Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cylinder med två ändlägen till trepunkten?  (läst 1157 gånger)

Rubensgården

• Gäst
Cylinder med två ändlägen till trepunkten?
« skrivet: 25 okt-13 kl 07:15 »
Föregående ägare har knäckt infästningen till trepunkten så att ändlägesinställningen är kass. Nu lyfter cylindern så högt att kolven hoppar ur. Dessutom rycks kedjorna till hitchen av. Kolven är av skåltyp som det går ner en rundad stake i som går till axeln för lyftarmarna. Har ställt ner kickouttrycket på ventilen men skulle man råka hålla kvar blir det fulltryck.

Enda lösningen att tämja traktorns 200 bar är kanske att sätta dit en cylinder med två ändlägen?

Finns sådana beg?

Vad skulle tillverkning kosta?

TW

• Finland
SV: Cylinder med två ändlägen till trepunkten?
« Svar #1 skrivet: 27 okt-13 kl 01:19 »
Tycker det där låter krångligt och knappast blir det varken billigt eller bra.

Jag skulle fara till närmaste traktorskrot och skaffa "nya" delar i stället för de som har knäckts. De där stora gjutjärnsdelarna brukar ofta vara förhållandevis billiga eftersom de sällan går sönder. Sedan skulle jag plocka ihop lyftsystemet kring den nya stommen och sätta i nya slitdelar där det behövs och skruva ihop som det var konstruerat från början.

En annan möjlighet skulle vara att köpa en hel bakaxel med lyft och allt från en skrotad traktor och ge den en översyn och sedan byta hela paketet.

Jag är ingen riktig mekaniker men har ju pulat litet med lyften på traktorn min och sett att det mesta verkar vara konstruerat som det är av en orsak.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Rubensgården

• Gäst
SV: Cylinder med två ändlägen till trepunkten?
« Svar #2 skrivet: 28 okt-13 kl 20:39 »
Har konstaterat att jag nog ska sätta dit ett länkage som petar ner ventilen när övre ändläge är nått. Att hitta nya delar till en 9/16 är nog inte så enkelt men jag spanar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser