Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta kretskort på en kyl/frys  (läst 5379 gånger)

Jalbertsson

• Västergötland
Byta kretskort på en kyl/frys
« skrivet: 23 dec-13 kl 17:14 »
Hej,

Jag håller på att byta kretskortet till en Electro Helios kyl/frys. Problemet, än så länge bör tilläggas, är att få bort plastkåpan. Tips uppskattas på hur man kan klämma ihop plastbitarna som håller fast kåpan. De sitter rätt djupt så den lilla "krokodiltång" jag har räckte inte ända in. Milt till grovt våld med diverse andra verktyg har ännu inte heller hjälpt.

Någon som förstår vad jag yrar om :) Tips mottages som sagt. Jag och julskinkan blir er evigt tacksam.

//Johnny

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Byta kretskort på en kyl/frys
« Svar #1 skrivet: 23 dec-13 kl 18:23 »
Har du någon bild på hur det ser ut? Är det kretskortet för termostat mm eller någon form av motorstyrning som sitter fast på kompressorn?

Jag har haft isär vid termostatkortet på ett Elektroheliosskåp från ca 2006 (tillverkat i Italien, troligen är det egentligen gjort av Merloni). Där sitter det innanför listen ovanför övre dörren, om jag inte minns fel så fick man lossa två skruvar i underkant av listen, böja ut underdelen av den några mm och sen slå med handflatan ovanpå den tills plasthakarna i övre hörnen släpper.
Men det är inte alls självklart att det ser likadant ut på alla modeller.

Jalbertsson

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 dec-13 kl 18:55 »
Hej Torbjörn,

Får inte till någon bild via mobilen tyvärr. Men det är för termostaten som sitter högst upp i kylen. Alltså inne i kylen. Modellen är en elektro helios kf3436x8. Vet tyvärr inte vilken årsmodell det är men den känns inte fasligt gammal. Gissar på 2006-2009.

De två Plastbitsen i framkant sitter väldigt djupt och trångt så det är i stort sätt omöjligt att nå dem i en "kniptångsmanöver". Det är alltså inga skruvar utan något man ska klämma ihop och sedan pilla lös plastkåpan. Det är väl inte något specialverktyg som behövs?

Det brukar väl gå att "svära" loss den iofs men då lär väl plastbitsen ryka all världens väg.

Hans Andersson

• -
« Svar #3 skrivet: 23 dec-13 kl 19:26 »
Och det sitter inte pluggar i dom som man först ska dra ut, för att sen enkelt kunna dra ut plastclipsen?  ( pluggar som hindrar dom att klämmas ihop alltså )

Jalbertsson

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 dec-13 kl 20:10 »
Nä, det ser ut som att dem som monterade skåpet bara hade att trycka dit plastkåpan för att låsa den på plats. Plastclips kanske är rätt ord?

Problemet är att plastkåpan bygger så djupt, min lilla plattång når inte in att knipa ihop plastclipsen för att lossa på kåpan. Några förslag på verktyg, tricks eller andra idéer för att kunna lossa på plastkåpan?

Surt att inte mobilen vill synka med datorn också.... Microsoft och apple lirar ibland inte så bra ihop.

Lena på Högen

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 23 dec-13 kl 20:46 »
Angående att få in mobilbilder till datorn: mobilen måste vara upplåst när man kopplar in sladden mellan datorn o mobilen.

Jalbertsson

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 23 dec-13 kl 20:57 »
Ahhhh  ;D Har ägt dator sedan Amiga 500, byggt x antal datorer, pluggat IT, jobbat med systemutveckling, projektledning och blir tok ägd på en upplåsning på en iphone  ;D Tack Lena!!

Har även arbetat med en massa olika CMS och E-handels plattformar så får se om jag duger till att infoga en bild  ;D

Jalbertsson

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 23 dec-13 kl 21:10 »
En bild på själva plastkåpan med kretskort och annat bös bakom.

ptr51

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 dec-13 kl 21:21 »
tälj en glasspinne i två lagom stora kilar och pressa ihop fästet med dem

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 23 dec-13 kl 21:33 »
Det har inga likheter alls med det skåp som jag mekade med, så mina tips är nog inte så användbara i det här fallet :(

Går det att dra loss rattarna och se om det finns några skruvar eller annat intressant bakom dem?

Jalbertsson

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 23 dec-13 kl 21:44 »
Jag har tänkt på en massa olika lösningar att kila fast och klämma. Men bor i en brf och har 95 mil hem till norrland och familjen. Har bara en liten verktygslåda här nere i Borås.

Ja rimligen borde det finnas muttrar eller skruvar där bakom, men utan att få lös kåpan så tror inte jag det spelar någon roll just nu.

Kan någon utesluta specialverktyg? Bara tålamod och två små skruvmejslar som gäller?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 23 dec-13 kl 23:23 »
Specialverktyg kan nog uteslutas helt och hållet, det är inte brukligt i vitvarubranschen.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 23 dec-13 kl 23:45 »
Om jag förstått rätt borde det gå att ruska och dra i den där plastkåpan samtidigt som man med en tunn skruvmejsel försöker trycka ihop clipset där nere i hålet, ena sidan åt gången. Men hur känns det när du tar i den, sitter den lite halvlöst eller sitter den helt stumt? Om det är det senare sitter det säkert någon skruv nånstans ändå

tonebender

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 27 dec-13 kl 21:27 »
Jag letade efter en servicemanual men hittade bara den här bilden(klicka):

nirrefirre

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 01 feb-14 kl 14:34 »
Kom du fram till en lösning på detta? Har samma problem själv med mitt kylskåp från Electrolux som har samma kåpa. Misstänker att jag behöver byta kretskortet då termostaten sitter på det och jag har problem med att matvaror fryser.

Jalbertsson

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 01 feb-14 kl 15:54 »
Nä tyvärr har jag ingen lösning annat än att skaffa en tång med längre och smalare tänger. Känns drygt att köpa nya verktyg när korthelvetet kostar 1500 kr >:( Min bror skulle dock kolla om han hade en bättre tång...

Kommer du på en bättre lösning så hör av dig.

Trevlig helg//Johnny

Bayraren

• Småland
« Svar #16 skrivet: 02 feb-14 kl 13:13 »
Har du löst problemet?
Det är faktiskt inte så svårt som du tror, använd en vanlig spårmejsel och sätt i skåran som du tror att du ska trycka ihop.
Vrid nu sakta mejslen och känn efter när den lossnar ca 1/4 varv, det finns fyra sådana "lås". det knepiga är sedan att ta bort "pinnen" till belysningen utan att den går sönder.
Lycka till.

nirrefirre

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 03 feb-14 kl 20:46 »
Har du löst problemet?
Det är faktiskt inte så svårt som du tror, använd en vanlig spårmejsel och sätt i skåran som du tror att du ska trycka ihop.
Vrid nu sakta mejslen och känn efter när den lossnar ca 1/4 varv, det finns fyra sådana "lås". det knepiga är sedan att ta bort "pinnen" till belysningen utan att den går sönder.
Lycka till.
Nu vart det ju nästan löjligt lätt att få bort kåpan. Stort tack för hjälpen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser