Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstigt Cider recept?  (läst 1225 gånger)

Sågaren

• Medelpad
Konstigt Cider recept?
« skrivet: 25 sep-13 kl 13:54 »
I  Boken Vin av frukt och Bär av Anita Danielson

man ska tillsätta 300-400 g socker per liter saft,
hälla saften i en gryta och här kommer det konstiga, värma saften så att sockret löses,
men då dör ju jästen eller? jag lät det svalna istället  med lite saft kvar i jäshink med vattenlås går det eller ska det sjuda?. obs från början utgår man från frukt i bitar.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Konstigt Cider recept?
« Svar #1 skrivet: 25 sep-13 kl 14:20 »
Det behöver inte sjuda för att sockret ska lösas. Nu är jag ingen expert på cider men, socker löses lättare i varm vätska än kall. Värm den lite grann och rör till sockret löst sig är mitt tips.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sågaren

• Medelpad
SV: Konstigt Cider recept?
« Svar #2 skrivet: 26 sep-13 kl 14:39 »
jag gjorde som jag skrev, nu bubblar det lite igen men hur vet man att det stannar är det bara att tappa om flera gånger man vill ju inte att flaskorna ska sprängas.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 2 användare
chpe21, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser