Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gutefår - brunstperiod  (läst 3691 gånger)

sg

• Bohuslän
Gutefår - brunstperiod
« skrivet: 14 aug-14 kl 11:20 »
Hur länge kan man låta baggen och hans bagglamm gå kvar tillsammans med övriga besättningen?å
sg

zeina66

• Värmland
SV: Gutefår - brunstperiod
« Svar #1 skrivet: 14 aug-14 kl 12:15 »
Hej.

Mina tackor brukar börja brunsta runt 20 oktober - det vet jag enbart pga av att lammen föds 145 dagar senare  ;)

Nästa år vill jag inte ha lamm före 1 april - då släpper jag in min avelsbagge den 7 november till tackorna.

I en del besättning kan tackorna brunsta tidigare och om både bagge & bagglamm går tillsammans med tackorna är det helt omöjligt att veta vem som är far till nästa års lamm.... :(
Ifall lammen ska slaktas spelar det inget roll men man försöker undvika inavel.

Jag skiljer av bagglamm fr tackor senast andra helgen i augusti och sätter dom i en hage med baggen som sällskap, annars finns risken att bagglammen rymmer tillbaka utan en vuxen trygg bagge.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

sg

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 14 aug-14 kl 19:34 »
Kan bagglammen och baggen gå i en angränsande hage där de har tackorna och tacklammen inom synhåll utan att ta sig tillbaka till gamla flocken? Jag har el på fyra trådar.
sg

olivia.k

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 14 aug-14 kl 20:30 »
Det tror jag inte går. Bagglammen kommer smita över till mamma och dia.
Det rekommenderas att man ska flytta bagglammen bort från både synhåll och hörselhåll.

Jag flyttade mina tackor flera hundra meter nedåt på gården och lät bagglammen gå kvar med baggen och blev förvånad hur duktiga de var på skrika på varandra och hur väl det hördes. Särskilt tackorna skrek väldigt högt och bra att bagglammen skulle komma nångång, och bagglammen svarade. Blev tyst efter ett par timmar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1800 gäster, 2 användare (1 dolda)
Torkel

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser