Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlök  (läst 36982 gånger)

kraut

• Skåne
    • postannelund
SV: Vitlök
« Svar #60 skrivet: 01 nov-13 kl 18:32 »
De sättlökarna jag köpte på Granngården (3 lökar 49 sek/paket) är absolut inte större än de här.
Jag har gått igenom allt och ser inga konstigheter. Får jag vara riktig nöjd? För det är jag.
Elefantvitlök har jag aldrig odlat så avstånd odyl har jag ingen aning om.
Granngårdslökarna, är det casablanca? De brukar vara små, i synnerhet jämfört med priset.
Skönt med bra storlek på sättlöken för det kan variera. Bra att veta om man själv beställer därifrån någon gång.

Gilbert

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 01 nov-13 kl 18:36 »
Det som man oftast hittar i butik är lökar med stort och smått i varierande storlekar.
De här sättlökarna är jämnstora runt om med enstaka undantag.
Som sättlök att smaka och bygga vidare på är det riktigt fina lökar.
Nu skall jag bygga ut vitlöksodlingen lite tills nästa år.

De som levererats som klyftor vet jag förstås inget om mera än att jag fått stora klyftor, har inte sett hela löken där.

Gilbert

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 02 nov-13 kl 07:52 »
Kan man sätta byggplast och häfta fast över pallkragar som satts med vitlök. Jag har ramat in dem för att ha koll på sorterna.
Ser också att djur, typ katt mm har varit där och krafsat ordentligt vilket gör mig putt!

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #63 skrivet: 02 nov-13 kl 09:01 »

Verkligen en god idé! De flesta katter gillar nyplanterat områder!

mvh/
anne-li
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #64 skrivet: 02 nov-13 kl 09:57 »
Kan man sätta byggplast och häfta fast över pallkragar som satts med vitlök. Jag har ramat in dem för att ha koll på sorterna.
Ser också att djur, typ katt mm har varit där och krafsat ordentligt vilket gör mig putt!
Jag lägger nät över nyplanteringen, håller borta katter och andra skadedjur. När väl kylan kommit lägger jag lövtäcke över för att konservera kylan i jorden samt att minska näringsläckage. Allt lyfts bort när det är dax för löken att titta upp.

Linkan

• Västmanland
« Svar #65 skrivet: 03 nov-13 kl 07:28 »
Tackar för referensen Gilbert! Hittade detta i deras pdf "planting instructions":

Citera
Elephant Garlic: Follow the same directions as for garlic but increase the spacing to 12”. Try
planting some cloves of Elephant Garlic in the herbaceous border. They make attractive &
outstanding plants, 4-5’ tall with a purple flowering head.
Plant from September. though planting up to March is possible but the likelihood of the clove
producing one “Solo” bulb, one solid piece of garlic flesh, is increased. These can be replanted
the next autumn to produce a bulb with cloves the following summer. To gain the largest
Elephant Garlic bulbs, snip the flowering head when it emerges. Tastes great in a stir fry.
Harvest Elephant Garlic before the bulb begins to split. This is usually from mid June to the
beginning of July.

Blir alltså 30,5cm i avstånd mellan klyftorna på elefantvitlöken.
Täcka med nät eller dylikt är en bra idé om man har katter som är där och krafsar, dem sprätter lätt upp klyftorna och förstör dina förutsättningar annars, kattskit är inte den bästa gödningen heller. Speciellt inte med mycket av den kattmat som finns att tillgå.

Sitter nu och funderar på om jag ska våga mig på en beställning i år eller om jag ska nöja mig med mina Sabradome och beställa nästa år, jag gillar deras urval och elefantlöken är minst sagt intressant!
« Senast ändrad: 03 nov-13 kl 07:35 av Linkan »

masa

• -
« Svar #66 skrivet: 03 nov-13 kl 11:55 »
Jag har odlat elefantlök i mer än 15 år. Det är inte någon vitlök, närmast släkt med purjolök. Den smakar inte vitlök, jag är inte speciellt tilltalad av smaken, men det finns entusiaster som skattar elefantlöken mycket högt.
 Problemet med elefantlöken för min del har varit att jag aldrig har lyckats att få den att överleva vintern när jag har planterat den på hösten. Senaste försöket gjorde jag förra året, men ingenting kom upp på våren. Någon vår har det kommit upp en enstaka planta från en kvarglömd lök, men det är allt. Vårplantering fungerar bra, men det blir ju en del odelade lökar, vilka jag brukar använda som utsäde påföljande vår. Elefantlöken är mycket hållbar, så det är inget problem att förvara skörden till nästa vår. Så jag skulle rekommendera Gilbert att spara några klyftor till våren om höstplanteringen skulle misslyckas, det kan möjligen vara lite svårare att få lösa klyftor att hålla över vintern, men det borde gå om man planterar så tidigt det bara går när våren kommer.

Gilbert

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 03 nov-13 kl 13:20 »
Jag har dragit över en hel bal torvmull och sedan plastat med lite hål.
Vi får se i vår, det är spänningen med allt man försöker sig på.
Man kanske skulle låta den förgro innan man sätter ut den?

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #68 skrivet: 07 nov-13 kl 08:20 »
Äntligen börjar väderleken bli kyligare men dessvärre även blötare. Får hoppas på att det blir bättre nästa vecka då jag har tid att plantera.
Hur ligger ni andra till?

Gilbert

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 07 nov-13 kl 08:28 »
Jag har satt en vända men väntar lite med allt nytt. Här är också blött värre.
Hur kan man öka chanserna att lökarna tar sig ute senare?

Linkan

• Västmanland
« Svar #70 skrivet: 07 nov-13 kl 09:31 »
Jag har odlat elefantlök i mer än 15 år. Det är inte någon vitlök, närmast släkt med purjolök. Den smakar inte vitlök, jag är inte speciellt tilltalad av smaken, men det finns entusiaster som skattar elefantlöken mycket högt.
 Problemet med elefantlöken för min del har varit att jag aldrig har lyckats att få den att överleva vintern när jag har planterat den på hösten. Senaste försöket gjorde jag förra året, men ingenting kom upp på våren. Någon vår har det kommit upp en enstaka planta från en kvarglömd lök, men det är allt. Vårplantering fungerar bra, men det blir ju en del odelade lökar, vilka jag brukar använda som utsäde påföljande vår. Elefantlöken är mycket hållbar, så det är inget problem att förvara skörden till nästa vår. Så jag skulle rekommendera Gilbert att spara några klyftor till våren om höstplanteringen skulle misslyckas, det kan möjligen vara lite svårare att få lösa klyftor att hålla över vintern, men det borde gå om man planterar så tidigt det bara går när våren kommer.

Vilken zon bor du i? Det kan ju göra stor skillnad på om det funkar med höstplantering eller inte.

Jag har satt en vända men väntar lite med allt nytt. Här är också blött värre.
Hur kan man öka chanserna att lökarna tar sig ute senare?

Jag har läst nånstans om folk som satt dem i kruka inne först sedan planterat ut dem, om detta är någon bra praxis vet jag dock inte. Källare/jordkällare kanske är lämplig plats för sådant försök i så fall. Jag skulle nog försöka plantera dem ute denna vecka hur som. Vintern är ju mycket mild hitills.

Jag har nu sått all min vitlök, vart ett 60-tal. Jag ska nu gå ut och täcka landet med löv sen är det bara att vänta på skörd.

Gilbert

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 07 nov-13 kl 09:50 »
Jag satte sent pga vädret men tydligen inte tillräckligt sent, mina har små gröna pluppar som tittat upp 1 mm.

Leineri

• Hälsingland
« Svar #72 skrivet: 07 nov-13 kl 11:19 »
Jag har halva utsädet kvar i kartongen för fältet hade blivit så vattensjukt. Idag kom första snön :(

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #73 skrivet: 07 nov-13 kl 21:36 »
Min egenodlade sättvitlök (diverse ryska sorter) ligger på mellan 50 och 60 gram. Jag prov-vägde dem nu, så detta är den torkade vikten där de yttersta skalen samt rötterna tagits bort. Jag köpte ursprungslökarna av Åke Truedsson för 3 år sedan, och har alltså odlat eget utsäde i två omgångar. Lökarna har stora bra klyftor (inga/få tvillingklyftor), 5-7 stycken per lök. Storleken verkar stabil över tid.

De franska sorterna man kan köpa i trädgårdsaffärer är betydligt större och har framförallt fler klyftor per lök. Dock blir den odlade storleken betydligt mindre, så jag har övergivit de sorterna.

Den enda strålning mina vitlökar har fått är solens UV-strålar, den allmänna bakgrundsstrålningen samt under de senaste månaderna radonsstrålningen från huset jag bor i.  :-*

Lite strålningssiffror från typisk svensk kommun: https://www2.varmdo.se/dman/Document.phx?documentId=tc01211144341354&cmd=download

Jag har inte försökt lära mina vitlökar att skilja på de och dem (eller för den delen vi och oss). Vem vet, de kanske skulle bli arga och vägra gro på rent pin kiv. ;D
« Senast ändrad: 08 nov-13 kl 08:36 av Opicina »
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

christelle

• Blekinge
« Svar #74 skrivet: 07 nov-13 kl 23:08 »
Satt min vitlök denna veckan. Eftersom det inte gått att få tag i "riktigt" utsäde så får Coops ekologiska variant duga, har satt den i många omgångar förr och det brukar bli jättebra. Sen har jag en del bulbiller kvar i jorden som inte togs upp i somras och nu är täckta av nersågade trädgrenar så det ska bli intressant att se om de överlever en vinter till i jorden  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #75 skrivet: 08 nov-13 kl 08:21 »
Satt min vitlök denna veckan. Eftersom det inte gått att få tag i "riktigt" utsäde så får Coops ekologiska variant duga, har satt den i många omgångar förr och det brukar bli jättebra. Sen har jag en del bulbiller kvar i jorden som inte togs upp i somras och nu är täckta av nersågade trädgrenar så det ska bli intressant att se om de överlever en vinter till i jorden  ;)
Hur brukar coops ekologiska växa? Topplök? Klyftantal?

christelle

• Blekinge
« Svar #76 skrivet: 08 nov-13 kl 08:33 »
Hur brukar coops ekologiska växa? Topplök? Klyftantal?
Ja, har de iaf gjort för två år sen och sen bakåt i flera år. Rätt många klyftor, kan kika om det står nåt på förpackningen...

Gilbert

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 08 nov-13 kl 09:08 »
Coop och Citygross har samma leverantör.

christelle

• Blekinge
« Svar #78 skrivet: 08 nov-13 kl 09:14 »
Coop och Citygross har samma leverantör.
Ok, har varit nåt problem med grobarheten, är de behandlade på nåt vis? i så fall får jag köpa en ytterligare omgång vitlök nånannanstans och putta ner i jorden  ;)

Gilbert

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 08 nov-13 kl 09:25 »
Jag menade inget mera än att Coop och Citygross har samma vitlökar. Vill man köpa duger alltså vilket som, men det är samma vitlökar.
De stora matleverantörerna till butikskedjorna har ett nät som verkar obegripligt, billigast leverantör hela tiden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser