Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsgård på ett berg och med ett träd genom taket!?  (läst 3541 gånger)

Kreacon

• Övriga världen
Hej!
Tänkte bygga en hönsgård som består av största delen gräsmatta (än så länge). Men bredvid gräsmattan är ett berg och en ek, tänkte att hönsen kanske skulle uppskatta att ha naturlig skugga av eken och att de eventuellt skulle tycka det var kul med nivåskillnader som berget ger. Eller har jag fel?

Mina frågor är hur som helst
1.Är det en bra idé?
2. Hur löser jag det med stolpar/reglar på berget? Borra ner plintar eller?
3. Går det att få det hela rovdjurssäkert med eken genom taket och anslutning hönsnät mot berg?

Tacksam för alls svar! Go kväll!

Kristoffer

GnoBB

• Västergötland
SV: Hönsgård på ett berg och med ett träd genom taket!?
« Svar #1 skrivet: 09 jun-14 kl 05:34 »
Hej

1. Ja det är inget fel på din idé
2. Jag satte expanderbult och skruvade fast varmgalvade stolpar och gjöt en sträng betong över nederdelen av nätet.
3. Förutsätter att du tänkt sätta nättak som du sätter runt stammen. En sträng betong mot berget....

8)
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 10 jun-14 kl 00:35 »
Aha! Kan du förklara vad expanderbult är för något? De borrar man ner eller? Kan man borra i berg med en borrhammare version bättre eller behöver man en bilmaskin?

GnoBB

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 jun-14 kl 08:51 »
Jag använde som nämns i inlägget innan M8 och en "vanlig" slagborrmaskin (kanske "modell" bättre) en gammal Hilti.

Ett bra borr bara så går det relativt lätt.

Jag gjorde 2 hål/stolpe och satte 2 vinkeljärn i stolpen (satte dem i 2 riktningar dvs 90 grader) som jag svetsade fast.  ;D
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 12 jun-14 kl 15:19 »
Ok! Tack för bild och tips. Har ingen svets men har alltid velat lära mig svetsa så detta är kanske rätt tillfälle!

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 12 jun-14 kl 15:20 »
Förresten, uppskattar hönsen berget eller är de hellre på annan mark?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 12 jun-14 kl 15:43 »
Eller så använder du järn som  de här  http://biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Stolp--och-balksko/Stolpsko-D-87892/    och skruvar fast trästolp i.

karsan

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 12 jun-14 kl 16:50 »
Höns vill krafsa i jorden och ibland bala ner sig i en grop. Enbart berg gillar de nog inte särskilt. En bergsknalle som sticker upp över det andra kan de nog gilla att sitta på och sola sig.

Kreacon

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 12 jun-14 kl 22:01 »
Precis min tanke. Att bergsknallen skulle vara som ett komplement, med lite nivåskillnad och annorlunda material under fötterna på dem. Men det är frågan om det är värt besväret att borra och sätta stolpar och ha sig. Kanske är bättre att satsa på lite stolpar och annat de kan klättra på inne i hönsgården istället. Vi får se hur mycket tid och energi jag har vid byggstarten!

Widar

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 26 jun-14 kl 14:53 »
Vi gjorde en lite enklare version av detta, byggde ut tidigare hönsgård mot ett träd med mängder av stenar liggandes. TUppen verkar gilla att lägga gödsel på stenarna iallafall. :)

Där vi inte kunde gräva ner nät och vinkla utåt la vi helt enkelt massor med stora stenar. Övertill täckte vi med bärnät, hoppas att det räcker...

Bifogar ett gäng bilder för att det är kul att dela med sig av sitt verk. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser