Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart skaffar man en birma?  (läst 1551 gånger)

Thess

• Gäst
Vart skaffar man en birma?
« skrivet: 13 mar-07 kl 16:59 »
Hej. Jag har länge funderat på att skaffa en katt. En birma :) Har läst mycket om dom och dom verkar vara trevliga katter, och minst sagt väldigt vackra!  Men vart får jag tag i en birma om jag vill ha en? :)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:Vart skaffar man en birma?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-07 kl 18:33 »
Hej!

Du kan ju börja med att kontakta www.sverak.se som är någon slags katteriets motsvarighet till hunderiets kennelklubb.  Även finns http://www.birma.nu/

Edgar

Thess

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 mar-07 kl 19:07 »
Tack så mycket, ska genast kolla :D

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 13 mar-07 kl 22:18 »
Se upp med njurproblem!

Jag kænner en familj som har ett par Birmor och som føtt upp rætt många kullar tidigare och dom varnar før njurproblem. Det ær visst ærftligt och ett riktigt problem inom rasen. En av deras honor blev vældigt tunn varje gång dom tog en kull och då hon var fem år fick hon så svåra njurproblem att hon behøvde specialfoder, ett år senare fick hon avlivas ændå. Troligen hade hon børjat få svaga njurar tidigt så att det var dærfør hon blev utmærglad varje gång hon fick ungar men ægarna førstod inte det. Hon vann flera fina priser på utstællningar och hade fin stamtavla. Jag hoppas alla uppfødare ær ærliga med det hær och samarbetar før att bli av med problemet. Før øvrigt inget ont om Birmor, dom ær vackra och med "lagom" temprament før att funka bra som innekatter.
« Senast ändrad: 13 mar-07 kl 22:19 av Nina W »

Thess

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 mar-07 kl 00:40 »
ajdå :( Men bara inom rasen, låter konstigt :/ Men det kanske är så. Jag har haft katt hela livet, men ingen spec ras. Och vi har haft katter som dött av dåliga njurar. Och det har bara varit honor?

Balbina

• -
« Svar #5 skrivet: 14 mar-07 kl 09:44 »
Thess: Jo det finns många rasbundna sjukdomar.
www.katter.nu kan du hitta seriösa uppfödare som kan svara dig på om deras uppfödningar har haft problem med njursten. (Men lita inte blint på vad de säger)

baghera

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 mar-07 kl 19:48 »
Hej!
Jag har två birmor hemma, har haft birma i sju år och sysslat lite med avel, jag svarar gärna på frågor! Såg att nån redan nämt www.birma.nu, där finns ju allt du vill veta. Bli medlem, medlemstidningen tar upp kända ras-problem, farliga sjukdomar, där finns annonser om kattungar till salu och kontaktinfo till uppfödare och berättelser från medlemmar om utställningar, älsklingskatter och hur de byggde en kattgård - mer information än man hinner ta in!
Lycka till!

RiverCottage

• Halland
« Svar #7 skrivet: 30 mar-07 kl 15:42 »
Kan varmt rekommendera:
http://www.sunmountain.se/

----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Dela detta:

* Inloggade just nu

1640 gäster, 1 användare
Torkel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser