Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras ska vi välja?  (läst 2027 gånger)

ullanna

• Skåne
Vilken ras ska vi välja?
« skrivet: 13 nov-13 kl 21:22 »
Vi undrar vilken ras som passar bäst om man vill ha mjölkfår samt även en ras där pälsen passar till tovning?
Svensk/fransk familj med barn som gillar yoga, odla, permakultur, hållbart liv, meditation, vegetarisk matlagning, ogräs, katt, healing, svamp och bärplockning, hantverk m.m. Bor i Frankrike.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vilken ras ska vi välja?
« Svar #1 skrivet: 13 nov-13 kl 21:54 »
Jag känner bara till rasen Ostfriesiskt mjölkfår som utpräglad mjölkras i Sverige. Ullen ska vara bra att göra mattor av?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
« Svar #2 skrivet: 21 nov-13 kl 19:54 »
För flera år sedan köpte jag ull från korsningsfår ostfrisiska/finull - fantastisk ull med fin glans, men inte till tovning - alltså tovning med vatten och såpa MEN nu letar jag efter sådan ull eftersom den var så bra till nålfiltning/torrtovning.

Så...om det är våt-tovning du vill göra tror jag inte att det fungerar med de ostfrisiska.

ullanna

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 nov-13 kl 10:51 »
Tack för era svar :)
Svensk/fransk familj med barn som gillar yoga, odla, permakultur, hållbart liv, meditation, vegetarisk matlagning, ogräs, katt, healing, svamp och bärplockning, hantverk m.m. Bor i Frankrike.

ewe

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 nov-13 kl 15:47 »
Finull ska väl mjölka mycket jämfört med andra raser som inte här till mjölkfår. Vill man spinna garn och sticka så kan ja verkligen rek. Finull men som skrivs så har jag hört att den inte är bra till tovning. Har aldrig provat.
Jag har lite finullsull. Den är inte från i år men om du vill kan jag skicka lite till dig så kan du prova själv?? Måste bara kolla att den är okej. Hade själv tänkt testa tova av den.

Gute är väl bra till tovning!? Men jag vet inte hur mycket dom mjölkar. Inte särskilt bra skulle jag gissa.
Det kan hända att jag har lite guteull sparad också om jag letar lite...

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser