Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foderhäck för rundbal med skjutbara sidor  (läst 2226 gånger)

uffeoanette

foderhäck för rundbal med skjutbara sidor
« skrivet: 01 nov-13 kl 12:48 »
Hej!
Undrar om någon använder någon av dessa foderhäckar?? Tycker de verkar smidiga då fåren kan skjuta fram grindarna och därmed komma åt balen allt eftersom den minskar... Men i praktiken är de kanske grymt opraktiska. Egna erfarenheter är välkomna men även rena funderingar :)

http://se.lgprodukter.se/search.html?SEARCH=1&Search_Text=30-770

http://www.knarrhult.se/products.php?CATID=18

ewe

• Västergötland
SV: foderhäck för rundbal med skjutbara sidor
« Svar #1 skrivet: 01 nov-13 kl 16:02 »
Vi har knarrhults storbalshäck. Dom funkar bra. den skjuter väl inte direkt ihop sig själv som bilden visar. Men lite kan dom skjuta den.
Vad är det du tycker är opraktiskt?

Lönshult

• Droppen urholkar stenen.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 01 nov-13 kl 17:17 »
Jag tror att det är med foderhäckar som det är med allt annat, det är inte helt så bra i verkligheten som det är i reklamen, men:
Vi har just skaffat LG-produkters "diagonal häck" och har konstaterat att det inte är mycket hö kvar i centrum av häcken när fåren inte räckor längre in, därför tror jag inte att de flyttbara sidor gör någon nytta.
Ytterligare har vi lärt oss att diagonalmodellen måste soppleras med ett lastband för att undvika att de  >:D lamm inte tar sig in i häcken, där de äter, pissar och bajsar och därutöver inte ka ta sig ut igen för att de har ätit för mycket ;D. Om man har plastdada balar minskar spillet avsevärd om man inte öppnar balarna helt från början   
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

uffeoanette

« Svar #3 skrivet: 01 nov-13 kl 20:04 »
Vad är det du tycker är opraktiskt?

Jag tycker inte den är opraktisk, utan undrade vad ni andra tycker. Har aldrig upplevt den i verkligheten utan ville bara ha åsikter innan jag köper grisen i säcken.

ewe

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 01 nov-13 kl 22:12 »
Oj, förlåt, läste för fort där.
Vi brukar inte ha foderhäcken ute vi har den precis innanför porten så fåren kan äta runt halva häcken. Vet inte vad som är opraktiskt... Kommer inte på nåt nu direkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 2 användare
junneboy, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser