Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nykalvad kviga har ingen mjölk!  (läst 1636 gånger)

Greenhorn

• Södermanland
Nykalvad kviga har ingen mjölk!
« skrivet: 15 jan-14 kl 10:48 »
En kviga som kalvade in imorse har 0 mjölk, slapp i juver och tomma spenar? Band upp henne för att försöka mjölka igång ändå men får bara ur gul/röd sörja med konsistens som snor, pyttelite... Ska ut å ge kalven av tidigare fryst råmjölk nu. Har gett kon finfoder + kraftfoder nu ihopp om att det ska ta fart!

Kon är pigg och kalven är stor och pigg...
Kan det vara ljuverinflammation ändå?

Karlsdotter

• Ångermanland
SV: Nykalvad kviga har ingen mjölk!
« Svar #1 skrivet: 15 jan-14 kl 11:03 »
Låer som juverinflammation , så ta ut vet så du får henne behandlad . Tror inte du får igång mjölken så länge hon är så där i juvret , snarare bara förvärrar inflammationen .

Greenhorn

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 15 jan-14 kl 17:20 »
Men hon borde ju ändå producera mjölk? Spenar & juver är skrynkligt och tomt som en "gubba pung"

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 15 jan-14 kl 18:57 »
Beror på bakterien som orsakade besvären från början , vissa äter juvervävnaden så det där blir resultatet .

Greenhorn

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 15 jan-14 kl 19:00 »
Ska ringa gårdsveterinären imorrn. Känns ju sådär hoppfullt om hon fått inflammation i alla fyra...

Greenhorn

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 16 jan-14 kl 18:20 »
Ok, enligt vet: kan va kronisk juverinflammation = inget att behandla. Är troligtvis inte det om hon inte är varm och hård i juver = inget att behandla. Kaan va så att det kommer igång med bra foder och massage på juver meen troligtvis inte...! Jag kan komma ut om du vill men jag tycker inte det är någon ide för jag kan inget göra, utan försök adoptera bort kalven eller flaska den.
Skönt med en sån relation till veterinären att han faktiskt kan säga vad som är "värt" en veterinärs räkning och inte!

Sagt och gjort, bråkat med henne till o från under dagen och hon verkar komma igång sakta... Mjölk i 2 spenar nu. Köpt hem kalvnäring att stödja med. Kommer hon inte igång helt tills V9 så blir hon köttlådor.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 16 jan-14 kl 22:52 »
Hänger inte med i vad din vet säger .
En akut juverinflammation är varm och hård .
Men en kronisk som gått så långt att kon självläker och sinar behöver inte vara varm och hård utan blir bara som en vanlig avsining på en eller flera spenar .

Jag skulle inte mjölka igång henne nu utan låta hon få läka ut helt så är det mer sannolikt att hon kan bli en bra mjölkko framöver , men trilskas du för mycket nu när det kan finnas bakterier kvar så kan hon bli sjuk igen och då även smitta andra kor .

Greenhorn

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 17 jan-14 kl 05:35 »
Kött ras, en ko som inte kan på första försöket ryker på slakt oavsett... Jag håller på hoppet & tron om att hon kalvat innan hon börjat producera. Idag lär det visa sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 2 användare
Stengrim, William Scott

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser