Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga flyttbart mikrohus - trä/cellplast/glasfiber  (läst 3599 gånger)

HerrFarstuqvist

• Västergötland
Bygga flyttbart mikrohus - trä/cellplast/glasfiber
« skrivet: 22 feb-14 kl 12:49 »
Jag har planer på att bygga ett mikrohus på en inneryta av 4.2 x 2.1 m, med ~10 cm tjocka väggar, innerhöjd 2.1 m. Jag hade tänkt att bygga ett så glest fackverk som möjligt av trä, och minimalt antal takstolar med låg sluttning. För isolering och stadga tänkte jag fylla fackverken & mellanrummen mellan takstolarna med cellplast. Glasfönster (eller plexiglas?) ska finnas i alla fyra riktningar, samt några takfönster för ökat ljusinsläpp. Som yttervägg hade jag tänkt glasfiberväv, uppsatt med epoxy. Frågan är dock, går det att fästa alla dessa material tillsammans? Trä till cellplast går att fästa i varandra med epoxy, och sedan täta med fogskum? Fäster glasfiberväv+trä+cellplast tillsammans med epoxy? Kommer det bildas sprickor, iom olika expansionskoefficienter vid olika temperatur/fuktighetsnivåer? Glasfönstren vill jag sätta direkt mot väggen, dvs inga fönsterkarmar, så väggytan blir helt slät. Syftet med denna konstruktion är som sagt - minimal vikt och absolut vattentätt för minimalt underhåll i alla väderlekar. Det enda ytan jag tänkt att täcka med trä för ökad stabilitet är alltså det inre golvet, alla andra ytor ska inte bära någonting. Som golvyta hade jag tänkt vinyl i trägolvsimitation. Som ytterbeklädnad skulle jag vilja ha en tunn utomhustapet av stenimitation, så att "huset" liknar något mer naturligt än en vanlig illvit husvagn.

Vad tror ni om denna idé? Är materialvalen möjliga?

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Bygga flyttbart mikrohus - trä/cellplast/glasfiber
« Svar #1 skrivet: 22 feb-14 kl 13:04 »
Erfarenheten av hus helt i plast är nog begränsade på det här forumet där man strävar mot minskad miljöpåverkan och utläckande gifter...

HerrFarstuqvist

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 feb-14 kl 13:09 »
Erfarenheten av hus helt i plast är nog begränsade på det här forumet där man strävar mot minskad miljöpåverkan och utläckande gifter...

Det är iofs sant att plast har miljöpåverkan, men det är svårt att hitta alternativ om man vill ha det lätt & vattentätt. Det är väl nästan en uppochnervänd båt jag vill bygga, får väl segla in på nått båtbyggarforum isåfall. Dock är ju mobiliteten & minimalismen det "alternativa" i denna konstruktion. Det är ju inte direkt en skyskrapa av plast jag vill bygga - och ju mindre mängd miljöpåverkande material desto bättre. När väl huset är byggt läcker det ju inte något till omgivningen direkt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 22 feb-14 kl 16:37 »
Här har du en bra sida att hitta tips på  http://thomassondesign.com/

Sedan tror jag mer på att du ger någon ungdom med grafitti-talang i uppdrag att måla ditt hus som en sten. Och gör egna termofönster av polykarbonat. Sedan skulle nog jag inte använda cellplast, utan bara köra med fogskum. Det är viktigt att du inte får några luftkanaler i konstruktionen. Bygg väggar och tak vattentäta både utifrån och innifrån.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 22 feb-14 kl 20:43 »
Det där påminner väldigt mycket om projektet som beskrivs i http://www.alternativ.nu/index.php?topic=58043.0 .
Observera dock att länken till pdf-filen i den tråden inte längre fungerar, numera hittar man den på http://www.haglundarkitektur.se/projects/PDF/KatBo_LQ.pdf . Skulle den försvinna därifrån också så har jag den sparad någonstans.

HerrFarstuqvist

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 27 feb-14 kl 17:17 »
Intressanta länkar ni kommer med.

Jag är dock inne i planeringsfasen och har inte riktigt bestämt mig för vad för sorts material man kan tänka sig.

Om man istället för glasfiber skulle satsa på oljehärdad masonit som yttervägg/tak - vad tros om den idén?
Trä har som bekant en tendens att expandera/krympa med fuktnivån. Gäller det gamla tricket att blötlägga
även oljehärdad masonit innan man spikar upp det, så det drar ihop sig efter uppsättning och blir således
helt slätt?

Taket kan ju dock inte vara enbart masonit, man får ha någon slags beläggning. Problemet med trä är som sagt
att det varken är vattentätt eller "dött", så det rör sig. Finns det någon möjlig heltät färg att måla taket med, som
är tillräckligt elastisk för att "hänga med träet" och  inte bilda sprickor, alternativt tillräckligt hård för att inte
låta träet expandera? Vad tros om tjära? Räcker fastsatt tjärpapp som yttertak? Plåttak/takpannor blir som sagt alldeles
för tungt för detta projekt.

Klarar oljehärdad masonit som väggar fukt/regn/snö? Vad är lämplig färg för målning av väggarna? Helst vill man ju
ha en slags utomhustapet, som fejkar lagd sten. Hela mikrohuset skulle alltså på utsidan likna en blandning av
http://www.busyboo.com/wp-content/uploads/tiny-stone-house-pallissa.jpg
och
http://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/6a/82/6e/6a826edc1f4eb946d11a8aaede8744d6.jpg
för att göra det så lite iögonfallande som möjligt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 27 feb-14 kl 17:34 »
Du kan ju testa en enorm papier-mache skapelse runt en uppblåst ballong av lättviktspressenning. Sedan avslutar du med twillväv i glasfiber med epoxy. Och så en täckande färg så uv-strålningen inte knäcker epoxyn. Givetvis epoxy och väv på insidan när du dragit loss pressenningen.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #7 skrivet: 27 feb-14 kl 18:01 »
Ett plåttak kan nog göras lättare än de flesta andra möjliga konstruktioner. Men det finns ju också korrugerad plast som kanske är ända smidigare. Går även lätt att kröka skivor med korrugerat plasttak, så att taket blir välvt. Det gör det möjligt att bygga lätt och starkt.

Det är också möjligt att göra ett bra trätak av träspån. Spåntak var mycket vanliga förr.

Sedan så vore det nog allra bäst att gjuta hela huset i ett par delar. Då skulle man kunna göra hela huset som ett dubbelkrökt äggskal av sandwichmaterial, ungefär som när man tillverkar båtskrov. Glasfiberarmerad plast på utsidan och insidan. Någon form av isolerande lätt skum som distans i mitten. Formen kan göras så att hela huset liknar ett stort flyttblock. Fönster gjuts in från början. Men skall man ta fram formar att skumma mellan så bör det nog vara en serieproduktion...

Ferrocement är ytterligare ett alternativ. Det är ett populärt material för att göra stora starka och relativt lätta båtskrov. Men det blir inte lika lätt som glasfiber och frigolit. Men mycket starkare och vattentätt. Skulle gå fint att gräva ner huset i en backe... Lite dränering (mycket...) och vips har du ett hobbithus.

Eller så gör man formarna av ferrocement...
« Senast ändrad: 27 feb-14 kl 18:10 av sɹǝpuɐ »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 28 feb-14 kl 08:12 »
Taket kan ju dock inte vara enbart masonit, man får ha någon slags beläggning. Problemet med trä är som sagt
att det varken är vattentätt eller "dött", så det rör sig. Finns det någon möjlig heltät färg att måla taket med, som
är tillräckligt elastisk för att "hänga med träet" och  inte bilda sprickor, alternativt tillräckligt hård för att inte
låta träet expandera? Vad tros om tjära? Räcker fastsatt tjärpapp som yttertak? Plåttak/takpannor blir som sagt alldeles
för tungt för detta projekt.

Jag har sett ett förslag i någon handbok från 40- eller 50-talet att använda masonit som yttertak på enklare uthus och liknande, den skulle då målas med en blandning av trätjära och falu rödfärg, tror att proportionerna skulle vara 4:1 eller något sånt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

721 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser