Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlök  (läst 37165 gånger)

Myrkott

• Östergötland
SV: Vitlök
« Svar #180 skrivet: 13 mar-14 kl 11:15 »
Mina har kommit upp några centimeter och ser pigga och käcka ut. Har fått tag i en östgötsk sort som heter Gusum. Eftersom det är det enda som växer i landet ännu tar jag med mig kaffet ut och sitter en stund och glor på vitlöken varje morgon :-)
Alla klyftor verkar ha tagit sig, men av bulbillerna jag satte (eftersom jag inte hade så mycket utsäde) syns inga livstecken.
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #181 skrivet: 13 mar-14 kl 11:51 »
Jag har haft 2 käcka individer som växte sig stora och gröna redan i höstas. De växte genom lövtäcket och nätet. Men efter att ha bökat runt i landet i går kan jag konstatera att jag har rader och små gröna knubbiga strån på några cm i fina rader. Så även de mer sömniga vitlökarna har vaknat. Funderar på om jag orkar bära ut lite gödsel till dem idag.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #182 skrivet: 13 mar-14 kl 12:03 »
Två bortglömda har tittat upp. De andra blev jag inte färdig att sätta förrän för två veckor sedan och där hade inget hänt sist jag kollade.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

grisslan

• Skåne
« Svar #183 skrivet: 13 mar-14 kl 20:03 »
Fick aldrig ner vitlöken jag köpte på mej i höstas... Fick ner dom först i går, hoppas på ett hyffsat resultat ändån. Planterade sorter: Leningradskij, Rysk 4, & två som jag inte minns namnen på... (En röd ryss & en stor vit från plantagen).
Kom du levandes i hamn var det inget hårt vädeer.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #184 skrivet: 15 mar-14 kl 08:12 »
Mina har kommit upp några centimeter och ser pigga och käcka ut. Har fått tag i en östgötsk sort som heter Gusum. Eftersom det är det enda som växer i landet ännu tar jag med mig kaffet ut och sitter en stund och glor på vitlöken varje morgon :-)
Alla klyftor verkar ha tagit sig, men av bulbillerna jag satte (eftersom jag inte hade så mycket utsäde) syns inga livstecken.
Låter härligt, dricka kaffe och glo på vitlök :)
Gusum verkar väldigt intressant, är det via sesam? Finns det möjlighet att få tillgång av din skörd? Bulbiller är att föredra.
Min erfarenhet av bulbiller är att de är lite senare klyftor.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #185 skrivet: 15 mar-14 kl 19:48 »
Sitter och funderar på varför man odlar olika sorters vitlök? Smakar de olika? Eller varför? Själv odlar jag bara en sort sedan ganska många år... och självklart kommer jag inte ihåg vad den heter för tillfället. Får skylla på att jag lämnade hjärnan någonstans på ICA Maxi. Fy vad det är jobbigt att storhandla.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #186 skrivet: 15 mar-14 kl 20:04 »
Sitter och funderar på varför man odlar olika sorters vitlök? Smakar de olika? Eller varför? Själv odlar jag bara en sort sedan ganska många år... och självklart kommer jag inte ihåg vad den heter för tillfället. Får skylla på att jag lämnade hjärnan någonstans på ICA Maxi. Fy vad det är jobbigt att storhandla.
angenäm fråga får jag säga, alltid bra att förklara för sig själv va fan man håller på med :-)
Den första anledningen till ha olika sorter är om du vill ha flätbar blast eller inte. Sen handlar det även om när du vill/kan plantera, vissa sorter går bra att vårplantera.
Javisst smakar de olika men variationen har en viss begränsning. Olika sorter har även olika egenskaper såsom storlek, klyftantal, klyftstorlek och lagringsduglighet. Med det sistnämnda följer även egenskaper att hantera i köket, lättskalade sorter har kortare hållbarhet och vice versa.
Sen i mitt fall handlar det om ett uppskattande av vitlök som gör att jag vill veta mer och då är att odla olika sorter ett bra sätt. Efterhand har jag hittat mina favoriter och de odlar jag mer av på bekostnad av antalet sorter.

henrietta70

• Skåne
« Svar #187 skrivet: 15 mar-14 kl 20:25 »
angenäm fråga får jag säga, alltid bra att förklara för sig själv va fan man håller på med :-)
Den första anledningen till ha olika sorter är om du vill ha flätbar blast eller inte. Sen handlar det även om när du vill/kan plantera, vissa sorter går bra att vårplantera.
Javisst smakar de olika men variationen har en viss begränsning. Olika sorter har även olika egenskaper såsom storlek, klyftantal, klyftstorlek och lagringsduglighet. Med det sistnämnda följer även egenskaper att hantera i köket, lättskalade sorter har kortare hållbarhet och vice versa.
Sen i mitt fall handlar det om ett uppskattande av vitlök som gör att jag vill veta mer och då är att odla olika sorter ett bra sätt. Efterhand har jag hittat mina favoriter och de odlar jag mer av på bekostnad av antalet sorter.

YES!!!!!
Som nybörjare hoppas jag hitta min sort - som har stora klyftor, jämna klyftor i storlek (om nu inte jag blir förälskad i att sätta ut de miniklyftorna som finns speciellt de franska sorterna - hos mig i vart fall efter första året - för tidig vitlök och enhetlök), är lätta att skala (jag älskar mjölksyrade klyftor och då skalar jag i stora mängder åt gången, som går att lagra länge (det kan vara flera månaders skillnad på lagringsbarhet) och möjligen om det finns skillnad på hur lätt de äldre vitlökarna börjat gro ifall det blir kyligare - eller om jag måste förvara min skörd inomhus (fast var??? sovrumsskåpet - under sängen...).
I vintras blev mitt matförråd för kallt och när det blev varmare vaknade vitlöken i liv - jätte tidigt =O(

Kan rekommendera alla som är intresserade av att hitta "sin" egen favorit att gå med i vitlöksklubben och köpa hans lilla bok om vitlök:
http://www.tomatklubben.se/garlic.html

OCH köpa utsäde av honom. Efter sommaren vet jag hur det blev.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #188 skrivet: 16 mar-14 kl 08:28 »
YES!!!!!
Som nybörjare hoppas jag hitta min sort - som har stora klyftor, jämna klyftor i storlek (om nu inte jag blir förälskad i att sätta ut de miniklyftorna som finns speciellt de franska sorterna - hos mig i vart fall efter första året - för tidig vitlök och enhetlök), är lätta att skala (jag älskar mjölksyrade klyftor och då skalar jag i stora mängder åt gången, som går att lagra länge (det kan vara flera månaders skillnad på lagringsbarhet) och möjligen om det finns skillnad på hur lätt de äldre vitlökarna börjat gro ifall det blir kyligare - eller om jag måste förvara min skörd inomhus (fast var??? sovrumsskåpet - under sängen...).
I vintras blev mitt matförråd för kallt och när det blev varmare vaknade vitlöken i liv - jätte tidigt =O(

Kan rekommendera alla som är intresserade av att hitta "sin" egen favorit att gå med i vitlöksklubben och köpa hans lilla bok om vitlök:
http://www.tomatklubben.se/garlic.html

OCH köpa utsäde av honom. Efter sommaren vet jag hur det blev.

Då skulle jag rekommendera den variant av estnisk röd jag har, även leningradskij passar in i din kravbild. De flesta rocamboler gör det, testar en "bravaria" i år.
Jag kan rekommenderar (förutom vitlöksklubben) att ta kontakt med Masa här på alternativ.nu samt att titta in på slangehvidloeg.dk

henrietta70

• Skåne
« Svar #189 skrivet: 16 mar-14 kl 19:05 »
Jepp - Leningradskij har jag, även Ural 1 och Rysk Topset (ska se om jag fortsätter att gilla enhetsklyftorna som jag satt ny på våren av topplökarna - och om de lyckas - eller om de bara ska finnas när tillfälle ges - ifall de är svåra att lagra något längre - annars kan man mjölksyra dem direkt). Fick även en lök som bonus som hette Tsezi. På kurs hos Truedsson.

Ser inte Estnisk röd i Åkes Truedssons lista för förra året. Men gissar att din kommer därifrån.
Skrev upp namnet på min planterings- och komma-ihåg-lista.

Tack för tipsen! Håller som bäst på att läsa genom alla svar Masa har gett i olika trådar =O) 40 år som "hobby"odlare ger sin respekt!
Danska sidan var intressant. Och din sida har jag redan tidigare hittat till!

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #190 skrivet: 17 mar-14 kl 07:38 »
Jepp - Leningradskij har jag, även Ural 1 och Rysk Topset (ska se om jag fortsätter att gilla enhetsklyftorna som jag satt ny på våren av topplökarna - och om de lyckas - eller om de bara ska finnas när tillfälle ges - ifall de är svåra att lagra något längre - annars kan man mjölksyra dem direkt). Fick även en lök som bonus som hette Tsezi. På kurs hos Truedsson.

Ser inte Estnisk röd i Åkes Truedssons lista för förra året. Men gissar att din kommer därifrån.
Skrev upp namnet på min planterings- och komma-ihåg-lista.

Tack för tipsen! Håller som bäst på att läsa genom alla svar Masa har gett i olika trådar =O) 40 år som "hobby"odlare ger sin respekt!
Danska sidan var intressant. Och din sida har jag redan tidigare hittat till!
Nej, min variant av estnisk röd kommer från en odlare (fågelvägen odla.nu) som fick den av en rysk kålhandlare när hon bodde i finland. Vet inte om det är estnisk röd men vi kallar den för det. Sen när det gäller vitlökssorter är det som så att kärt barn har många namn dvs att vid en genetisk undersökning visade det sig att olika sorter eg var samma, de har bara döpts om under resans gång.

Vad är det för topplök? Från topset eller hals/pseudo/stresslökar från typ 1 lökar?
Tsezi låter intressant, är det en typ 5 el 6?
Ta sedan och lär dig om hur att behandla utsäde för att minska sjukdomsspridning, då kan du genom resor och resande vänner hitta intressanta sorter.

En anledning till varför olika sorters vitlök. Precis som med människor gillar jag variation när det gäller växter.
« Senast ändrad: 17 mar-14 kl 11:10 av kraut »

Myrkott

• Östergötland
« Svar #191 skrivet: 17 mar-14 kl 14:31 »
Låter härligt, dricka kaffe och glo på vitlök :)
Gusum verkar väldigt intressant, är det via sesam? Finns det möjlighet att få tillgång av din skörd? Bulbiller är att föredra.

Har fått Gusum från en odlarkompis, men det är ju fullt möjligt att han fått sitt utsäde från Sesam. Ska kolla.
Vad jag sett hittills av Gusum är att den ger ganska stora, svagt violettstrimmiga lökar med matiga klyftor. Den sköt inte upp något grönt under vintern trots att det var så milt.

Klart att du kan få lite bulbiller! :). Påminn mig till hösten bara.
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

christelle

• Blekinge
« Svar #192 skrivet: 17 mar-14 kl 15:01 »
Skulle gräva igenom en odlingsbit full med ogräs och hittar 15-20 cm långa vitlöksblast från de bulbiller jag satte för 1½ år sedan  :D Jag trodde de dukat under i torkan förra året och hade glömt dem helt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

henrietta70

• Skåne
« Svar #193 skrivet: 17 mar-14 kl 18:46 »
Vad är det för topplök? Från topset eller hals/pseudo/stresslökar från typ 1 lökar?
Tsezi låter intressant, är det en typ 5 el 6?

Ja du - som jag har  förstått så är det en salig blandning av stresslökar och bulbiller (nytt ord för mig och nu när jag tittar på bilder på bulbiller så fick en sort just sådana).
Sensommaren/hösten 2012 satte jag tre olika sorters vitlök. För första gången. Det var nog typ 1 i alla fall två av dem? Två färgvarianter beställde jag på nätet - utan nåt speciellt namn, den ena var rödskalig och den andra vit. Det var dessa som blev lätt stressade.
Senare köpte jag ett antal vitlökar hos Åbergs utanför Ystad. Minns inte namnet - och det var den enda sorten som var frisk nog. Dessa var såna "ormlökar" som fick bulbiller - kan det stämma?
När jag skördade så blandade jag allt hejvillt då jag visste att till nästa nedsättning skulle jag ha varit på kurs och köpt "riktig" utsäde. I år ska jag vara noga när jag skördar och märka allt, skriva upp lite antäckningar osv. Ska även försöka ta eget utsäde.
Alla dessa smålökarna jag har satt nu är lite bonus och de kan lika väl användas som typ gräslök eller om det blir enhetsklyftor. De är inget att fortsätta på just pga att jag inte har en aning om vad är vad.

Nästa vår kommer jag dock försöka få enhetsklyftor av Rysk Topset. I annat fall utsäde till året därpå.

Lite naivt nog trodde jag att dessa små stresslökar och bulbiller skulle ge fina enhetsklyftor (som de man köper i affären, Kinesiska) men så kommer det nog inte bli =O) Bara en massa minivitlökar med ännu mindre klyftor =O)

Jag är hopplös... Som vanligt fick jag namnet fel - nånstans på vägen från verkligheten till mina anteckningar =O/
TsezAR - inte Tsezi. Tsezar är typ 5.
"Få stora eller mycket stora lättskalade klyftor med lilarandigt skal."

Ta sedan och lär dig om hur att behandla utsäde för att minska sjukdomsspridning, då kan du genom resor och resande vänner hitta intressanta sorter.

AHA! Är det här man får den riktiga nyttan av bulbillerna!? Men - kan man använda stresslökarna även? Är det skillnad?

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #194 skrivet: 17 mar-14 kl 22:41 »
Har fått Gusum från en odlarkompis, men det är ju fullt möjligt att han fått sitt utsäde från Sesam. Ska kolla.
Vad jag sett hittills av Gusum är att den ger ganska stora, svagt violettstrimmiga lökar med matiga klyftor. Den sköt inte upp något grönt under vintern trots att det var så milt.

Klart att du kan få lite bulbiller! :). Påminn mig till hösten bara.
Det kan du skriva upp att jag kommer att göra :-)

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #195 skrivet: 17 mar-14 kl 22:43 »
Skulle gräva igenom en odlingsbit full med ogräs och hittar 15-20 cm långa vitlöksblast från de bulbiller jag satte för 1½ år sedan  :D Jag trodde de dukat under i torkan förra året och hade glömt dem helt.
Spännande och positiv överraskning :-)

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #196 skrivet: 17 mar-14 kl 22:59 »
Ja du - som jag har  förstått så är det en salig blandning av stresslökar och bulbiller (nytt ord för mig och nu när jag tittar på bilder på bulbiller så fick en sort just sådana).
Sensommaren/hösten 2012 satte jag tre olika sorters vitlök. För första gången. Det var nog typ 1 i alla fall två av dem? Två färgvarianter beställde jag på nätet - utan nåt speciellt namn, den ena var rödskalig och den andra vit. Det var dessa som blev lätt stressade.
Senare köpte jag ett antal vitlökar hos Åbergs utanför Ystad. Minns inte namnet - och det var den enda sorten som var frisk nog. Dessa var såna "ormlökar" som fick bulbiller - kan det stämma?
När jag skördade så blandade jag allt hejvillt då jag visste att till nästa nedsättning skulle jag ha varit på kurs och köpt "riktig" utsäde. I år ska jag vara noga när jag skördar och märka allt, skriva upp lite antäckningar osv. Ska även försöka ta eget utsäde.
Alla dessa smålökarna jag har satt nu är lite bonus och de kan lika väl användas som typ gräslök eller om det blir enhetsklyftor. De är inget att fortsätta på just pga att jag inte har en aning om vad är vad.

Nästa vår kommer jag dock försöka få enhetsklyftor av Rysk Topset. I annat fall utsäde till året därpå.

Lite naivt nog trodde jag att dessa små stresslökar och bulbiller skulle ge fina enhetsklyftor (som de man köper i affären, Kinesiska) men så kommer det nog inte bli =O) Bara en massa minivitlökar med ännu mindre klyftor =O)

Jag är hopplös... Som vanligt fick jag namnet fel - nånstans på vägen från verkligheten till mina anteckningar =O/
TsezAR - inte Tsezi. Tsezar är typ 5.
"Få stora eller mycket stora lättskalade klyftor med lilarandigt skal."

AHA! Är det här man får den riktiga nyttan av bulbillerna!? Men - kan man använda stresslökarna även? Är det skillnad?
Nej, det är egentligen ingen skillnad mellan stresslöken och bulbillerna. De gror när du planterar dem. Skillnaden är att typ1 sätter stresslök när de odlas på våra breddgrader men inte där de ursprungligen odlats fram. Rysk topset tex sätter alltid topplök med bulbiller (kallas även för ormlök).
Sätter du bulbiller kan du inom 3-5 år med omplanteringar få normalstor lök. Ta och plantera enhetsklyftorna du får första året så får du snabbare stor lök.
Att odla enhetslök från bulbill kräver att man aldrig utsätter vitlöken för temperatur under 7°c vilket är svårt.

saint206

• Småland
« Svar #197 skrivet: 19 mar-14 kl 14:42 »
Oj vad mycket special det var för vitlök!! Jag som alltid stoppar ner lite klyftor här och där bland blommor och matgrönt för att hålla ohyra borta... Å äta blasten.. I år hade den övervintrat i roskrukorna i bon, så dom stack upp redan i februari..:P
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

henrietta70

• Skåne
« Svar #198 skrivet: 19 mar-14 kl 19:40 »
=O)
Förmodligen för att vi aldrig hade överlevt utan vårt vitlök! Och utöver det - lite odlingsnördar??

Har idag fått bekräftat att jag inte ens luktade vitlök - hos läkaren - fast jag hade satt i mig 3-4 klyftor råa bara 3 timmar tidigare. Svaret måste vara - att det var mjölksyrade klyftor!

masa

• -
« Svar #199 skrivet: 20 mar-14 kl 12:50 »
=O)
Förmodligen för att vi aldrig hade överlevt utan vårt vitlök! Och utöver det - lite odlingsnördar??

Har idag fått bekräftat att jag inte ens luktade vitlök - hos läkaren - fast jag hade satt i mig 3-4 klyftor råa bara 3 timmar tidigare. Svaret måste vara - att det var mjölksyrade klyftor!

Om man äter tillräckligt mycket vitlök, behöver ej vara mjölksyrade, slutar man lukta vitlök. Vi har gjort tester och det har hittills alltid givit samma resultat: Äter man en hel vitlök varje dag, luktar man inte vitlök. Kanske räcker det med mindre, har inte kollat. Lökarna har ju olika storlek och jag har inte pejling på hur många gram som behövs.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 1 användare
TerraMorsh

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser