mycket vatten för sköljning och det behöver inte vara varmt. Troligen blir därför enrgivinsten inte så stor

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
« Svar #12 skrivet: 16 apr-07 kl 19:00 »
Wascatorn tar både in varmt o kallt när den ska tvätta, men bara kallt vid sköljning och vid 30-gradersprogrammet. Det betyder att den använder elelementen men tar in ljummet vatten (80-5=70  70/2=35 grader).

Om man vill ha varmare vatten när den fyller för att tvätta kan man strypa kallvattnent lite, men då tar ju kallvattenfyllningarna (sköljningarna) något längre tid.

Blod blötlägger vi i kallt före tvätt..

/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Baxima

« Svar #13 skrivet: 17 apr-07 kl 13:18 »
Jag märkte i dag att min går på varmvatten. Än så länge fungerar den

teufel

« Svar #14 skrivet: 01 maj-07 kl 02:10 »
Ang. tvättstuge-tvättmaskiner, så köpte vi en från Podab i Göteborg för en tid sedan. Har inte kopplat in den ännu, men de poängterade att den ska stå på en stor sockel, för att undvika att den hoppar sönder huset, som nån skrev. :)

Nåväl, de sa att de ibland får in liknande maskiner, så om det är nån som är sugen, går det säkert att få tag på en därifrån. www.podab.se

Om man som vi, har tänkt att tvätta hästtäcken och andra grovt smutsade saker, är det nog bra att man ser till att få monterat på en filterbox på avloppet också - om man inte tycker det är kul att stå och rensa igensatta avlopp.  8)

malungen

« Svar #15 skrivet: 27 dec-07 kl 23:46 »
Tittar man i en "vanlig" diskmaskinen är chassiet förberett för en extra vattenanslutning.
Jag läste på en sidan om solvärme att någon beställt maskiner med kall- och varmvattenanslutning från Tyskland.
Jag har vedvarmvatten och kör diskmaskinen på varmvatten sedan 7 år. Före det gjorde jag samma sak i 10 år i en lägenhet. Jag har inte märkt någon nackdel. Diskningen går väldigt fort.
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #16 skrivet: 28 dec-07 kl 21:02 »
Jag har hört att man inte skall använda enbart varmvatten till diskmaskiner.

Orsaken skulle vara att kallvatten är bättre för att skölja bort proteiner i början av diskningen. Om man använder varmvatten så denaturerar proteinerna och kan fastna som en tunna hinna på disken. Som bygger på efterhand. Eller hur det nu var...

Med tiden kan det inebära att man blir sjuk eftersom det kan bli bakterieväxt av detta. Och annat otrevligt. Fast jag vet inte hur allvarligt det är. Det bästa vore väl en diskmaskin med både kallt och varmt vatten anslutet.

Jag har vedvarmvatten och kör diskmaskinen på varmvatten sedan 7 år. Före det gjorde jag samma sak i 10 år i en lägenhet. Jag har inte märkt någon nackdel. Diskningen går väldigt fort.

Mår du bra, malungen?

A.

nad

« Svar #17 skrivet: 03 jan-08 kl 19:00 »
I ett tidigare inlägg framkom att samma märken som finns i sverige säljs på den Engelska marknaden eftersom de av tradition har anslutit tvättmaskinen till både varmt o kallt vatten.
vänl NAD

malungen

« Svar #18 skrivet: 20 jan-08 kl 20:36 »
Ofta kommer det ganska kallt vatten i början. En nackdel som jag däremot märkt är att bänken ovanför diskmaskinen blir väldigt varm när man sköljer med hetvatten.
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

diabas

« Svar #19 skrivet: 25 jan-08 kl 21:50 »
Enkelt sätt att använda varmavttensöverskott till Tvättmaskin utan varmvatten installation.

En topp matad tvättmaskin där kan man fylla första vattnet manuellt med ex en dush eller vatten slang. Sedan fyller maskinen automatisk på med kallvatten för sköljningarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser