Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gröna tomater  (läst 3819 gånger)

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
gröna tomater
« skrivet: 21 sep-13 kl 18:51 »
Vad gör ni med era gröna tomater? Jag har massor
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Friherre på land och sjö

• Tror på ett liv före döden, allt annat får vänta!
    • Skåne
SV: gröna tomater
« Svar #1 skrivet: 21 sep-13 kl 19:01 »
Senast jag hade gröna tomater, syltade jag dom.

Läckert, läckert tillbehör till stek gjort i ugnen.

Ger dessutom fina associationer till min bardom och uppväxt.

Du kan välja att sur- eller söt sylta.

Vet du hur du skall göra?

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 22 sep-13 kl 09:26 »
Har du några bra recept är jag tacksam har över 20 kg att ta reda på

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 sep-13 kl 09:32 »
Jag provar att syra dem. Hittills en burk med kimchikryddning (ingefära, vitlök, asiatisk fisksås och en dutt honung mixat, och så chiliflakes till det), två burkar kryddade med franska örter och vitlök, en med chili och honung, och e med "bara" svartpeppar... Resultatet kan jag inte uttala mig om, eftersom det är några veckor kvar innan det är dags att provsmaka.

Varg-älva

• Finland
« Svar #4 skrivet: 22 sep-13 kl 11:03 »
I år har jag inga gröna tomater...

Men för ett antal år kokade jag en sorts "sylt" på dem. Gröna tomater, grön chili och syltsocker. Lite som söt chilisås men tjockare. Den var populär och gick bra åt.

(Samma sak med röda tomater och röd chili)

Elisabeth A

• Gästrikland
« Svar #5 skrivet: 22 sep-13 kl 21:41 »
Jag var själv ute och letade efter recept på gröna tomater för några veckor sedan - det finns en del recept på inlagda, friterade eller syltade tomater. En av länkarna som har alla tre recepten: http://www.tomatsidan.se/Recept/Recept.htm

Har dock inte hunnit prova något än. Men... du vet om att du kan låta dem ligga och mogna inomhus, så de blir röda istället och kan användas direkt (eller förvällas, mixas och frysas in)?

Friherre på land och sjö

• Tror på ett liv före döden, allt annat får vänta!
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 23 sep-13 kl 08:02 »
Jag var själv ute och letade efter recept på gröna tomater för några veckor sedan - det finns en del recept på inlagda, friterade eller syltade tomater. En av länkarna som har alla tre recepten: http://www.tomatsidan.se/Recept/Recept.htm

Har dock inte hunnit prova något än. Men... du vet om att du kan låta dem ligga och mogna inomhus, så de blir röda istället och kan användas direkt (eller förvällas, mixas och frysas in)?

Hej Elisabeth
Här har min favoritrecept:
Hoppas du kan läsa och förstå Danska

Ingredienser:

1  kg. grønne tomater 

Forlage:
3  dl. kogt koldt vand 
3  dl. mad eddike 

Sukkerlage:
3  dl. forlage 
750  g. sukker 
3  hele nelliker 
1  stk. hel ingefær (tørret) 
5  cm. hel kanel 
1  tsk. atamonpulver eller 1 dessertske flydende atamon 

Forklaring:

Tomaterne skylles, prikkes tæt og dybt og lægges 6 – 12 timer i en lage af eddike og vand (forlagen). De holdes under lagen med et let pres. Derefter kasseres halvdelen af lagen.

Tomaterne koges sagte i resten af lagen i ca. 5 minutter. Sukkeret drysses i. Krydderierne tilsættes. Tomaterne koges videre endnu 10 – 15 minutter alt efter størrelsen. Tomaterne lægges herefter i glas som er skyllet i lidt atamon.

Lagen koges ind i ca. 15 minutter, til den er jævn. Atamon tilsættes. Lagen hældes i glasset, der bindes til med det samme. Hvis lagen bliver tynd i løbet af 1 – 2 uger, er det fordi der trækker saft ud af tomaterne. Problemet løses ved at hælde lagen fra og koge den lidt ind. Der skal så igen tilsættes 1/2 tsk. atamonpulver, før den varm hældes over tomaterne.

Eller denna som är nästan lik:

Ingredienser:

1 kg tomater, gärna små fasta och gröna
2 liter vatten
1 msk salt
INLÄGGNING TILL SYLTADE TOMATER: 2 dl ättiksprit (12 %)
3 dl vatten
2,5 dl socker
1 tumme färsk ingefära
3 kryddnejlikor
7 vitpepparkorn
1 kanelstång (valfritt)

Tillagning:
1.Skölj tomaterna, ta bort fästet och picka lite hål på skalen här och där med något vasst typ knivsudd.
2.Koka upp 2 liter vatten och 1 msk salt i en stor kastrull. Lägg ner tomaterna och sjud dem i 2 minuter. Ta upp tomaterna och låt rinna av i durkslag.
3.Sterilisera burken eller burkarna du ska använda genom att värma dem i 120 grader ugn i tio minuter eller koka dem.
4.Koka under tiden upp alla ingredienser till inläggningslagen i en stor kastrull. Rör så att sockret löser sig.
5.Lägg i tomaterna och sjud dem i 10 minuter. Det gör inget om de går sönder i skalet. Stora tomater kan du koka in i halvor och mosa sönder till en mer marmelad-lik röra.
6.Ta upp tomaterna och fördela dem i burken eller burkarna.
7.Låt lagen koka upp och koka i några minuter.
8.Häll lagen över tomaterna.
9.Sätt på lock direkt och sätt att svalna.
10.Förvara mörkt och svalt. Syltade tomater håller sig då i ett år.

ha kul med syltningen
Martin

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 23 sep-13 kl 15:37 »
Nu har jag syltat, kokat chutney och nu står en gryta med marmeladkok på vedspisen

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser