Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  EU-stöd  (läst 5398 gånger)

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
EU-stöd
« skrivet: 14 mar-07 kl 15:34 »
Finns det någon påläst människa här som orkat sätta sig in i stöd-rättsdjungeln gällande bete/vall/åker/träda? Vad som gäller nu, och vad som ligger som förslag i nya landsbygdsprogrammet? Har varit på ett antal informationsträffar nu, och kommer varje gång hem utan att ha frågat detta - det finns ju en hel del annat som stoppar huvudet fullt på dessa träffar  ::)

- Man har ett antal stödrätter från förra övergången till gårdsstöd, där  tex andelen bete finns angivet i hektar. Här vågade man inte sätta för stor andel, eftersom man måste sköta det, och det inte går att ändra det till någon annan marktyp om förutsättningarna skulle ändras.

så;

vad gäller/kommer att gälla? kan man lägga en åkermark i träda ett år, och beta det nästa år, odla det nästa och tvärtom? Får man beta träda?

svar till tröttSAM 2007  ;)
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:EU-stöd
« Svar #1 skrivet: 14 mar-07 kl 17:56 »
Allt sånt brukar ju stå i Broschyren som dimpit ner i brevlådan  ;D

T.ex :
Med träda menas åkermark där du inte odlar någon gröda avsedd för skörd, bete eller gröngödsling.
För åkermark som du lägger i träda finns en del skötselkrav som skiljer sig mellan olika delar av landet.

Träda får inte räknas in i spridningsarealen för gödsel på jordbruksföretaget.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #2 skrivet: 14 mar-07 kl 20:25 »
jodå, precis - så långt är jag med. Men om man bara sår fångstgröda, dvs inte avsett för bete - men ändå betar?

Alltså, jag hittar ingenstans där det står att man inte får beta sin träda - bara att den inte får växa sig för hög eller buskar eller sly osv........det skulle ju kunna undvikas med betning.........

Man skulle få mer yta att "leka med" om det gick att beta trädan, dvs om det växer dåligt pga torka kan man ta till trädan. Har man på gränsen till för stor yta som betesmark, och det växer som sjutton, så måste man ju putsa om man inte ska riskera bidraget liksom...........

Nån som hittar något om att träda INTE FÅR BETAS?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 14 mar-07 kl 20:33 »
Hur ska jag skriva nu då..  ;)

Med träda menas åkermark där du inte odlar någon gröda avsedd för skörd, bete eller gröngödsling

Det betyder att du inte får beta, inte heller utfodra med gräset du slår av där.

Trädad mark som du använder dina stödrätter för uttagen areal på får du inte använda till någon jordbruksproduktion. Under trädesperioden, 15 januari - 31 augusti, får du därför inte skörda eller använda trädan till bete.
Om du putsar trädan på din uttagna areal - 31 augusti får du inte samla ihop eller föra bort den avslagna växtmassan från skiftet. Om du gör det betraktas det som att du använt trädan som slåttervall. Eftersom det inte är tillåtet, kommer trädan i så fall att underkännas som uttagen areal.
Observera att det är förbjudet att putsa trädan under perioden 1 mars - 30 juni.

Under perioden 1 september - 14 januari får du skörda träda på uttagen areal men du får inte sälja det som du har skördat. Under perioden får du även ha betesdjur,  på trädan.
« Senast ändrad: 14 mar-07 kl 21:22 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #4 skrivet: 14 mar-07 kl 20:55 »
OK, om du VET att den ordalydelsen också innebär att man inte FÅR beta, så köper jag det! Men inte fasen  är det det meningen betyder ändå - den betyder att du inte ska ODLA gröda avsedd för bete!

Gör man inte det, så blir ju heller inte betet särskilt näringsrikt, men kan fylla funktion som bukfylla och viss näring OCH hålla växtligheten utan att behöva putsa.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 14 mar-07 kl 21:05 »
Mina gäss betade på grannens träda, han fick en anmärkning, men när han sa att han aldrig givit mig tillstånd till det accepterades det.
En tjänsteman hörde av sig till mej angående detta, jag svarade att jag inte heller hade gett tillstånd till det, och vi kom överens om att det enligt regelementet inte går att processa med gäss.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #6 skrivet: 14 mar-07 kl 21:11 »
 ;D ;D ;D ;D

Nä, och förmodligen är det ju precis så, att man inte får beta trädan. Men varför kan dom inte SKRIVA det då, på ren svenska......

Hörde också på en av EU-träffarna att det skulle bli enklare att skifta marktyp/bidragstyp på förslag efter översynen av den nytillträdda regeringen - för det ÄR lite jobbigt att beräkna markerna rätt med tanke på hur väderförhållandena skiftar..........tycker jag alltså  ::)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 14 mar-07 kl 21:24 »
"EU-människorna" anser att dom skrivit det på ren svenska.......  ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 14 mar-07 kl 22:05 »
En tjänsteman hörde av sig till mej angående detta, jag svarade att jag inte heller hade gett tillstånd till det, och vi kom överens om att det enligt regelementet inte går att processa med gäss.

;D ;D ;D Kan tänka mig att det skulle vara svårt att processa med gäss.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Emmaibäcka

« Svar #9 skrivet: 15 mar-07 kl 07:49 »
Det är noga att hålla isär begreppen. Träda på utagen areal är som Grimla säger en massa regler kring, att man inte får skörda före 1 sept mm. Däremot kan man söka träda ändå (trots att man inte har uttagsrätter) och skörda/beta om man vill eller låta det stå oskördat om man vill bara det inte växer upp sly där. Svekhult - om du har stödrätter där det står betesrätter, så betyder det att du sökt på mark som inte räknas som åker, utan naturbetesmark och där måste du beta (utom ev. enstaka år om du t.ex. har problem med parasiter, men då måste du skörda förhand istället...) Uttagen areal dvs. uttagsrätter fick man 2005 om man hade areal över 28-32 ha (olika i olika delar av landet) den areal som finns på dessa uttagsrätter MÅSTE du lägga i träda och får då ej skörda, men du kan även sälja dessa stödrätter och köpa "vanliga" stödrätter om du vill, så får du skörda all din areal eller låta den stå i träda. Om du inte har miljöstöd förstås, då måste du skörda!

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #10 skrivet: 15 mar-07 kl 15:00 »

Gud förbjude att vanligt folk skulle kunna förstå lagar å regler, då skulle ju vi jurister bli arbetslösa  ;)

Till och med jag som är juridiskt skolad har lite svårt när sam-ansökan ska fyllas i.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 15 mar-07 kl 16:28 »
Magda

Jo så är det nog. Skulle alla människor vara, snälla, ärliga och bara uppfyllda av helig uppriktighet, samt samhället varit egalitärt, då skulle ca 50% av oss vara utan brödföda.  En stor del av byråkratin består av kontroll, liksom all revision - skatte och kronofogdar blev utan jobb. Poliser, fångvaktare, biljettkontrollanter ordnings och parkeringsvakter, arbetsbefäl, kassapersonal mm mm.  Säkert hälften av vad som utförts skulle bli onödigt eller mycket begränsat behov av. - Vilka dåliga tider det skulle bli om vi inte hade våra "brister".
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sussen

• Småland
« Svar #12 skrivet: 16 mar-07 kl 22:59 »
Hej Ia

Har precis fått hjälp av en rådgivare från HS att skriva i den hemska blanketten  :-\  Jag valde då att anmäla en åker som frivillig träda (grödkod 60) eftersom jag inte är säker på att jag hinner skörda eller få dit djuren.

Enligt rådgivaren får jag skörda/beta på denna åker om jag vill (gäller sk frivillig träda, som detta är, men inte träda man har i form av urtagen areal).

Hittade reglerna kring detta på sid 21 i Gårdsstödsbroschyren http://www.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Jordbruksstod/JS96.pdf
"Frivillig träda, det vill säga träda som inte har med din uttagna areal att göra, kan du skörda eller låta djur beta på när som helst. Trädad mark som du använder dina stödrätter för uttagen areal på får du inte använda till någon jordbruksproduktion. Under trädesperioden, 15 januari – 31 augusti, får du därför inte skörda eller använda trädan till bete."

Träda som urtagen areal har man bara om man har stödrätter för det så det blir kanske frivillig träda även i ditt fall?  

Jag får förstås inte vallstöd för den denna åker i år. Men nästa år kan jag ansöka om det, om jag vet att den skördas/betas då, så vitt jag förstod...

Good luck!.. Du kan nog ringa länsstyrelsen o fråga om sånt här oxå  :)  

Sortera sopor, inte människor!  /klottrat på papperskorg i Gbg

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #13 skrivet: 17 mar-07 kl 00:20 »
Tusen tack Sussen - nu förstår till och med jag! Underbart!  :) :) :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 2 användare
torbjorn, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser