Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på värpreden  (läst 11018 gånger)

a-k

• Dalarna
    • Kompostlimpan
Storlek på värpreden
« skrivet: 21 okt-13 kl 14:22 »
 :-\

Vilken storlek har era värpreden? Jag ska ha Lohman och har kartonger 25 x 22 cm - räcker de rent storleksmässigt?
Det var nån här som beskrev sina reden och det verkade så himla praktiskt med värpreden i kartong som man bara slänger och slipper göra rent. jag har stor tillgång till "reden " i denna storlek  :D

Kommentarer kring storleken?
a-k

RoHe

• Södermanland
SV: Storlek på värpreden
« Svar #1 skrivet: 21 okt-13 kl 14:55 »
25x22x?. Jag tycker det låter litet. Ingen koll på vad man får, bör eller SKA ha. Tippar på att jag har åtminstone 40x40x40. Kanske något större. Nu kanske Lohman är små? . Ingen koll. :)

RoHe
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

hökemôsarn

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 okt-13 kl 14:57 »
Jag har lohman och kör med färdigköpta reden från Granngården. Redena har måtten 240x315 på varje enskilt fack. Dvs 0,0756kvm.

Här är ett utdrag från jordbruksverkets regler:
"Utrymmen i reden.
I fackreden ska varje höna ha minst 0,0125 m². Redesytan ska vara minst 0,075 m² med kortaste sidan minst 24 cm.
Har du kollektivreden ska varje höna ha minst 0,010 m² och den minsta ytan ska vara minst 0,040 m² med kortaste sidan minst 35 cm."

Så svaret måste bli, Nej! dina kartongen är för små både i yta samt i kortaste sidans längd.

Du får försöka hitta större kartonger eller bygga/köpa större reden till gullhönorna :)
Bor på liten gård med familj, bin, katt, kaniner och höns - vit och brun lohman, plymouth rock, brun leghorn, järhöns.
Livet är en livsfarlig åkomma med 100% dödlighet.

a-k

• Dalarna
    • Kompostlimpan
« Svar #3 skrivet: 22 okt-13 kl 06:07 »
Tack för svar! Då tänker jag om.
a-k

Vild

• -
« Svar #4 skrivet: 22 okt-13 kl 08:16 »
Plastlådor är annars enkla att hålla rena. :) Det använder jag.

RoHe

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 22 okt-13 kl 10:41 »
Bygger du smart, så behöver man knappt "hålla rent" heller. Bygg så att man inte kan sitta ovan och skita rätt ner i redet. Man, är alltså en höna, alt en tupp.  ;D
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Håning

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 okt-13 kl 11:42 »
Bygger du smart, så behöver man knappt "hålla rent" heller. Bygg så att man inte kan sitta ovan och skita rätt ner i redet. Man, är alltså en höna, alt en tupp.  ;D
Sånt löser man med ett bra sned tak över  :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 22 okt-13 kl 12:32 »
När våra hönor blev fler (våra hönor blir ALLTID fler  :-[ ) så skar jag av toppen på ett par plastdunkar. Dessa fästes med 3 skruv + stora brickor i botten mot väggen men de måste också ha stöd i ytterkant. I vårt HH fick de vila mot en sittpinne.

När hönsen blev ännu fler  o:) ställde jag en brödback på dunkarna. Å så mycke halm i redena så är det lätt att hålla rent.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Vild

• -
« Svar #8 skrivet: 23 okt-13 kl 11:14 »
Om man har höns (och tuppar!) som sover i redena hjälper inte tak. :P Det blir skitigt ändå.

Håning

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 okt-13 kl 11:18 »
Ja det finns säker höns som sover i redena och skiter men inte mina men ja har ju bara haft dom i tre år så dom kanske hellre sover i redena på äldre dar och börjar skita i redena  vad vet ja  :) 

Vild

• -
« Svar #10 skrivet: 23 okt-13 kl 12:48 »
Ja det finns säker höns som sover i redena och skiter men inte mina men ja har ju bara haft dom i tre år så dom kanske hellre sover i redena på äldre dar och börjar skita i redena  vad vet ja  :)
Mina är unghöns så det är nog därför. Nu sover faktiskt alla på pinne som det verkar men då och då ser jag att de legat i redena och gärna flera stycken då så det blir mycket bajs. Men det gäller mest mitt höga väggrede. Det sitter högre än sittpinnarna så det bjuder nog in till det därför. De låga redena sover ingen i längre, men det var en period som dvärgarna gjorde det tills jag började lyfta upp dom på pinnen på kvällen. Det är iaf nåt som kan hända och då är det smidigt att lätt kunna göra rent och tömma redet tycker jag. :)

Håning

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 okt-13 kl 12:52 »
Mina är unghöns så det är nog därför. Nu sover faktiskt alla på pinne som det verkar men då och då ser jag att de legat i redena och gärna flera stycken då så det blir mycket bajs. Men det gäller mest mitt höga väggrede. Det sitter högre än sittpinnarna så det bjuder nog in till det därför. De låga redena sover ingen i längre, men det var en period som dvärgarna gjorde det tills jag började lyfta upp dom på pinnen på kvällen. Det är iaf nåt som kan hända och då är det smidigt att lätt kunna göra rent och tömma redet tycker jag. :)
Du ska göra det du finner bäst :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser