Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jäshink i rumsbelysning  (läst 1706 gånger)

Sågaren

• Medelpad
Jäshink i rumsbelysning
« skrivet: 31 aug-13 kl 18:04 »
nu har mitt vin börjat jäsa i min jästhink kan man ha hinken i rummsbelysning eller måste man täcka över med en handduk eller ett lakan?
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Gottfrid

• -
SV: Jäshink i rumsbelysning
« Svar #1 skrivet: 31 aug-13 kl 18:20 »
Jäst svamparna har dålig syn så dom märker ingen skillnad.Det viktiga är en jämn temp.Om du har kalla golv så sätt hinken på en friggolit skiva.Om det drar kallt så ställ den i garderoben eller dra ett varv med liggunderlag runt om.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 31 aug-13 kl 19:51 »
Tack för snabbt svar, har hört nått nys om varför gamla damejeanner brukade vara mörkbruna, för att ljus skulle inverka och skapa dålig smak på färdig brygd men det är alltså en myt.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 31 aug-13 kl 20:17 »
Smaken borde inte förändras speciellt men lagrar man ett rödvin i en ljus miljö så bleknar det med tiden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

MagnusL

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 05 sep-13 kl 09:19 »
Som skrivits så är det inte så viktigt under själva jäsningen. Däremot sen under lagrings/mognadstid så är det hyffsat viktigt att inte ha drycken i solljus för då påverkar du den (vilket med är orsaken till att tex öl och vinflaskor oftast är färgade :)
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 05 sep-13 kl 09:37 »
Här jäser det i olika kärl, vit plastdamejeanne och grön, brun och klara glasdamejeanner och har aldrig sett att det skulle spela nån roll fast de står mitt i vardagsrummet med solljus från fönstren. Tror det är viktigare med jämn och lagom temperatur och tillräckligt med socker för en bra jäsning.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 3 användare
DaisyMalone, beekeepern, William

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser