Min man och vår (vuxna) son har börjat brygga öl. Man kan ju bara hoppas att det blir drickbart
. De har köpt alla ingredienser från Humlegården men som odlingsintresserad funderar jag på om det går att odla någon av de specialsorter av humle som kan användas.
Alltså: Är det någon här som odlar sin egen humle för ölbryggning? Var får man ta på plantor? Andra goda råd tas också tacksamt emot.
Jag har bryggat öl i 3-4 år nu, och vist går det att odla humlesorter som blir brukat i olika Ale,s och lagers, jag har siste år planterat 8 plantor, som jag köpte från Tyskland, båda bitter och aromhumle, det enda problemet med detta är att du som bryggare inte vet exakt styrkan på Alfasyran. Men där jag beställde mina plantor från, är det vissa plantor som ägnar sig till Aromhumle (låg alfasyra) och bitterhumla (hög alfasyra) kotter på plantorna kom förste året! men blir mycket mer näste säsong.
Jag bryggar med korn från grunden,(inte extrakter) och du får räkna med att din man och son kommer å uppta köket i 5-6 timmar, vis dom också ska brygga från grunden :-)