Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  el från villapannan  (läst 6139 gånger)

erikv

• Småland
el från villapannan
« skrivet: 28 apr-14 kl 13:23 »
Hej allihop,

Detta har varit uppe innan, men drömmen om el från villapannan lever vidare...

I förra veckan skrev jag ett lite längre inlägg med en del ny info och idéer på Ecoprofile om detta.

http://www.ecoprofile.se/thread-443-Villapanna-som-ger-varme-och-el.html#23209

Kommentera gärna om ni tycker det är intressant.

Hälsningar
/EE

bo_i_dala

SV: el från villapannan
« Svar #1 skrivet: 30 apr-14 kl 19:36 »
Hej!
JÄTTEINTRESSANT!!

Det vore fantastiskt att kunna tillverka el med vedpannan, om så bara för att flytta elen till eget hus vid sidan och värma detta. Men givetvis att kunna sälja ström.......

Det finns/fanns? en pelletspanna med stirlingmotor som drev en generator någonstans nere i europa..... men jag vill kunna med VED!!
MVH/ Bosse

ptr51

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 apr-14 kl 20:18 »
Ja verkligen intressant! Vilket genombrott det hade varit i vårt vedrika solfattiga land!!

Rubensgården

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 apr-14 kl 21:07 »
Hörde idag att Kineserna jobbar på att utveckla värmemotorer. Mer fick jag inte veta...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 30 apr-14 kl 23:23 »
En stirlingmotor bryr ju sig inte om vad man använder för bränsle, det gäller bara att värma upp den på rätt ställe och kyla den på ett annat ställe. Det bör inte vara några problem att låta den samarbeta med godtycklig typ av eldstad. Jag kan tänka mig att den bästa lösningen för vedeldning av en stirlingmotor är att använda en förugn (alltså i princip ett gengasaggregat) och sedan bränna upp gasen vid stirlingmotorns varma ände.

En annan värmemotor är John Ericssons gamla varmluftmaskin som masstillverkades på 1800-talet. Den har visserligen sämre verkningsgrad och tar betydligt mer plats för en given effekt än stirlingmotorn, men den är nog mer lämpad för "hemslöjd".  Jag har en känsla av att varmluftmaskinerna var mindre bränsleekonomiska än en ångmaskin med samma effekt, men istället hade de stora fördelar genom bättre driftberedskap, de var mer lättskötta, hade inget behov av rent matarvatten, ingenting som kan frysa sönder mm.

Sen är ju frågan om inte det med dagens teknik är bättre att sikta på någon form av peltierelement för att omvandla värme direkt till el, än att gå omvägen via mekanisk energi. Detta såklart under förutsättning att man vill ha energin levererad i form av el. Ska man däremot använda energin i mekanisk form så är det kanske bättre att rikta in sig på en stirlingmotor eller liknande.

ptr51

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 maj-14 kl 18:34 »
Jag drömmer om dagen då det finns en open-source-DIY-ritning över hur man konstruerar en maskin som kan göra om ved till el

lilllisa

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 01 maj-14 kl 20:28 »
Ett tipps
Det ska finnas en villa i Mellansverige med en sterlingmotor för elproduktion, installerad och i drift.
(vet inte exakt var villan ligger)
Det har "skrivits" om den, när den byggdes. Kanske går at hitta något på nätet....

bo_i_dala

« Svar #7 skrivet: 02 maj-14 kl 22:12 »
Hej!!
LILLISA; om du vet nåt mer vore vi jätteglada!!!!
MVH/ Bosse

erikv

• Småland
« Svar #8 skrivet: 09 maj-14 kl 09:44 »
Hej på er,

Skrev precis ett nytt inlägg på Ecoprofile, inga DIY ritningar ännu tyvärr.

http://www.ecoprofile.se/thread-443-Villapanna-som-ger-varme-och-el.html#23265

Kul om ni orkar kommentera

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 09 maj-14 kl 10:03 »
De här har varit igång länge  http://www.whispergen-europe.com/why_en.php

Att koppla den mot en modern panna med underförbränning borde inte vara någon större svårighet. Problemet med den lösningen är dock att man bara har el när pannan går. Den dag jag tar tag i problemet här hemma, så blir det genom att ta energin ur ackumulatortankarna. Lågtemp-sterling eller ångdrift med medium som har kokpunkten kring 60-70 grader. Då får man ett system som inte känns som en bekvämlighetsförlust, samtidigt som det går att köra mot solfångare på sommaren när man inte vill elda.

lilllisa

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 09 maj-14 kl 11:07 »
Hej
Svar till   "bo_i_dala"  + info :
 Har letat info o forskat mer om huset jag nämnde.

Har kommit fram till att:
En bok ha skrivits!
Huset el projektet ska heta något med "solhuset", "solgården"... Men det är troligen inte bokens titel.

Boken ska handla om "husets uppförande med olika installationer", Vet inte den exakta titeln.
Boken hör till, samma bibliotekshylla,  som solfångare, acc-tankar/värmesystem..

Kanske någon kan vet mer....?

erikv

• Småland
« Svar #11 skrivet: 12 maj-14 kl 14:53 »
Hej,

Stirling är inte dumt alls.

Den här hoppas jag ska kunna bli något. Även om jag fortfarande tror att varianten med tryckluftsmotorn är lite bättre.

Blir intressant att se om priser dom anger kommer att hålla. I så fall ungefär samma kostnad per Watt som kärnkraftsverket Olkiluoto 3 i Finland...

http://www.inresol.se/

/EE

ptr51

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 maj-14 kl 17:11 »
Det fiffigaste vore ju en ström genererande modul som kan anslutas till befintlig panna på någotvis

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 12 maj-14 kl 20:33 »
Det fiffigaste vore ju en ström genererande modul som kan anslutas till befintlig panna på någotvis

Inte självklart, det beror ju på hur kostnader och verkningsgrad ser ut för en sådan anordning jämfört med ett helt annat maskineri som ersätter den gamla pannan.
Man kan också fundera på om det verkligen är mest praktiskt att ta ut den del av energin som man inte behöver i form av värme som elektrisk energi eller om det är bättre att ha mekanisk energi som ett mellanled.
I ena fallet kan man alltså tänka sig t ex peltierelement eller någon annan termoelektrisk/pyroelektrisk anordning, i andra fallet blir det frågan om någon form av kraftmaskin - varmluftmaskin, stirlingmotor, ånganläggning, gengas+förbränningsmotor etc - som man får komplettera med en generator om man behöver energin i form av el.

Det kanske också kan visa sig att det är opraktiskt att göra den här typen av anläggningar i så liten skala som det blir frågan om för ett enda hushåll, det kanske är bättre att satsa på en eller annan form av småskalig fjärrvärme där ett pannhus försörjer t ex några tiotal gårdar med värme och annan energi. Går vi upp i skala till tiotals MW, dvs kommunala fjärrvärmeverk eller ångcentraler på processindustrier, så vet vi ju att det sedan många år har fungerat utmärkt att generera el med hjälp av mottrycksturbiner.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 12 maj-14 kl 23:22 »
Det fina vore om husets värmesystem kunde svara för kylsidan på systemet under den tiden man behöver värme där, och på sommaren när man kör mot solfångare får man värma en pool eller helt enkelt dumpa värmen som måste bort.

Men för ett smidigt system tror jag det behövs en batteribank om man är off grid. Och då, torbjörn, håller jag med dig om att man behöver vara påläst och sin egen servicetekniker;D Men om 10-20 år så kan man köpa ett nyckelfärdigt system från Kina, där man inte behöver kunna något.

niclas82

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 24 maj-14 kl 22:56 »
vad tror ni om den här då??
How It's Made - Steam Engines
och tillverkaren http://www.cyclonepower.com/works.html

malarmaster

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 25 maj-14 kl 07:18 »
Mycket intressant,älskar ny teknik. Bör funka bra ihop med biodiesel och biogas. Ulf

Dela detta:

* Inloggade just nu

1675 gäster, 4 användare (2 dolda)
ärt, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser