Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svår kärnat smör  (läst 2013 gånger)

astisista

• Västergötland
svår kärnat smör
« skrivet: 09 feb-14 kl 21:50 »
hej,

jag har hålt på några år med smörkärning och stött på några problem, som löstes, men nu går det inte att få grädden till smör.
våran jersey verkar ha något mindre mastit, vet nån om det kan påverka kärningen ?
kom gärna med tips om litteratur eller egen erfarenhet.

Tack

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: svår kärnat smör
« Svar #1 skrivet: 11 feb-14 kl 22:00 »
Har du gjort CMT (eller liknande) på henne för att säkert veta om det är mastit?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Karinmjansson

« Svar #2 skrivet: 18 mar-14 kl 22:17 »
Har du past grädden?

Karinmjansson

« Svar #3 skrivet: 18 mar-14 kl 22:18 »
Pastöriserat skulle jag ha skrivit:)

astisista

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 apr-14 kl 22:11 »
Oj,
jag har missat att jag fick svar, ber om ursäkt...

jag fick tag på reagens vätska från en bonde (våran hade frusit), och det visade sig inte vara något utslag på mastit, det bara det där knölen, men det kan vara ett smäll (den är numera nästan borta nu).

vad gäller grädden, har provat både helt färskt, syrad till jätte god creme fraiche, pastöriserad creme fraiche, "färsk" pastör grädde.

nu undrar jag det där med vinter och sommar, för det är vi november- december att det slutade funka...

vad brukar ni ha för temp sommartid / vintertid ?

det blir väldigt feta ostar nu när jag inte kärnar...

Karinmjansson

« Svar #5 skrivet: 14 apr-14 kl 21:05 »
Här märks skillnad på utfodringen mycke lite Hö ,sen använder man spann så blir grädden tjockare kan göra de lättare.

Maxime

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 16 maj-14 kl 23:04 »
hej,

jag har nu skapat mitt eget profil, det var jag som startade tråden...

NU har jag hittat lösningen : 22 celcius grader !
jag trodde aldrig det skulle vara så varmt .

först läste jag på en tysk hemsida (som säljer en liten ystningsmaskin på 35liter http://www.hofmolkerei.de/index-Dateien/Page390.htm ) att kärna vid 16 på sommar och 21 på vinter; plus att vi har en Jersey som har ju hårdare fett (och tydligen är det det som händer på vinter . det blir hårdare ).

så jag prövade vid 21 och det blev smör på några minuter, jag mätte när det var färdig så det var 22,5 !

sen dess har jag kärnat typ 5 ggr, med start på 21-22 garder, och som rekord blev det smör på 2 min 15 sek !
men jag kärnar inte tills det klumpar sig helt, bara tills det bildats små smör kulor för då går tvättningen/sköljningen lättare sen.

tack för er hjälp,

maxime

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 3 användare
Anders Flix, Nina W, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser