Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlök  (läst 37127 gånger)

kraut

• Skåne
    • postannelund
SV: Vitlök
« Svar #80 skrivet: 08 nov-13 kl 12:17 »
Brukar köpa ica ekologiska när mina egna är slut. De har väldigt god smak, bra klyftstorlek och lättskalade. Däremot skulle jag aldrig sätta av just dessa, de har ofta svampangrepp.
Sen kan ibland euroshoppers nät för 19kr hålla mycket bättre kvalitet än delikatessvitlök som tex rose de lautrec som är tokdyr. Nåja, här skiner solen och jag jobbar hela helgen.

Gilbert

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 08 nov-13 kl 12:33 »
Sen kan ibland euroshoppers nät för 19kr hålla mycket bättre kvalitet än delikatessvitlök som tex rose de lautrec som är tokdyr.

Jag beställde en hel påse Lautrec sättlök som jag hoppas mycket på. En intresserad på forumet fick lite sättlök inkl en Lautrec. Hoppas allt går bra.

Gilbert

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 08 nov-13 kl 12:43 »
En länk till anvisningar.

http://www.thegarlicfarm.co.uk/Documents/122009%20Planting%20Instructions.pdf

Dessa lökar kanske måste ha lite skydd mot vintern.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #83 skrivet: 08 nov-13 kl 22:04 »
Jag beställde en hel påse Lautrec sättlök som jag hoppas mycket på. En intresserad på forumet fick lite sättlök inkl en Lautrec. Hoppas allt går bra.
Det är en väldigt intressant sort men de som sålts i grönsaksdisken har inte hållt bra kvalitet. Oftast är det lagringsskador.
Hoppas man får se bilder på dina.

Gilbert

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 08 nov-13 kl 22:15 »

Gilbert

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 08 nov-13 kl 22:25 »

Gilbert

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 09 nov-13 kl 17:16 »
Intressant föreläsning om vitlök, hardneck & softneck skillnad samt skillnaden i smak och förvaringsmöjligheter.

Klicka bort annons och annat crap som kommer upp.

https://www.youtube.com/watch?v=WiTgP3clnqo#t=75

Gilbert

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 09 nov-13 kl 17:23 »
Hardneck, kan inte lagras lika bra, men smakar lite bättre och är mindre (jämfört med Softneck).

Softneck, kan lagras bättre, smakar något mindre men blir större (jämfört med Hardneck).

Gilbert

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 10 nov-13 kl 15:57 »
Med en sådan lista vill man gärna veta om Elephant Garlic räknas som H eller S?

Elephant Garlic

Lautrec Purple Red    (hardneck)
Korean Red    (hardneck)
Persian Star    (hardneck)
Sibirian Marbled    (hardneck)
Pyong Yang    (hardneck)
Carcassonne Wight   (hardneck)
Chesnok Wight    (hardneck)

Early Purple Wight    (softneck)
Tuscany Wight    (softneck)
Picardy Wight   (softneck)
Provence Wight    (softneck)
Vallelado       (softneck)
Solent Wight    (softneck)

Linkan

• Västmanland
« Svar #89 skrivet: 10 nov-13 kl 16:14 »
Jag tror inte den räknas som varken eller då den är släkt med purjolök, dock sägs den smaka mer som vitlök än som purjolök dock mild.
Ska bli spännande och se hur smaken är på denna lök. Vad det gäller lagring så skall elephant garlic ha lång lagringstid.

Gilbert

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 10 nov-13 kl 19:01 »
Några har skrivit "Softneck variety". Ser man till lång lagring, sin storlek och milda smak så hamnar den kanske ditåt.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #91 skrivet: 10 nov-13 kl 22:53 »
Med en sådan lista vill man gärna veta om Elephant Garlic räknas som H eller S?

Elephant Garlic

Lautrec Purple Red    (hardneck)
Korean Red    (hardneck)
Persian Star    (hardneck)
Sibirian Marbled    (hardneck)
Pyong Yang    (hardneck)
Carcassonne Wight   (hardneck)
Chesnok Wight    (hardneck)

Early Purple Wight    (softneck)
Tuscany Wight    (softneck)
Picardy Wight   (softneck)
Provence Wight    (softneck)
Vallelado       (softneck)
Solent Wight    (softneck)
Hardneck eller softneck är ju inte det enda sättet att klassifiera vitlök på även om det är tämligen i ögonfallande. Även inom dessa "grupper" finns stor variation då de har olika ursprung.
Storleksmässigt skiljer S eller H sig inte åt men dock lagringstid. Silverskins är tex mest lagringsdugliga och är ofta flätbar men det händer att den sätter topplök.
För mer läsning om klassifikation läs gärna Åke Truedsson "allt om vitlök", Engeland "growing greate garlic" eller meredith "the complete book of garlic".

Gilbert

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 11 nov-13 kl 01:55 »
För mig räcker en sådan indelning till att börja med, resten lär man kanske få uppleva. Alla lökar kommer garanterat inte upp heller.
Men nu har jag gett dem chansen och vi får se i vår. Jag som rest en del borde ha samlat mera vitlökar och testat tidigare.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #93 skrivet: 11 nov-13 kl 08:40 »
För mig räcker en sådan indelning till att börja med, resten lär man kanske få uppleva. Alla lökar kommer garanterat inte upp heller.
Men nu har jag gett dem chansen och vi får se i vår. Jag som rest en del borde ha samlat mera vitlökar och testat tidigare.
Det ska enbart ses som stöd och hjälp för att inte gå vilse i vitlökslandet då vissa sorter växer  på ett visst sätt på sin pålort och ett helt annat sätt om den växer i en främmande klimatzon.
Kul att samla på sig lite lökar. Vart reser du nästa gång?

Gilbert

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 11 nov-13 kl 08:55 »
Jag har i år varit i Korea och i Vietnam, t ex åkt från Saigon till Hanoi via Hue där det odlas mest i hela Vietnam utan att ta med vitlök hem.
Ett par 1000 foton men inga vitlökar. Det känns lite ogjort just nu, men det har gått att skrapa ihop och byta till sig en och annan lök ändå.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #95 skrivet: 11 nov-13 kl 09:49 »
Jag har i år varit i Korea och i Vietnam, t ex åkt från Saigon till Hanoi via Hue där det odlas mest i hela Vietnam utan att ta med vitlök hem.
Ett par 1000 foton men inga vitlökar. Det känns lite ogjort just nu, men det har gått att skrapa ihop och byta till sig en och annan lök ändå.
Koreanska lökar fungerar som sagt fint här i sverige och det är ju kul att testa. Hur det skulle gå för en vietnamesisk vitlök i sverige skulle vara intressant att se. Själv har jag odlat en från nepal (gåva) men den var rejält vilsen här(finns på min blogg). Behandla och avgränsa eventuellt utsäde så att du inte får med dig otrevligheter hem.

Gilbert

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 11 nov-13 kl 14:50 »
Hittade bilder från Vietnam, långt ut på bystan bland bönder.

85-90 miljoner människor, 200.000 betalar skatt dvs utländska företag. All jordbruksmark är fritt statligt arrende. Landet är ganska "rött".
Världens största exportörer av ris och kaffe. Det är kaffe som gäller i Vietnam, inte te som man kanske tror.
Alla odlar kålväxter, kryddor, vitlök och förstås ris.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #97 skrivet: 12 nov-13 kl 10:03 »
kul med bilder och särskilt om de är ifrån varmare breddgrader med tanke på vädret som det är nu hos mig:)

Gilbert

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 12 nov-13 kl 10:59 »
Här är det +7 grader och regn.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #99 skrivet: 12 nov-13 kl 17:24 »
Här är det +7 grader och regn.
Något åt det hållet här oxå men på torsdag och fredag får det vara dax (om nu inte barnens feber och förkylning även drabbar mig).
Förbereder imorgonkväll.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser