Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inreda lada till hönshus.  (läst 1465 gånger)

Furuhäll

• Södermanland
Inreda lada till hönshus.
« skrivet: 17 jun-14 kl 20:26 »
Jag är nybörjare på höns, håller på och förbereder en del av en gammal lada nu. Jag har läst en del trådar här med funderingar liknande mina men startar en egen tråd i alla fall  ;)
Har köpt OSB-skivor som jag tänkt sätta på de gamla timmer- och brädväggarna, behöver jag sätta ända upp till taket eller kan jag låta dem sluta halvvägs? Tätar man emellan skivorna och med vad?
Kan jag använda OSB även på golvet? Det är ett relativt jämnt trägolv. Jag kommer inte hinna lägga plastmatta eller gjuta innan hönsen kommer, är det lämpligt att kalka golvet eller ska jag måla med något annat? Om OSB inte är lämpligt, vad bör jag ha för skiva istället?
Undrar också om isolering och hur viktigt det är. Antar att det finns skilda meningar om det så jag lyssnar gärna på olika åsikter! Rummet där hönornas inhägnad ska vara är relativt stort och det är svårt att isolera hela. Om jag ser till att det är dragfritt, torrt och har värmeplatta till vattnet, räcker det? Det är ett gammalt loft uppepå som jag tänkte fylla med halm inför vintern.
Jag är tacksam för alla svar och tankar, vill att mina hönor ska ha det gott men vill få till det på ett sätt som inte är för dyrt och framför allt svårt då jag är glad amatör!

Milleboy

• Halland
SV: Inreda lada till hönshus.
« Svar #1 skrivet: 17 jun-14 kl 21:57 »
Hej jag gjorde nyss om en lekstuga rev innerväggar och isolerade med gullfiber och satte dit osb skivor runt om och likadant på golvet rev ut den gamla plastmattan och la nya reglar och isolerade och la osb målat väggarna men lät bli att måla golvet då det ändå ligger strö på det. Om du kan få halva väggen dragfri så kan du ju sätta osb halva enligt min mening. Sen beror det ju på är det stora springor i golvet så att det finns risk att hönsen kan fastna så hade jag lagt osb där med. Hoppas det löser sig för dig.
Mvh
Bor i hus på landet med sambo tre barn två hundar fyra katter två leopad geckos en degus och höns som senaste tillskottet i djur skaran.

Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser