Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder från skogskörning  (läst 7036 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Bilder från skogskörning
« skrivet: 26 aug-13 kl 07:06 »
Några bilder från vår skogskörningskurs. Både små och stora hästar jobbade på riktigt bra i våran skogshage :)

Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Svalan

• Halland
SV: Bilder från skogskörning
« Svar #1 skrivet: 01 jan-14 kl 18:03 »
Det ser så härligt ut!  :)

Jag gick körkurs i våras med mitt sto, jättekul.
Hoppas fler hänger på och vill lära sig!

Leineri

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 01 jan-14 kl 18:09 »
åh, jag hade gärna gått en sån kurs!

korpnina

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 03 jan-14 kl 21:10 »
ser underbart fint ut
men jag undrar tar inte själva "tvärslån" i så att det liksom hugger till varje gång det är ojämnheter i marken?
nån som har bilder på fler redskap som man kan lasta eller dra timmer på?

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #4 skrivet: 03 jan-14 kl 21:27 »
Tvärslån heter väl svängel, när hästen börjar dra så brukar den hänga en bit upp i luften eftersom draglinorna är infästa en bit upp. Däremot kan stocken hugga i om man bara lagt en kedja om den men det finns fina "klor" som omsluter stockens ände och gör att den glider lättare. Kommer inte på vad de heter nu och hittar inga bilder, får leta lite mer sen.  :)

Svalan

• Halland
« Svar #5 skrivet: 03 jan-14 kl 21:40 »
Jag kallar den för timmersax som ni skrev om, jättesmidig att använda med häst.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 jan-14 kl 00:08 »
En sådan är ypperlig då rullar stocken bara på sidan om stubben. Kallas för domänsax.  Längre till baks så kördes det med vanlig timer sax.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 jan-14 kl 00:11 »
En annan bild med kälke.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #8 skrivet: 04 jan-14 kl 08:49 »
Bild där jag kör timmerdoning
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

storäng

• man,3barn,2 hästar,får,höns,grisar.kor,hund,katt
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 06 jan-14 kl 17:11 »
Norskt böljedrag, väldigt smidigt å skonsamt för ryggen. Lägger man veden i lagom stora högar så är det bara att gränsla högen, ta runt kättingen så det blir som en snara runt högen. Fäster kättingen på "kugghjulet" sen är det bara att typ vinscha upp högen från marken o köra till ett upplag. Men den är tyvärr rätt så dyr.
bor på en liten släktgård utanför växjö m. man,3 barn,1 fjording & 1 shettis,  får,höns,vaktlar, linderödsgrisar, fjällnära kor. 1 hund,1 katt.

korpnina

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 06 jan-14 kl 17:50 »
tack vad roligt att se fler bilder!
finns det nåt standardmått från där man fäster skakeln till hjulaxeln?
om man tänker sig att man ska göra nåt själv...
jag har ju en shettis och allt gammalt som finns i ladorna är något överdimensionerat :)

storäng

• man,3barn,2 hästar,får,höns,grisar.kor,hund,katt
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 06 jan-14 kl 18:04 »
vet inte ifall det finns nåt standardmått. men skacklarna och hjulen är ledade så höger o vänster sida kan röra sig oberoende av varandra. det är inte mitt böljedrag, lånade det på en skogsdag å blev överförtjust, kändes väldigt smidigt för mig som är liten tjej :) vi funderade oxå på att gjort nån egen variant m typ fastsvetsad handvinsch i stället men kör så lite i skogen så kändes inte lönt än så länge i alla fall .
bor på en liten släktgård utanför växjö m. man,3 barn,1 fjording & 1 shettis,  får,höns,vaktlar, linderödsgrisar, fjällnära kor. 1 hund,1 katt.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 jan-14 kl 18:39 »
Böljedraget är ju ett helt koncept så man kan få kälkar  vagn  om ja mins rätt.

Che Guevara

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 jan-14 kl 18:45 »
vet inte ifall det finns nåt standardmått. men skacklarna och hjulen är ledade så höger o vänster sida kan röra sig oberoende av varandra. det är inte mitt böljedrag, lånade det på en skogsdag å blev överförtjust, kändes väldigt smidigt för mig som är liten tjej :) vi funderade oxå på att gjort nån egen variant m typ fastsvetsad handvinsch i stället men kör så lite i skogen så kändes inte lönt än så länge i alla fall .
Skulle ja göra en uppskattning så är nog skakeln en tre meter från julaxeln. det måste finnas lite svängrum bakom när stocken dinglar fram och till baks så det inte slår hästen på benen för då lätt det bli åka av  . Tips åk på en skogs dag och ta med ett måttband sen får du hoppas på att ett böljedrag, finns.

Johnny

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 24 jan-15 kl 19:15 »

Ser lite stressat ut när grabben kör ut vindfällor. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1717 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser