Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Död kap/geringsåg  (läst 1204 gånger)

Fritjoff

Död kap/geringsåg
« skrivet: 04 okt-14 kl 14:44 »
Hej! Hoppas någon kan peka mig i rätt riktning. Har fått en fin kap/geringsåg, av märket Einhell (KGSZ 4300, ser ut så här: http://pics.ricardostatic.ch/2_740936916_Big/elektrowerkzeuge/einhell-tischkreissaege-kgsz-4300-ug.jpg)

Jag fick den gratis för den fungerar inte :) Motorn startar inte alls. Verifierade att själva elkabeln inte har brott/leder ström genom att koppla ur den ifrån kapen och in i en lamphållare och lampan lös.

När jag börjar läsa lite så nämns det flera gånger om kolborstarna, så dom hittade jag och tog ut på min, se bild nedan. Nu vet jag inget om detta, men undrar om man "ser" om det är dom som är slut? Det är ju mycket "kol" kvar på mina, men det kanske inte alls så det fungerar.

http://imgur.com/a/SXeyy

Om nån har nåt tips skulle det uppskattas, maskinen i övrigt är i grymt skick så det är synd att slänga!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Död kap/geringsåg
« Svar #1 skrivet: 04 okt-14 kl 15:26 »
Tycker kolen borde fungera. Funkar kontakten man startar med?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 04 okt-14 kl 15:43 »
Tänkte på startkontakten oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 04 okt-14 kl 16:11 »
Ett sätt kan vara att mäta resistans mellan stickkontakten och kolen när du trycker in startknappen. Är det kontakt hela vägen kan det vara läge att mäta upp lindningarna på motorn.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 04 okt-14 kl 18:38 »
Nu är ju bilderna på kolen rätt suddiga, men det ser ut som om det har varit mycket gnistbildning mellan kol och kollektor, det verkar ha gått flisor ur kolen vid anliggningsytan osv.  Jag föreslår att du granskar kollektorn närmare och ser efter om den ser onormalt kraftigt bränd ut eller om något av segmenten är mer sönderbränt än de andra.  I det senare fallet kan man vara säker på fel i rotorlindningen, skulle däremot alla segment vara lika brända kan skadan bero på t ex att något kol har kärvat i kolhållaren och inte legat an ordentligt, och då kan man svarva av kollektorn och rädda motorn på det sättet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 2 användare
Numera, KJE

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser