Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur räknar man ut vilken effekt man kan ta ut?  (läst 2996 gånger)

jeja2000

Hur räknar man ut vilken effekt man kan ta ut?
« skrivet: 27 feb-07 kl 22:21 »
Hur kan man räkna ut vilken effekt en asynkron motor på 10kw kan bli som generator?
Hur räknar man ut storlek på vingarna?

Är helt ny på detta, men det verkar intressant.

Zigge

• 24volt.eu
Re:Hur räknar man ut vilken effekt man kan ta ut?
« Svar #1 skrivet: 28 feb-07 kl 02:32 »
Asynkronmotorer är inte min grej. Det här är helt klart överkurs och jag känner inte till något sådant bygge. Däremot brukar man bygga om dem till permanentmagnetgeneratorer.

Vilken effekt en viss storlek på vingarna ger kan man räkna ut med den här formeln:

P = 1/2 x luftens densitet x vingarnas svepyta x vindens hastighet2 x vingarnas verkningsgrad

luftens densitet = 1,22 vid havsnivå
svepytan = pi x radien2
vindens hastiget = 10 m/s (normalt vad man beräknar effekten på)
vekningsgrad = 0,25 - 0,35 för hemtillverkade vingar

ollebolle

« Svar #2 skrivet: 28 feb-07 kl 07:30 »
Du behöver inte räkna på det.

Det blir den effekt den är märkt med. 10 kW.

Det som sätter effektstämpeln på dem är den värme den klarar. Så det ska vara en motor som klarar att gå kontinuerligt.

Ibland sätter man högre effekt på motorn om den bara ska gå korta stunder och får svalna dessemellan.

Asynkronomtorn ska även som generator gå mot nätet för att fungera som generator.

Det går också att koppla kondensatorer men det är svårt att få någon styrsel på spänningen vad jag kan förstå.
« Senast ändrad: 28 feb-07 kl 08:26 av ollebolle »

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #3 skrivet: 28 feb-07 kl 10:32 »
Mina egna erfarenheter säger att en DC motor på X antal watt vid ett visst varvtal inte alls ger samma uteffekt om man låter den arbeta som generator, vid samma varvtal.

Det är verkningsgraden, gissar jag, som är låg?

ollebolle

« Svar #4 skrivet: 28 feb-07 kl 11:24 »
Nej det har jag också märkt när man kör en DC-motor behöver man nästa dubbla spänningen för att få ut .

Jag har inte kört asynkronmotorer som generator men vad jag kan förstå så jobbar asynkronmotorn med ett mycket enkelt självreglerande sätt när det gäller fältströmmen.

Vid högre energi från t.ex vinden ökar översynkrona varvet lite och därmed ökar fältströmmen i rotorn. Propellern försöker att öka varvet men nätfrekvensen 50 Hz håller emot. Varvtalet lägger sig strax över det synkrona varvet som t.ex är 1500 varv/min, kanske 1530 r/m. När vinden ökar går varvtalet upp lite och därmed ökar även magnetfältet i rotorn. Rotorn har en mycket enkel lindning, bara korta koppar eller aluminiumstavar. De får sin magnetism från magnetspolarna som nätet är anslutet till, och den blir större ju större varvtalsskillnad det är mellan synkront och översynkront vartal.

Dela detta:

* Inloggade just nu

822 gäster, 1 användare
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser