Jag är nybörjare på höns, håller på och förbereder en del av en gammal lada nu. Jag har läst en del trådar här med funderingar liknande mina men startar en egen tråd i alla fall
Har köpt OSB-skivor som jag tänkt sätta på de gamla timmer- och brädväggarna, behöver jag sätta ända upp till taket eller kan jag låta dem sluta halvvägs? Tätar man emellan skivorna och med vad?
Kan jag använda OSB även på golvet? Det är ett relativt jämnt trägolv. Jag kommer inte hinna lägga plastmatta eller gjuta innan hönsen kommer, är det lämpligt att kalka golvet eller ska jag måla med något annat? Om OSB inte är lämpligt, vad bör jag ha för skiva istället?
Undrar också om isolering och hur viktigt det är. Antar att det finns skilda meningar om det så jag lyssnar gärna på olika åsikter! Rummet där hönornas inhägnad ska vara är relativt stort och det är svårt att isolera hela. Om jag ser till att det är dragfritt, torrt och har värmeplatta till vattnet, räcker det? Det är ett gammalt loft uppepå som jag tänkte fylla med halm inför vintern.
Jag är tacksam för alla svar och tankar, vill att mina hönor ska ha det gott men vill få till det på ett sätt som inte är för dyrt och framför allt svårt då jag är glad amatör!